Próby odpowiedzi na pytanie, co roku podejmuje się firma badawcza System1, która, w wielkim skrócie, bada reklamy pod kątem wywoływanych przez nie emocji (różnych emocji!). Na tej podstawie przyznaje im oceny w formie gwiazdek w skali od 1 do 6. Ważne jest to, że w badaniu grupą reprezentatywną są konsumenci. Ciekawi co z tego wyszło?
Jak się okazało, wyniki prac ocenianych przez Jury Cannes oraz „General Public” mocno się rozjeżdżają. Średnia nagrodzonych lwami reklam to całe… 2,3 gwiazdki (dla przypomnienia: w 6-stopniowej skali). Wynik nie jest więc powalający. Co ciekawe, jest lepiej niż w latach 2021-2023, kiedy średnio było to 2,1 gwiazdki.
Zobacz również
Jeśli ktoś z Was nie miał jeszcze szansy przejrzenia wszystkich zwycięskich prac, polecam zerknąć tutaj.
Ulubione reklamy sąsiada
No dobra, żeby nie było zbyt pesymistycznie, przedstawiam poniżej trzy reklamy, które zdobyły najwięcej punktów w ocenie konsumentów z badania System1.
3 miejsce – UBER
- Wynik Cannes: Srebrny lew
- Wynik System1: 3,8 gwiazdki
2 miejsce – Tide
- Wynik Cannes: Złoty lew
- Wynik System1: 4,6 gwiazdek
1 miejsce – Sabina Braless
- Wynik Cannes: Brązowy Lew
- Wynik System1: 5 gwiazdek
Wnioski
1. Jury to istoty inne niż konsumenci
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Oczywiście wybory jury niekoniecznie korelują z tym, co podoba się klientom (#smuteg).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Lepiej się śmiać, niż płakać
Reklamy, które otrzymały w ocenie klientów najwięcej gwiazdek, operowały na „śmieszkach”. To akurat jest spójne z tym, co wybierało jury Cannes. W tym roku, 75% nagrodzonych kampanii wykorzystywało humor, co stanowi duży wzrost w stosunku do poprzednich lat. W 2023 było to 52%, a w 2022 roku tylko 43%.
3. Nie bój się produktu w reklamie (jak to brzmi, sick!)
Wśród przebadanych przez System1 reklam, klientom najbardziej podobały się te, które miały produkt w totalnym centrum. To również jest spójne z wyborami jury, które pokazały, że dominujący w poprzednich latach tzw. purpose, traci na znaczeniu. Zaangażowanie marek w sprawy społeczne nie jest już tak dużym trendem. Ogólna ilość nagrodzonych w Cannes 2024 kampanii, które wykorzystywały purpose marketing, wyniosła 13%. Dla porównania, policzyłem (osobiście, żaden prompt nie pomógł), ile spośród Grand Prix zawierało purpose. Wyniki to: w 2022 roku – 88%, w 2023 roku – 65%, a w 2024 roku „tylko” 57%.
4. Pół minuty
Wyniki System1 pokazują, że klientom podobają się krótkie historie (idealnie, gdyby miały 30 sekund). Z kolei jurorzy nagradzali najczęściej dłuższe reklamy, które miały około 3-4 minuty.
Źródła:
- https://lovetheworkmore.com
- https://www.adweek.com/creativity/comedians-rate-cannes-lions-2024-humor-winners/?itm_source=parsely-api
- https://system1group.com/blog/purpose-out-humor-in-for-cannes-lions-winners
- https://system1group.com/blog/laughing-lions
- https://www.thedrum.com/opinion/2024/06/25/what-15000-consumers-actually-think-about-cannes-lions-winners
- https://open.spotify.com/episode/1tVh7BJzQ6wG1qRNISAH2i?si=548e999442b648f6
- https://system1group.com/ad-of-the-week/mess-doesnt-miss-for-tide
PS Kreacja po tajsku, strategia w sosie z Indii. Czyli kilka azjatyckich kampanii reklamowych, nagrodzonych w konkursie D&AD 2024
„Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać, jak i one”. A jeśli oglądasz konkurowe kampanie, poprzeczka, którą stawiasz przed swoimi pomysłami, również się podnosi. Dlatego, chcąc rozwijać się jako kreatywny, co roku przeglądam większość nagrodzonych zgłoszeń z Cannes oraz wszystkie z D&AD.