Jury z Cannes kontra Twoi sąsiedzi

Jury z Cannes kontra Twoi sąsiedzi
W Cannes zwycięzcy wybierani są przez jury składające się z dyrektorów kreatywnych i inne sławy reklamy. Jak to się ma do ludzi gdzieś tam, na ulicy, Twoich sąsiadów? 
O autorze
2 min czytania 2024-07-05

Próby odpowiedzi na pytanie, co roku podejmuje się firma badawcza System1, która, w wielkim skrócie, bada reklamy pod kątem wywoływanych przez nie emocji (różnych emocji!). Na tej podstawie przyznaje im oceny w formie gwiazdek w skali od 1 do 6. Ważne jest to, że w badaniu grupą reprezentatywną są konsumenci. Ciekawi co z tego wyszło?

Jak się okazało, wyniki prac ocenianych przez Jury Cannes oraz „General Public” mocno się rozjeżdżają. Średnia nagrodzonych lwami reklam to całe… 2,3 gwiazdki (dla przypomnienia: w 6-stopniowej skali). Wynik nie jest więc powalający. Co ciekawe, jest lepiej niż w latach 2021-2023, kiedy średnio było to 2,1 gwiazdki. 

Jeśli ktoś z Was nie miał jeszcze szansy przejrzenia wszystkich zwycięskich prac, polecam zerknąć tutaj.

Ulubione reklamy sąsiada

No dobra, żeby nie było zbyt pesymistycznie, przedstawiam poniżej trzy reklamy, które zdobyły najwięcej punktów w ocenie konsumentów z badania System1.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3 miejsce – UBER

  • Wynik Cannes: Srebrny lew
  • Wynik System1: 3,8 gwiazdki

2 miejsce – Tide

  • Wynik Cannes: Złoty lew
  • Wynik System1: 4,6 gwiazdek

1 miejsce Sabina Braless

  • Wynik Cannes: Brązowy Lew
  • Wynik System1: 5 gwiazdek

Wnioski

1. Jury to istoty inne niż konsumenci

Oczywiście wybory jury niekoniecznie korelują z tym, co podoba się klientom (#smuteg).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

2. Lepiej się śmiać, niż płakać

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Reklamy, które otrzymały w ocenie klientów najwięcej gwiazdek, operowały na „śmieszkach”. To akurat jest spójne z tym, co wybierało jury Cannes. W tym roku, 75% nagrodzonych kampanii wykorzystywało humor, co stanowi duży wzrost w stosunku do poprzednich lat. W 2023 było to 52%, a w 2022 roku tylko 43%.

3. Nie bój się produktu w reklamie (jak to brzmi, sick!)

Wśród przebadanych przez System1 reklam, klientom najbardziej podobały się te, które miały produkt w totalnym centrum. To również jest spójne z wyborami jury, które pokazały, że dominujący w poprzednich latach tzw. purpose, traci na znaczeniu. Zaangażowanie marek w sprawy społeczne nie jest już tak dużym trendem. Ogólna ilość nagrodzonych w Cannes 2024 kampanii, które wykorzystywały purpose marketing, wyniosła 13%. Dla porównania, policzyłem (osobiście, żaden prompt nie pomógł), ile spośród Grand Prix zawierało purpose. Wyniki to: w 2022 roku – 88%, w 2023 roku – 65%, a w 2024 roku „tylko” 57%.

4. Pół minuty

Wyniki System1 pokazują, że klientom podobają się krótkie historie (idealnie, gdyby miały 30 sekund). Z kolei jurorzy nagradzali najczęściej dłuższe reklamy, które miały około 3-4 minuty.

Źródła:

PS Kreacja po tajsku, strategia w sosie z Indii. Czyli kilka azjatyckich kampanii reklamowych, nagrodzonych w konkursie D&AD 2024

„Kiedy wejdziesz między wrony, musisz krakać, jak i one”. A jeśli oglądasz konkurowe kampanie, poprzeczka, którą stawiasz przed swoimi pomysłami, również się podnosi. Dlatego, chcąc rozwijać się jako kreatywny, co roku przeglądam większość nagrodzonych zgłoszeń z Cannes oraz wszystkie z D&AD.