Co do tego, że koronawirus potężnie zatrząsł światem jaki znamy, nie ma najmniejszych wątpliwości. Z dnia na dzień zostaliśmy zamknięci w domach, wszyscy – firmy, sklepy, gospodarstwa domowe – funkcjonowali w trybie kryzysowym. Nikt nie dostał instrukcji obsługi. Lockdown zweryfikował nasze postawy, zmienił zachowania, przyspieszył niektóre procesy. Jak dokładnie poradziliśmy sobie z kryzysem? Jacy chcemy być w tej nowej rzeczywistości? Zapytaliśmy Polaków a wnioski zebraliśmy w raporcie.
– COVID-19 to kryzys, jakiego nie doświadczyliśmy w ciągu ostatnich 50 lat. Dotyczy praktycznie wszystkich aspektów naszego życia i wpłynie na stałe na naszą pracę, życie, edukację, transport i przemieszczanie się, opiekę zdrowotną, czas wolny, kulturę i handel. Wiedza o zmianach, jakie spowodował w życiu osobistym ludzi i ich wpływie na nasze życie w nadchodzącym roku jest kluczowa. Zrozumienie emocji, opinii i punktów widzenia pomoże lepiej zaspokoić potrzeby konsumentów w 2021 roku – zachęca do lektury raportu Dirk Aarts, managing partner w 24/7Communication.
Zobacz również
A więc jacy będziemy? Co w nas zostanie na dłużej? Niech mówią liczby!
Oto, podzielone na kategorie, top 10 zachowań, które z nami zostaną:
- Wiemy, że możemy więcej rzeczy robić online:
-o 59% badanych będzie korzystało z usług bankowych online,
-o 39% będzie korzystało z mediów społecznościowych,
-o aż 37% będzie kupowało produkty niespożywcze przez Internet. - • Jesteśmy bardziej rodzinni:
-o połowa z nas chce spędzać więcej czasu ze swoimi dziećmi,
-o 50% badanych wybierze posiłek ugotowany samodzielnie zamiast chodzenia do restauracji,
-o 47% chce po pandemii regularnie dzwonić i utrzymywać kontakt z rodziną. - Boimy się (41% badanych jest dość zaniepokojonych sytuacją, a 29% bardzo się niepokoi):
-o 36% badanych chce oszczędzać na ciężkie czasy,
-o 34% będzie zachowywało dystans społeczny podczas rozmowy,
-o aż co trzeci badany chce w przyszłości odwiedzać tylko to miejsca, które zapewniają środki bezpieczeństwa oraz zakładać maseczkę przy wychodzeniu z domu.
– Kryzys zdrowotny i ekonomiczny mocno wpływają na zbiorową wyobraźnię oraz zachowania konsumentów, obywateli i pracowników, a także grona decydentów. Niektóre zachowania są częścią tendencji istniejących już przed kryzysem, które uległy przyspieszeniu, inne spowolniły lub zostały całkowicie wyhamowane przez obecną sytuację. Badanie, które wspólnie przygotowaliśmy jest usystematyzowanym przeglądem zachowań i spostrzeżeń Polaków w dobie kryzysu oraz rzuca światło na nadchodzącą dynamikę – tłumaczy Nicolas Curtelin, general manager w OpinionWay Polska).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W badaniu wyodrębnione i przeanalizowane zostały kluczowe obszary naszego życia, czyli: zdrowie i bezpieczeństwo, relacje międzyludzkie, zwyczaje konsumenckie i finanse, środowisko, rozrywka, praca i edukacja. Interesujące informacje dotyczą między innymi naszego podejścia do pracy zdalnej – był to trend od lat wzrostowy, pandemia wymusiła bardzo szybkie dostosowanie i akceptację nowych warunków gry. Co trzeci ankietowany przyznaje, że od początku kryzysu więcej pracuje zdalnie, a 36% deklaruje, że częściej korzysta z aplikacji dedykowanych spotkaniom służbowym online. Choć zauważyliśmy, że oszczędziliśmy czas i pieniądze nie jeżdżąc każdego dnia do biura, to ciekawostką jest fakt, że tylko 24% ankietowanych chce po pandemii nadal pracować zdalnie. Taki sam odsetek ankietowanych planuje korzystać z aplikacji do spotkań wideo online w celach zawodowych. Lektura danych i wniosków w poszczególnych częściach pokazuje co się zmieniło na lepsze, ale też co zaniedbaliśmy (jedynie 15% badanych przywiązywało podczas pandemii większą wagę do sortowania i ograniczania liczby odpadów, ale aż 53% planuje poprawę po pandemii, 47% uznało, że jest to dla nich bardzo ważne).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pełny raport można pobra na stronie 247.com.pl/raport/jutrologia
Raport „Jutrologia, czyli jak koronawirus wstrząsnął naszym światem” powstał w ramach narzędzia deepdive+®. deepdive+® to raport dostarczający informacji, co i jak ludzie mówią i myślą o marce, konkurencji albo o dowolnym obszarze, który jest istotny dla wybranej działalności. Główną przewagą deepdive+® jest połączenie dwóch metod badawczych – CAWI, przeprowadzanego we współpracy z agencją badawczą OpinionWay i social listeningu przygotowywanego przez 24/7Communication, które razem pozwalają dokładniej przeanalizować temat i lepiej poznać konsumentów. Dzięki uwzględnieniu dwóch źródeł w jednym raporcie możemy lepiej zaplanować działania komunikacyjne i przygotować się na ewentualne kryzysy.
CAWI: badanie ilościowe przeprowadzone wśród 1369 Polaków respondentów w wieku 18 lat i starszych, próby reprezentatywne dla populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia i regionu. Ankiety zrealizowano od 11/06 do 15/06/2020, w czasie kiedy media komunikowały o nowym ognisku epidemii na Śląsku. Margines błędu od 1,5 do 3 punktów procentowych, który należy wziąć pod uwagę czytając wyniki dla próbek N=1000 respondentów.
Social Listening przeprowadzono na losowej próbce 660 treści zawierających interesujące nas zwroty kluczowe (po pandemii/po epidemii/po koronawirusie/po wirusie/po kwarantannie), pochodzących z forów, social media i portali (komentarze), opublikowanych między 01/03 a 07/06/2020, pozyskanych przy pomocy narzędzia SentiOne.