Catering dietetyczny Kukuła Healthy Food od dwóch lat prowadzi badania na temat nawyków żywieniowych i stylu życia Polaków. W ubiegłym roku ogólnopolska ankieta została przeprowadzona w styczniu, jeszcze przed wybuchem pandemii. Firma powtórzyła badanie na jesieni bieżącego roku i porównała wyniki.
Ponad 1/3 Polaków skorzystała już z diet pudełkowych a kolejne 37% chce przetestować usługę*
Według raportu Kukuła Healthy Food 2021 na przełomie września i października bieżącego roku z diet pudełkowych korzystało 37% respondentów. Usługę regularnie zamawia 21% tej grupy badanych (wzrost o 8% w porównaniu do 2020r.**), a kolejne 60% jada „pudełka” okazjonalnie (np. ważne, życiowe wydarzenie, redukcja masy ciała lub budowa masy mięśniowej, testowanie firm).
Zobacz również
Główne powody zamawiania cateringu dietetycznego to chęć: zdrowszego odżywiania, utraty masy ciała i urozmaicenia dotychczasowej diety.
Dane z ogólnopolskiego badania potwierdzam wynikami sprzedaży programów dietetycznych Kukuła Healthy Food. W okresie „powakacyjnym” wzrasta liczba zamówień. Ostatni kwartał roku to dla wielu osób mobilizacja, by zdrowo i bezpiecznie popracować nad sylwetką, a przez 3 miesiące dzięki odpowiedniej diecie naprawdę można uzyskać solidne efekty, bo pamiętajmy, że właściwe tempo utraty masy ciało to ok. 1 kg tygodniowo – mówi Jakub Kukuła, pomysłodawca i właściciel cateringu dietetycznego Kukuła Healthy Food.
Kolejne 37% respondentów zamierza wypróbować usługę jeszcze w tym roku. Główne przyczyny chęci skorzystania z cateringu dietetycznego to: zdrowsze odżywianie, odchudzanie oraz brak czasu na gotowanie. Jako największą zaletę diety pudełkowej wśród osób korzystających i nie korzystających z tej usługi wskazuje się oszczędność czasu związana z zakupami i przygotowaniem posiłków.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak Polacy postrzegają diety pudełkowe?
Do najczęściej wskazywanych zalet diet pudełkowych wg badanych należą: oszczędność czasu, ułatwianie zdrowego odżywiania oraz regularnego spożywania posiłków (dla porównania w styczniu 2020 r. badani wymienili: oszczędność czasu, ułatwienie regularnego spożywania posiłków oraz odchudzanie)**.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Ankietowani jako główne wady cateringu dietetycznego, podobnie jak w ubiegłym roku wymienili: wysoką cenę, konieczność spożywania z góry narzuconych posiłków oraz brak pewności co do jakości jedzenia.
Osoby korzystające z „pudełek” przy wyborze firmy cateringowej nadal przede wszystkim zwracają uwagę na różnorodność menu (75% w 2021r.; 83% w 2020 r.). W drugiej kolejności ex aequo (69%) wymienili: możliwość personalizacji diety (np. dieta indywidualna, wykluczenia konkretnych składników), elastyczność godzin dostawy i cenę.
Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce, która ma w ofercie dietę indywidualną. Widzimy w niej duży potencjał, dlatego w tym roku przygotowaliśmy do niej nowe pomieszczenia i tę kategorię będzie w przyszłym roku intensywnie rozwijać. Pamiętajmy również, że utrzymanie wysokiej jakości i różnorodności posiłków ma odzwierciedlenie w cenie, dlatego jeśli widzimy w internecie ofertę 5-daniowego zestawu na poziomie 1800 kcal za ok. 40 zł/dzień tzn. że jest na bazie bardzo podstawowych produktów, albo mogą pojawić się w niej niezdrowe zamienniki. – wyjaśnia Jakub Kukuła.
Pandemia a trendy żywieniowe
Podczas pandemii o 2% wzrosła liczba wegan, czyli osób, które całkowicie wykluczyły ze swojego jadłospisu produkty pochodzenia zwierzęcego. Weganizm zadeklarowało w tym roku już 6% badanych. Liczba wegetarian, czyli osób, które nie jadają mięsa, ale w menu uwzględniają np. nabiał, jaja i miód nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku i nadal wynosi 10%. Ponadto aż 12% respondentów zamierza wypróbować dietę wegetariańską, a 7% dietę wegańską w najbliższym czasie. Do stosowania różnego typu ograniczeń żywieniowych w codziennej diecie aktualnie przyznaje się 35% Polaków i jest to o 7% mniej niż w styczniu 2020r. Prawie połowa tej grupy (45%) to osoby, które w ostatnim roku wykluczyły ze swojego jadłospisu cukier.
O sposób słodzenia posiłków jesteśmy pytani bardzo często przez osoby, które zaczynają korzystać z naszych usług. Od początku istnienia firmy, czyli od 6 lat do naszych deserów i słodkich śniadań w zależności od rodzaju diety wykorzystujemy tylko zdrowe zamienniki cukru jak ksylitol, syrop klonowy, czy miód – mówi Jakub Kukuła.
Popularność tzw. diet specjalistyczny jak bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków jest na podobnym poziomie jak przed pandemią: 13% respondentów wyklucza z menu laktozę, a 8% całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada 10% respondentów a kolejne 11% planuje wykluczyć gluten z diety*.
Dużą uwagę przywiązujemy również do spożywania określonej liczby kalorii w ciągu dnia (44%), a także nie jadania posiłków po określonej godzinie (33%). Jako główne powody stosowania ograniczeń żywieniowych w diecie wymieniamy: chęć prowadzenia zdrowego stylu życia, redukcja masy ciała lub problemy zdrowotne.
Na przestrzeni ostatniego roku liczba zamówień na menu wegetariańskie i wegańskie zdecydowanie wzrosła. Miesięcznie jest to ok 5%. Zamówienia na diety bezmięsne wzrosły już w tym roku o ponad 50%. Dieta wegetariańska, a także dieta wykluczająca gluten i laktozę znajdują się wśród naszych pięciu najczęściej wybieranych programów dietetycznych. Najpopularniejsze kaloryczności to 1500 i 2000 kalorii***. Warto też zwrócić uwagę na to, że Polacy mają coraz większą wiedzę w dziedzinie prawidłowego odżywiania i coraz więcej osób przywiązuje uwagę na to, co je i stawia na dobrze zbilansowane diety uwzględniające odpowiedni rozkład makro i mikro składników. Pamiętajmy, że tylko takie programy dietetyczne przynoszą długotrwałe rezultaty i zapewniają energię na cały dzień – podsumowuje Jakub Kukuła.
* Raport „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021” na podstawie badania przeprowadzonego przez ogólnopolski instytut badawczy jesienią 2021 r. na grupie 1008 Polaków w wieku 18-65 lat.
** Raport „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” na podstawie badania przeprowadzonego przez ogólnopolski instytut badawczy w styczniu 2020 r. na grupie 1020 Polaków w wieku 18-65 lat.
*** Raport sprzedaży Kukuła Healthy Food 2021