„Już nie raz dałam się nabić w butelkę” – IRCenter o zaufaniu do reklamy w telewizji

Ile osób deklaruje zaufanie do reklamy telewizyjnej i kim są te osoby? Co ma największy wpływ na utratę zaufania i jakie reklamy krytykujemy najczęściej? To pytania, na które odpowiada opublikowany dziś najnowszy raport z badania przeprowadzonego przez IRCenter.
O autorze
1 min czytania 2015-03-03

Prawie co trzeci polski internauta deklaruje zaufanie do reklam telewizyjnych. Większym zaufaniem od telewizji darzone są jednak strony producentów, fora internetowe oraz niezmiennie – rekomendacje znajomych. Najbardziej ufna w stosunku do reklam w telewizji jest najmłodsza grupa internautów (do 24 roku życia). Wyższy poziom zaufania mają także mężczyźni, niż kobiety.

Największy stopień zaufania do reklam telewizyjnych wykazują osoby oglądające programy rozrywkowe. Wśród nich z kolei szczególnie wyróżniają się odbiorcy TVP Seriale – aż 90 proc. z nich zadeklarowało, że ufa reklamom. Drugą stacją w kolejności była Eska TV, w przypadku której zaufanie do reklam deklarowało 77 proc. widzów.

 

Jakim reklamom nie ufamy

„Zauważyliśmy, że wśród dyskusji dotyczących braku zaufania do reklam wyróżniają się przede wszystkim te dotyczące farmacji i kosmetyków” – mówi Weronika Niżnik, Digital Research Manager w IRCenter. „Krytyce poddawana jest głównie ocena ich skuteczności i bezpieczeństwa, a opinie osób komentujących najczęściej powołują się na własne doświadczenia” – dodaje.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Badanie wykazało także, że Internauci komentujący w mediach społecznościowych zachęcają się nawzajem do czytania ulotek leków i poznawania składów kosmetyków, a także coraz częściej deklarują, że zwracają na to uwagę.

Co ciekawe, mimo braku zaufania do reklamy telewizyjnej, respondenci wciąż oglądają spoty pod warunkiem, że są one atrakcyjne, argumentując, że „to są śmieszne filmiki, np.: z Biedronki”. Niektóre reklamy są oglądane w ten sam sposób, co generyczne filmiki wirusowe, a nie tak, jak tradycyjne przekazy reklamowe w telewizji. Jak komentuje Weronika Niżnik z IRCenter: „Reklamy, żeby były atrakcyjne, nie muszą być aż tak dopracowane jak filmy prezentowane podczas SuperBowl. Czasami działa efekt śmieszności i familiarności.”

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

*Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter raportu „Badanie zaufania do reklamy w telewizji”. Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2015 metodą CAWI na reprezentatywnej próbie n=401 aktywnych internautów oraz metodą skanu generycznych dyskusji w mediach społecznościowych. Całość raportu dostępna jest bezpłatnie na tej stronie.