Kluczem do nowych zdjęć Davida LaChapelle’a do Kalendarza Lavazza 2020 stała się poezja. Jako jeden z najważniejszych mistrzów współczesnej fotografii, LaChapelle sygnuje w tym projekcie wyjątkowy eksperyment w sferze fotografii artystycznej, a zarazem kolejny rozdział w historii Kalendarza, który już od 1993 roku promuje tę jedną z najbardziej cenionych w świecie włoskich marek.
Amerykański fotograf podejmuje współpracę z Lavazzą już po raz trzeci, opowiadając tym razem złożoną z obrazów historię o pięknie Natury, przygotowaną pod kierownictwem artystycznym agencji reklamowej Armando Testa. Wychowanek Andy’ego Warhola, wizjoner, „arcykapłan” wyrazistego stylu glamour lat dziewięćdziesiątych, z charakterystycznym dla nich kultem gwiazd, LaChapelle od kilku lat coraz bardziej koncentruje swoją uwagę na kwestiach ochrony środowiska, zajmując się fotografią pejzażową. Nie stłumiło to jednak w żaden sposób oszałamiającej estetyki, jaka zawsze wyróżniała jego jedyny w swoim rodzaju styl.
Zobacz również
W roku 2020 Lavazza postanowiła złożyć hołd Naturze poprzez realizację projektu Earth CelebrAction („Ziemia: CelebrAkcja”), w którym potęga piękna wykorzystana zostaje w służbie podejmowanych działań – tego, co każdy z nas może sam zrobić, by chronić środowisko naturalne.
LaChapelle zinterpretował ten temat poprzez symboliczną opowieści, w której żywioły – ogień, woda, ziemia i powietrze – łączą się w obecności Człowieka w szeregu fascynujących opowieści poświęconych przyrodzie. Każdy z dwunastu miesięcy roku to hołd dla życia i potęgi piękna, które przynosi ludziom oświecenie – świadomość głębokiej więzi pomiędzy nimi samymi i otaczającym ich środowiskiem, podobnie jak więzi łączących wszystkie żyjące istoty.
Każdy miesiąc stanowi ilustrację jednej z idei zawartych w manifeście Earth CelebrAction, który oparty jest na koncepcji otwarcia się na Ziemię – pełnego docenienia jej znaczenia, wsłuchania się w jej potrzeby, szanowania jej roli jako naszej Matki, dbania o nią, tym samym dbając o nas samych. Innymi słowy – odkryciu na nowo tej wyjątkowej z nią więzi.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
– Zdaliśmy sobie sprawę, że ewolucja prac Davida LaChapelle’a ku problemom ekologii i ochrony środowiska przebiegała równolegle z ewolucją naszego Kalendarza. Edycja 2020, zatytułowana Earth CelebrAction to skierowane do wszystkich wezwanie do złożenia hołdu pięknu Natury i do zadbania o nie. Akceptacja, ochrona, opieka. Ziemia jest Miejscem i Matką, musimy zatem chronić ją i dbać o tych, którzy ją zamieszkują. Dzięki swojej estetycznej sile zdjęcia, które stworzył David LaChapelle, są przykładem na to, jak można wykorzystać sztukę do budowania nowych więzi pomiędzy Ziemią i nami, ludźmi. Nasz Kalendarz to niezmiennie idealny sposób na pobudzenie krytycznego spojrzenia na teraźniejszość oraz wykorzystanie sztuki i piękna do przyciągnięcia uwagi i inspirowania ludzi. Ponieważ dla nas dbałość o Naturę to sztuka – mówi Francesca Lavazza, członkini zarządu grupy Lavazza.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wybór fotografa wyjaśnia również Michele Mariani, dyrektor kreatywny agencji Armando Testa:
– Twórcza geneza każdego z wydań Kalendarza zawsze jest ekscytującym wyzwaniem. W tym roku chcieliśmy podjąć temat ekologii, ale w formie dalekiej od reportażu. A co najważniejsze, chcieliśmy stworzyć Kalendarz z mocnymi, zapadającymi w pamięć i prawdziwie wizjonerskimi fotografiami. Dlatego właśnie LaChapelle od razu wydawał nam się oczywistym wyborem. David już wcześniej dołączył do artystycznej rodziny Lavazza, a my przez lata uważnie śledziliśmy ewolucję jego kariery. Tym razem swoim głównym źródłem inspiracji uczynił Naturę i środowisko, a my, chociaż znaliśmy sposób w jaki pracuje, raz jeszcze daliśmy się zaskoczyć bogactwem jego wyobraźni, twórczymi inspiracjami i obsesyjną dbałością o detale.
David LaChapelle skomentował z kolei swoją współpracę z Lavazza w następujący sposób:
– Praca przy produkcji kalendarza Lavazza „Earth CelebrAction” była dla mnie idealną okazją do odbycia wyimaginowanej podróży przez idylliczny raj, w którym człowiek i natura współistnieją w harmonii. Jestem wdzięczny za pełną swobodę artystyczną, jaką zapewniła mi firma, którą szanuję i która szanuje naszą planetę. I na koniec – cieszę się, że mogłem stworzyć zdjęcia, z których jestem w pełni zadowolony.
Kalendarz 2020 odzwierciedla olbrzymią wagę, jaką przywiązuje Lavazza do kwestii ekologii i przyszłości naszej planety. Po raz pierwszy firma dała temu wyraz w edycji kalendarza z 2015 roku – trylogii Earth Defenders („Obrońcy Ziemi”), której autorami byli mistrzowie fotografii: Dave McCurry, Joey Lawrence i Denis Rouvre. Ich szczególna empatia pozwoliła na stworzenie niezapomnianych portretów ludzi, którzy każdego dnia chronią swoją ziemię. Kolejnym punktem w poszukiwaniach pozytywnych opowieści pokazujących ekosystemy, które są jednocześnie kruche i pełne witalnej energii, był projekt 2030: What are you doing? („2030: Co ty robisz?”) zrealizowany przez Platona w 2018 roku i poświęcony siedemnastu celom zrównoważonego rozwoju ONZ. 2019 był rokiem Ami Vitale, byłej fotograf magazynu National Geographic i jednej z najważniejszych postaci świata fotoreportażu, której kalendarz dokumentował sześć projektów artystycznych związanych z Naturą, zrealizowanych w Tajlandii, Maroku, Szwajcarii, Kolumbii, Kenii i Belgii. Fotografie w projekcie LaChapelle’a powstały z kolei na Hawajach, gdzie artysta od kilku lat mieszka na ekologicznej farmie. Tam właśnie zainteresował się fotografią pejzażu i skierował swoją uwagę na środowisko. Jego wizja jest zgodna z filozofią marki, zachęcając nas do spojrzenia na Ziemię jako na miejsce, o które należy się troszczyć i którym należy się opiekować, równocześnie chroniąc jego piękno.