Według badania „Eurobarometr 2022 na temat bezpieczeństwa żywności w UE”: cena (54%) i smak (51%) są czynnikami, które mają największy wpływ na decyzje żywieniowe konsumentów. Na kolejnych miejscach znajdują się kolejno: bezpieczeństwo żywności i jej pochodzenie (oba na poziomie 46%). Podczas gdy 4/10 osób twierdzi, że zawartość składników odżywczych ma dla nich znaczenie, 16% wskazuje na wpływ środowiska i klimatu, a 15% twierdzi, że na ich wybory wpływają: własna etyka i przekonania.
Niezależnie od czynników decydujących o zakupie i konsumpcji żywności, Europejczycy mogą mieć pewność, że wszystko, co zdecydują się włożyć do garnka, jest bezpieczne, dzięki solidnemu systemowi bezpieczeństwa żywności.
Zobacz również
Dla promocji bezpiecznych rozwiązań startuje kampania Safe2Eat („Jedz bezpiecznie”), wcześniej znana jako #EUChooseSafeFood. Jej celem jest podnoszenie świadomości konsumentów, aby pobudzić krytyczne myślenie i promować zaangażowanie Europejczyków w zakresie bezpieczeństwa żywności. Kampania skupia się na trzech kluczowych obszarach:
- Bezpieczne praktyki – europejskie, międzynarodowe i krajowe przepisy poparte dowodami naukowymi zapewniają bezpieczeństwo żywności, której droga zaczyna się na polu, a kończy się na stole. Wskazówki dotyczące bezpiecznego obchodzenia się z żywnością, przechowywania, czytania etykiet i gotowania są potwierdzone przez najnowszą wiedzę naukową. Umożliwia ona dokonywanie świadomych wyborów przez konsumentów.
- Jedzenie a zdrowie – zróżnicowana dieta, która obok przetworzonej żywności zawiera świeże składniki, przyczynia się do ogólnego stanu zdrowia. Czasami potrzebna jest żywność z dodatkowymi korzyściami zdrowotnymi, a kampania zapewni wskazówki co do potrzeb żywieniowych, oświadczeń zdrowotnych i stojącej za nimi nauki.
- Co znajduje się w żywności – przepisy europejskie zapewniają bezpieczeństwo składników żywności, w tym substancji dodatkowych i aromatów. Kampania skupi się na wyjaśnieniu, dlaczego substancje dodatkowe i nowa żywność są bezpieczne. Ponadto podkreśli, w jaki sposób produkty zawierające alergeny pokarmowe muszą być oznakowane.
Kampania #Safe2EatEU ma na celu, by dotrzeć do ogółu społeczeństwa, od osób o wysokim poziomie świadomości i niewielkim zainteresowaniu bezpieczeństwem żywności po tych, którzy są bardzo zaniepokojeni i mniej poinformowani. W rezultacie styl komunikacji został zaprojektowany tak, aby był dokładny i jasny, a jednocześnie utrzymywał uspokajający, optymistyczny i dynamiczny ton.
Jak dołączyć do kampanii
- Udostępniaj w sieci nasze bezpłatne materiały zawarte w zestawie narzędzi, aby zapewnić konsumentów w Europie, że niezależnie od ich wyborów kupowana i spożywana przez nich żywność jest bezpieczna.
- Zajrzyj na stronę internetową kampanii, na której regularnie pojawiają się praktyczne porady dotyczące wyborów żywieniowych. Informuj konsumentów o badaniach naukowych, które potwierdzają, że bezpieczna żywność trafia na nasze stoły.
- Pozostań w kontakcie. Obserwuj profil EFSA w serwisach X (dawniej Twitter), na LinkedInie, Instagramie oraz na YouTubie. Udostępniaj najnowsze informacje na temat kampanii na swoich profilach w mediach społecznościowych.
- Używając hashtagu kampanii #Safe2EatEU, informuj o naszych wspólnych wysiłkach na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa żywności i pracy naukowców w tym temacie. Włącz się w realizację różnych zaplanowanych działań i je wspieraj.
Zestaw narzędzi przygotowany w ramach kampanii zawiera przetłumaczone materiały związane z kampanią, które mogą być wykorzystywane przez interesariuszy na szczeblu krajowym w celu promowania kampanii i zwiększania jej zasięgów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Zdjęcie główne: mat. pras.
Słuchaj podcastu NowyMarketing