Celem XI. Nie porzucaj była również zbiórka środków na stworzenie portalu edukacyjnego przeciwko porzuceniom.
Co roku w Polsce podczas wakacji wzrasta liczba porzuceń zwierząt, średnio o 20-25 %. Aby walczyć z tym zjawiskiem, akcja Karmimy Psiaki postanowiła stworzyć edukacyjną kampanię społeczną. Kampanii poświęconych problemowi było wiele, dlatego aby wyróżnić tę inicjatywę, pomysłodawcy postawili na: prowokację, zaangażowanie znanych osób oraz na pewnego rodzaju kontrowersję. Zadanie nie było łatwe, bo w wakacje dużo trudniej o przyciągnięcie uwagi.
Zobacz również
Po co?
Celem kampanii było działanie zasięgowe – dotarcie z przesłaniem do jak największego grona osób. Akcja Karmimy Psiaki zdecydowała się na działanie w Internecie, ponieważ wbrew pozorom zwierząt nie porzucają osoby biedne czy z małych miejscowości – wręcz przeciwnie, to często przedstawiciele szanowanych zawodów, jeżdżący drogimi samochodami, pracujący w dużych firmach, aktywnie korzystający z social mediów. Głównym, obok edukacji, elementem kampanii była zbiórka fundraisingowa w serwisie wspieram.to. Miała ona zapewnić środki na stworzenie serwisu, będącego bazą danych hoteli dla zwierząt i prozwierzęcych noclegów.
Jak?
Kampanię rozpoczęto od prowokacji. Na fanpage Karmimy Psiaki na portalu Facebook opublikowano wideo z rzekomego porzucenia psa pod biurem Fundacji Sarigato. Internauci zareagowali bardzo emocjonalnie, udostępniając nagranie i wzywając do ukarania sprawcy. Po 24 h fundacja ujawniła, że była to tylko prowokacja, mająca na celu przyciągnięcie uwagi do tego negatywnego zjawiska i promocję kampanii XI. Nie porzucaj. Wideo miało zasięg : 96 849 użytkowników. Link do nagrania z monitoringu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
W tym samym dniu opublikowano spot promujący kampanię, rozpoczęła się również zbiórka fundraisingowa. Wtedy też w sieci zaczęły się pojawiać zdjęcia autorstwa Izy Łysoń, fotografki zwierząt, docenionej przez National Geographic. Na zdjęciach znajdowały się hasła kampanii i istotne informacje na temat porzuceń (m.in. kary grożące porzucającym).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Następnie, aby zapewnić XI. Nie porzucaj zasięgi i uwagę mediów, akcja Karmimy Psiaki postawiła na kontrowersję, pokazanie ludzi w sytuacji porzuconych zwierząt. Podkreślić, że zwierzęta też czują, boją się, tęsknią, są przerażone. „Do udziału w sesji zaprosiliśmy znane osoby, którym bliska jest tematyka obrony praw zwierząt: Nataszę Urbańską, Rafała Maślaka, Michała Piróga, Marzenę Rogalską, Kamilę Szczawińską i Sylwię Nowak. Gwiazdy zostały przedstawione w sytuacji porzuconych zwierząt – przywiązanych do drzewa, wyrzuconych z samochodu, zakopanych żywcem, wywiezionych do lasu. Tak by zdjęcie skłoniło do refleksji odbiorców i było sygnałem dla innych, że takie rzeczy dzieją się naprawdę…” – mówi Agnieszka Sadowska z Fundacji Sarigato Sesję zdjęciową zapowiadało wideo, które fani Karmimy Psiaki mogli zobaczyć na profilu akcji pod koniec sierpnia.
Co z tego wyszło?
Wideo z rzekomego porzucenia psa pod biurem fundacji miało zasięg równy 96 849 osób. Wideo zapowiadające sesję zdjęciową osiągnęło zasięg organiczny liczący 105 475 użytkowników. Następnie zdjęcia z sesji zostały opublikowane przez gwiazdy na ich profilach social media, a później, wraz z opisem clue kampanii, rozesłane do mediów, skutkując licznymi publikacjami. Fotografie opublikowane przez gwiazdy zebrały łącznie 27 370 lajków. W wyniku wszystkich tych działań kampania trwająca 2 miesiące osiągnęła zasięg w social media równy 1 066 275. Tyle osób usłyszało o kampanii i zobaczyło hasło „Nie porzucaj!”. Pojawiło się 112 artykułów w mediach o łącznej wartości 273 tys. zł**, a zdjęcia z kampanii były prezentowane w programie „Dzień dobry TVN”. Sukcesem zakończyła się również zbiórka pieniędzy w serwisie wspieram.to. – dzięki 370 wspierającym zebrano 112% celu – 29 331 złotych. A wszystko to osiągnięto kosztem mniejszym niż 1000 zł (koszt organizacji sesji zdjęciowej). Zero płatnych zasięgów, zero zakupu przestrzeni reklamowej, bez udziału profesjonalnej agencji.
Kampania w liczbach:
- Zasięg wideo zapowiadającego kampanię: 105 475
- Liczba „lajków” zebranych przez posty gwiazd:
- Zasięg kampanii w social mediach: 1 065 286
- Liczba artykułów na temat kampanii: 95
- Wartość publikacji na temat kampanii (AVE): 1 065 286
- Ilość zebranych pieniędzy w ramach fundraisingu: 29 331 zł
Zdjęcia do kampanii wykonał Piotr Myszkowski, Invictus Production, za realizację wideo zapowiedzi odpowiada Apel Records (Katarzyna Parzyszek i Jack Harris), za stylizację sesji odpowiedzialna była Hanna Duda, za charakteryzację/Make-up: Katarzyna Duszyńska, Ewelina Mróz, stylizację włosów: Kasper Sadowski, Michael Tabor (Berendowicz&Kublin Warszawa), koordynatorem stylistów był: Emil Zawisza (Berendowicz&Kublin Warszawa).
*Według danych Brand24
**Według Press Service
————————————–
Misją akcji Karmimy Psiaki jest eliminowanie bezdomności zwierząt, poprzez znajdowanie im domów, pomoc schroniskom oraz popularyzację odpowiedzialnych adopcji. Obecnie pod stałą opieką Fundacji Sarigato, organizatora akcji Karmimy Psiaki, jest 16 schronisk z całej Polski, natomiast wsparcia udzielono w sumie 40 placówkom i fundacjom. W ramach akcji Karmimy Psiaki fundacja przekazała prawie 20 ton karmy do potrzebujących schronisk, znalazła dom dla 575 Psiaków i przeprowadziła 8 kampanii społecznych. Organizacja działa innowacyjnie, promując „pomaganie przy okazji”. Więcej na stronie akcji: www.karmimypsiaki.pl oraz www.facebook.com/karmimypsiaki.