TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Kantar „Media Reactions 2024″: Marketerzy coraz częściej rezygnują z reklamy w serwisie X [RAPORT]

Kantar „Media Reactions 2024″: Marketerzy coraz częściej rezygnują z reklamy w serwisie X [RAPORT]
Zgodnie z raportem „Media Reactions 2024" od Kantar, w bieżącym roku, ulubioną platformą reklamową marketerów staje się YouTube. Amazon i TikTok zajmują najwyższe miejsca w rankingu preferencji konsumentów, natomiast Netflix stał się ulubieńcem reklamodawców.
O autorze
4 min czytania 2024-09-05

Firma Kantar ustaliła, że w ciągu ostatniego roku znacznie spadło zaufanie marketerów do serwisu X (dawniej znanego jako Twitter), co wynika z obaw o bezpieczeństwo marki oraz słaby wizerunek tej platformy pod względem innowacyjności i zaufania.

Te i wiele innych wniosków przedstawiono w raporcie Kantar „Media Reactions 2024” opartym na wynikach corocznego badania poświęconego zmianom w krajobrazie medialnym. Badanie to, obejmujące wywiady z ok. 18 tys. konsumentów na 27 rynkach i 1000 wyższych rangą menedżerów ds. marketingu na całym świecie, wskazuje również, że najbardziej preferowaną przez marketerów platformą reklamową pozostaje YouTube, natomiast w preferencjach konsumentów na tym samym miejscu podium plasują się Amazon i TikTok.  

Upadek X – zmiana poziomu zaufania 

Wyniki badania Kantar wskazują, że 26% marketerów (wartość netto) zadeklarowało plany zmniejszenia wydatków na reklamę w serwisie X w 2025 r., co stanowi największy odnotowany spadek wśród wszystkich głównych globalnych platform reklamowych. Zaufanie marketerów do reklam umieszczanych na X, które w przeszłości również było niskie, spadło jeszcze bardziej, gdy stery przejął Elon Musk – z 22% w 2022 roku do 12% w 2024 roku. Tylko 4% marketerów uważa, że reklamy w serwisie X zapewniają bezpieczeństwo ich marek (na drugim biegunie znajduje się Google, który zajmuje pierwsze miejsce pod względem bezpieczeństwa marki z wynikiem 39%). Serwis X plasuje się poza pierwszą dziesiątką platform na świecie pod względem zaufania i postrzeganej innowacyjności reklam. Ten wynik kontrastuje z danymi dla TikToka – najbardziej innowacyjnej platformy reklamowej, która utrzymuje tę pozycję już piąty rok z rzędu, a także dla YouTube’a, który cieszy się największym zaufaniem.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Już od kilku lat obserwujemy, że reklamodawcy wycofują swoje wydatki marketingowe z serwisu X. Ponieważ trend ten wyraźnie przyspieszył w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zmiana wektora wydaje się obecnie mało prawdopodobna. Marketerzy są opiekunami swoich marek i muszą ufać platformom, z których korzystają. W ostatnich latach platforma X bardzo się zmieniła i może być nieprzewidywalna, wprowadzając nowe elementy dosłownie z dnia na dzień. Trudno więc mieć pewność co do bezpieczeństwa swojej marki w takim środowisku. Jak na ironię, zmniejszenie wydatków marketerów na platformie X przyczyni się do zadowolenia jej użytkowników, ponieważ będą mieli do czynienia z mniejszą liczbą reklam – komentuje Gonca Bubani, Global Thought Leadership Director – Media w firmie Kantar.

Najlepsze marki mediów cyfrowych w odbiorze konsumentów i marketerów

Słuchaj podcastu NowyMarketing

W tym roku pierwsze miejsce pod względem preferencji konsumentów zajmują Amazon i TikTok. Badania Kantar wykazały, że reklamy na platformie Amazon są postrzegane jako bardziej trafne i przydatne, natomiast reklamy na TikToku są postrzegane jako bardziej zabawne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Żadna z tych marek nie znalazła się jednak w pierwszej piątce rankingu marketerów.

Z kolei Netflix, który po raz pierwszy w tym roku dołączył do pomiaru platform reklamowych prowadzonego przez Kantar, osiągnął pozycję w pierwszej piątce zarówno wśród konsumentów, jak i marketerów, w czym pomogła mu obecność w Top 3 pod względem bezpieczeństwa marki w rankingu stworzonym na podstawie odpowiedzi marketerów. YouTube umocnił swoją pozycję jako najlepszy wybór dla marketerów. 

Konsumenci polubili reklamy w punktach sprzedaży 

Analiza Kantar za rok 2024 pokazuje, że reklamy w punktach sprzedaży (PoS) zajmują pierwsze miejsce pod względem preferencji konsumentów, spychając niżej wydarzenia sponsorowane. Reklamy w punktach sprzedaży postrzegane są jako szczególnie godne zaufania i użyteczne, a ponadto nie wywołują negatywnych skojarzeń np. z natarczywością. Inne preferowane kanały komunikacji to reklamy kinowe, wydarzenia sponsorowane, reklamy prasowe i reklama zewnętrzna. 

Najpopularniejsze kanały medialne w odbiorze konsumentów i marketerów

Pozostałe kluczowe wnioski

Badanie Kantar Media Reactions 2024 pokazuje obraz zmian w postawach marketerów i konsumentów na tle ewoluującego krajobrazu medialnego:

  • Niejednoznaczne nastawienie do GenAI: 62% konsumentów i 68% marketerów jest pozytywnie nastawionych do szeroko rozumianej generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI), jednak taka pozytywna postawa nie dotyczy jeszcze reklam generowanych przez sztuczną inteligencję. Większość marketerów (71%) twierdzi, że nie przeszkadzają im reklamy generowane przez AI, natomiast konsumenci nie są jeszcze do końca przekonani: dwóch na pięciu z nich (41%) uważa, że reklamy generowane przez sztuczną inteligencję im przeszkadzają. 

  • Dobra wiadomość dla reklamodawców – rośnie otwartość konsumentów na kontakt z reklamą: Gotowość konsumentów na oglądanie i słuchanie reklam wzrasta na przestrzeni ostatniej dekady, ponieważ marketerzy są w stanie znajdować najlepsze rozwiązania dla nowo powstających formatów metodą prób i błędów, a z kolei konsumenci przyzwyczaili się do oglądania reklam w coraz większej liczbie kanałów. Prawie połowa konsumentów (47%) jest obecnie otwarta na reklamy, podczas gdy w 2020 r. wynik ten wynosił zaledwie 24%. Wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem (38%) to największa zmiana od 2020 roku. 

  • Stereotypy pokoleniowe to mit: Marki najbardziej preferowane przez konsumentów znacznie się różnią, a omawiane badanie przyniosło tu pewne niespodzianki. Pokolenie Z preferuje reklamy na platformach Amazon, Facebook i Google, natomiast wśród millenialsów i pokolenia X na szczycie rankingu znalazł się Snapchat. Starsze pokolenia są również otwarte na reklamy prezentowane na TikToku, który zajął miejsce w pierwszej trójce zarówno wśród pokolenia X, jak i pokolenia wyżu demograficznego.

– Kampanie, które docierają do bardziej chłonnych odbiorców, mają siedmiokrotnie silniejszy efekt. Dlatego tak ważne jest, aby marketerzy znaleźli idealną równowagę między właściwym kanałem, właściwą marką medialną i właściwym formatem. Aby dobrze sobie radzić w dzisiejszym rozdrobnionym środowisku, marki muszą już nie tylko rozumieć zmieniającą się dynamikę kulturową i medialną, lecz powinny pójść o krok dalej – muszą zadbać o jakość swoich kreacji reklamowych i dostosowanie ich do otoczenia, w którym się one pojawią. Oznacza to, że zadaniem marek jest poszukiwanie możliwości wyróżnienia się w znaczący sposób, spotkania się z konsumentami w całej ich różnorodności oraz nawiązania kontaktu z odbiorcami w bardziej autentyczny i efektywny sposób – podsumowuje Gonca Bubani.

Więcej informacji o raporcie znajduje się tutaj.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS #NMInsights: Kantar prezentuje najcenniejsze marki świata w 2024 roku [RAPORT]

Kantar opublikował ranking BrandZ Most Valuable Global Brands, czyli zestawienie najcenniejszych marek świata za 2024 rok. Zgodnie z danymi, marka Apple osiągnęła historyczny etap rozwoju i stała się pierwszą firmą na świecie o wartości biliona dolarów.