fot. depositphotos.com
Jednym ze znanych i bardzo często stosowanych rozwiązań w walce o rozpoznawalność brandu jest reklamowanie firm w popularnych mapach Google Maps. Umieszczając wirtualne wizytówki firm na wirtualnej mapie, umożliwiamy potencjalnym klientom szybkie dotarcie do podstawowych informacji o dokładnej lokalizacji naszej siedziby, godzinach pracy oraz samej trasie dojazdu.
Zobacz również
Oprócz tych danych odbiorca ma również nierzadko dostęp do rekomendacji dotyczących danej firmy, jej usług bądź produktów. Zamieszcza się je w formie opinii publikowanych w ramach wizytówek Google. Niestety nie zawsze są one przychylne, a prawdziwość wielu negatywnych ocen nie podlega tutaj żadnej weryfikacji. Często stają się one działaniami podejmowanymi ze strony nie tylko niezadowolonych klientów, ale także nieuczciwej konkurencji… W takiej sytuacji wizytówka Google staje się problematyczna. Posiadanie wizytówki, gdzie wystawiono wiele fałszywych opinii mijających się z prawdą, jest w takich okolicznościach bardzo niewygodne, a nie każdy samodzielnie chce usuwać setki nieprzychylnych komentarzy. Bywa też tak, że wizytówka jest całkowicie zbędna w momencie, gdy dany przedsiębiorca zakończył prowadzenie swojej działalności gospodarczej, a jej widoczność w Google Maps wprowadza odbiorców w błąd.
Najczęściej wyjściem z tego typu sytuacji jest usunięcie wizytówki firmy z Google Maps. Jak tego dokonać? Co zrobić, gdy chcesz pozbyć się tylko negatywnych opinii bez usuwania wizytówki? Czy to ogóle jest możliwe? Kilka naszych trików zdradzamy w poniższym artykule.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Google Maps niełatwy przeciwnik
Wiele osób zastanawia się jak usunąć negatywną opinię z Google, jednak nie jest to proste zadanie. Google Maps to bardzo sprytne narzędzie, które niestety nie daje możliwości szybkiego likwidowania informacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Usługa Google Maps wiąże się bezpośrednio z innymi usługami świadczonymi przez Google. Dlatego też całkowita likwidacja wizytówki firmy, gdy przedsiębiorstwo nadal funkcjonuje, nie usuwa na stałe wszelkich opinii wystawionych na jego temat. Pozostają one w Google nawet po wykasowaniu wizytówki. Wystarczy namiastka danych, takich jak np. zapytanie internauty o lokalizację danego przedsiębiorstwa, by ponownie uwidocznić w sieci niekorzystne publikacje pod wizytówką w sekcji opinii. Dlatego często skutecznym rozwiązaniem w walce z hejtem i nieuzasadnionymi przytykami ze strony internautów jest umiejętne odpowiadanie na negatywne wzmianki. W sytuacjach, gdzie na hejt nie można zareagować w żaden racjonalny sposób, lepiej uciec się do likwidacji samej negatywnej opinii niż całej wizytówki. Jeżeli nie wiesz, jak reagować na nieprzychylne komentarze, skorzystaj z pomocy zespołu Warsaw Media House doświadczonego w komunikacji kryzysowej. Zadbamy o Twój profesjonalny wizerunek.
Natomiast gdy upierasz się, że chcesz zacząć wszystko od nowa i jesteś gotowy na zupełnie nową odsłonę marki w Google Maps, to zdecydowanie warto skorzystać z dwóch poniższych rozwiązań. Dają one szansę na czystą kartę w tej usłudze. Ich wdrożenie oznacza ogrom pracy z Twojej strony, ale być może stwierdzisz, że warto się ich podjąć. Dlatego też postanowiliśmy podzielić się naszą wiedzą.
Rebranding firmy – Twoja nowa wizytówka w tej samej lokalizacji
Musisz wiedzieć, że likwidowanie wizytówek i ich ponowne zakładanie z podaniem tej samej, co poprzednio lokalizacji nie pomaga w odcinaniu brandu od negatywnych opinii internautów. Czy tego chcemy, czy nie Google Maps zachowuje stare dane, a wśród nich też publikacje informacji ze strony klientów. Dlatego musisz zapamiętać, że samo usunięcie to zdecydowanie za mało. Istnieje praktyka, która pozwoli Ci na nowo wykreować wizerunek firmy – jest nią rebranding. Odetnij się od starych skojarzeń i przekształć swój brand. Stwórz zupełnie nową nazwę marki, zmień adres strony www i zadbaj o nową szatę graficzną. Przy tym rozwiązaniu trzeba być w pełni świadomym tego, że utracimy wszystkie dotychczasowo zebrane opinie. Nie będziesz już miał problemu z hejterem, ale pozbędziesz się też pozytywnych rekomendacji, o jakie na nowo będzie trzeba zawalczyć.
Zmiana siedziby firmy – okazja do odświeżenia wizytówki?
Kiedy Twoje przedsiębiorstwo postanowi zmienić lokalizację, zyskujesz wyjątkową szansę na wyczyszczenie swojej dotychczasowej wizytówki w Google Maps. Możesz teraz zmienić nie tylko adres na ten prawidłowy. W takich okolicznościach bez najmniejszego problemu zlikwidujesz też wszelkie negatywne opinie publikowane w ramach starej wizytówki. W jaki sposób? Załóż zupełnie nową wizytówkę! Sama edycja dotychczasowej nie daje 100% gwarancji, że negatywne wzmianki nie będą pojawiały się wraz z informacjami o Twoim przedsiębiorstwie. Lepiej poświęcić kilka minut więcej na ponowne założenie wizytówki firmy w Google Maps. Dzięki temu bez łamania regulaminu obowiązującego w usłudze zyskujesz zupełnie czystą kartę. Uwaga! Pamiętaj, aby w tego typu sytuacji zgłosić administratorowi starą wizytówkę do zamknięcia, wtedy będzie ona znacznie trudniejsza do szybkiego wyszukania.
Kiedy konieczne jest skasowanie wizytówki – dowiedz się, jak działać
Jeżeli chcesz usunąć wizytówkę, to w pierwszej kolejności zgłoś swoją firmę administratorom Google jako zamkniętą. Zrobisz to, wchodzą na jej profil w Google Maps. Musisz wiedzieć, że likwidacja firmowego konta Google wiąże się z likwidacją samej wizytówki. Oznacza to, że nikt z Twojego zespołu już nie będzie miał do nich dostępu. Znikną wszelkie materiały, które znajdowały się w zawartości konta i wizytówki oraz powiązane z nią reklamy AdWords. Informacja o chęci usunięcia konta i wizytówki Google zostanie bardzo szybko przesłana do weryfikacji przez administratorów Google. Dopiero po jej dokonaniu zauważysz, że profil przestał działać.
To nie wszystko!
Musisz skupić się też na tym, by wykasować wizytówkę Google ze wszystkich wyników wyszukiwań. Dokonasz tego poprzez swoje firmowe konto Google mające pełne uprawnienia do zarządzania wizytówką Twojego przedsiębiorstwa. Będąc zalogowanym na koncie Google, powinieneś wejść na stronę www.business.google.com. To tam w zakładce edycji znajdziesz możliwość oznaczenia przedsiębiorstwa jako zamkniętego bądź do usunięcia. Następnie pojawi się komunikat usuń wizytówkę – po kliknięciu będziesz musiał na nowo podać dane, które potwierdzą Twoją weryfikacje. To prawie końcowy etap, ponieważ Google poinformuje Cię o tym, co wiąże się z konsekwencjami likwidowania wizytówki. Po wyrażeniu ostatecznych zgód wciśnięcie komendy usuń konto sprawi, że zarówno wizytówka Google, jak i firmowe konto Google zostaną przekazane do usunięcia i zablokowane. Warto podkreślić, że nie jest to żadną gwarancją całkowitej likwidacji wyświetlania się wszelkich wzmianek powiązanych z wizytówką Google. Stanie się to dopiero po pozytywnej weryfikacji dokonanej przez administratora Google, który przekaże polecenie całkowitego usunięcia wszelkich danych o firmie z usług Google.
O autorach:
Piotr Sulewski, prezes zarządu WMH sp. z o.o. sp.k. Absolwent Uczelni Łazarskiego na kierunku Zarządzanie projektami, gdzie zdobył również tytuł MBA (Master of Business Administration). Obecnie studiuje analizy marketingowe w Akademii Leona Koźmińskiego. Jest doświadczonym praktykiem biznesu – zarządza i koordynuje pracą Spółki. Specjalizuje się w analizie danych i reklamie online. Wierzy, że największą wartością firmy są ludzie dlatego docenia osoby z pasją, które wykazują inicjatywę i zaangażowanie. Zaprasza do swojej sieci zawodowej na Linkedin.
Paulina Marczyk, specjalista ds. e-wizerunku i PR w WMH sp. z o.o. sp.k. Liczne szkolenia i zdobyte certyfikaty stanowią potwierdzenie jej nadzwyczajnych umiejętności w zakresie marketingu treści, personal i employer brandingu, które wykorzystuje w codziennej pracy z Klientami.
WMH sp. z o.o. sp.k, ul. Wrzesińska 12 lok 1, 03-713 Warszawa (Port Praski).
LinkedIn, Facebook, Instagram