W Polsce już od kilku lat zbierane jest ponad 80% puszek. Przy europejskiej średniej 74% to naprawdę dobry wynik, jednak nie można spocząć na laurach. Zapoczątkowana w 2009 roku w Wielkiej Brytanii inicjatywa Każda Puszka Cenna (eng. Every Can Counts) działa dzisiaj już w 19 krajach, również w Polsce, wykorzystując różne formy dotarcia do konsumentów napojów w puszkach. Nad całą akcją czuwają najwięksi na świecie producenci aluminium i puszek napojowych, dając doskonały przykład, jak firmy mogą wziąć odpowiedzialność za swoje produkty w całym cyklu życia.
– Każda Puszka Cenna to inicjatywa, która inspiruje ludzi do recyklingu. Fakt, że zbiórka w całej Europie stale rośnie, jest z pewnością optymistyczny, ale naszym celem jest zapewnienie dosłownie każdej puszce szansy na drugie życie. Dlatego też aktywnie współpracujemy z organizatorami festiwali oraz imprez masowych, markami napojów czy klubami sportowymi, aby urzeczywistnić ten cel. Dzisiaj, podobnie jak wiele innych akcji edukacyjnych, musimy odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Motywem przewodnim naszych działań były od zawsze duże koncerty i festiwale. Restrykcje spowodowane COVID-19 bardzo dotknęły naszych przyjaciół – organizatorów festiwali, wydarzeń sportowych, czy muzyków. Postanowiliśmy mimo wszystko połączyć siły i w nowej rzeczywistości kontynuować naszą pracę – podkreślił Bartłomiej Wojdyło, członek zarządu Fundacji Recal, odpowiedzialny za projekt Każda Puszka Cenna.
Zobacz również
Nowe podejście skupia się wokół 3 elementów, które będą wykorzystywane przez organizatorów wydarzeń przeniesionych w tym roku do social mediów. Pierwszy, to pewnego rodzaju pamiętnik z wspólnie przeprowadzonych działań. Kolejnym elementem są filmy edukacyjne nakręcone w scenerii miasteczka festiwalowego. Ostatnią, jednak najważniejszą atrakcją są specjalnie przygotowane filtry AR, przypominające jak postępować ze zużytymi puszkami. Filtry przygotowane zostały we współpracy z gwiazdami festiwali – zespołami Enej, Brathanki, Łąki Łan, Oberschlesien oraz Łydka Grubasa – które rozumieją i wspierają główny cel kampanii.
Bartosz „Hipis“ Krusznicki z Łydki Grubasa dodaje „Szanowni Państwo, puszka to nie granat – nie wyrzucamy byle gdzie po zerwaniu zawleczki! Poza tym, kiedyś usłyszeliśmy od starego, chińskiego mistrza, że jeśli wyrzucisz puszkę do żółtego pojemnika i wypowiesz życzenie, ona prędzej czy później do ciebie wróci… Pełniuteńka i zimniutka…”.
– Pusta puszka jest lżejsza niż kamień z napisem LOVE. Postarajmy się o to, aby zawsze znalazła się w żółtym pojemniku. Zadbajmy o świat wokół nas, byśmy na pytanie: Jak smakuje życie? mogli z czystym sumieniem odpowiadać: Pięknie, jak zawsze – skomentował Piotr „Lolek” Sołoducha z zespołu Enej
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Łąki Łan natomiast o przygotowanym filtrze AR wypowiada się w ich niepowtarzalnym stylu: „Tanecznym krokiem, wśród leśnej dróżki, gdzie bzyczą muszki, zużyte puszki chwyć w swe opuszki i gnieć na okruszki!!! W Twych łapkach ta apka przypomni Ci, byś nie był gapka i wyzwoli ruchy gniotące puchy. Kochani! Miejmy puchy z bani”.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Filtry AR oraz pozostałe materiały dostępne są na kanałach Instagram i Facebook programu Każda Puszka Cenna.