Skarga dotyczy reklamy piwa bezalkoholowego „Lech Free”. Skarżony klip opublikowano między innymi w mediach społecznościowych. Wideo składa się z kilku scen.
- W pierwszej scenie widzimy ludzi znajdujących się na terenie schroniska w górach. Scena skomentowana jest słowem „wyloguj” przy zamykaniu komputera. Na końcu tej sceny bohaterzy wznoszą piwo bezalkoholowe i uśmiechają się.
- W drugiej scenie widzimy kobietę i mężczyznę, którzy siedzą w patio/ogródku w upalany dzień i chłodzą się wiatrakiem. W scenie pada hasło „miej chill”. Z kolei w następnym ujęciu widoczne są dwie butelki piwa bezalkoholowego Lech Free w lodówce turystycznej.
- W trzeciej scenie widzimy kobietę, która jedzie na rowerze. Pojawia się komentarz – „zwolnij”. W uchwyt na ramie roweru jest wsunięta puszka Lecha free.
- Czwarta scena to z kolei sceneria wakacyjna. Ktoś wyjmuje piwo z morza, pada komentarz – „jedź na Hel”. Później mężczyzna, który pływał na desce wychodzi z wody i zmienia się perspektywa – kamera pokazuje stolik w barze na plaży, na którym stoi szklanka z piwem Lech i pojawia się narracja – „łap chwile”.
Dlaczego reklama „Łap chwile” narusza zasady etyki KER?
Zespół Orzekający stwierdził, że reklama narusza zasady etyki wyrażone w Kodeksie Etyki Reklamy.
Zobacz również
-
Centralizacja i personalizacja: podwójna moc obsługi klienta w social media [WEBINAR]
-
#PrzeglądTygodnia [30.08-05.09.24]: najlepsze kampanie sierpnia 2024, zmiany na Allegro, reakcja x-kom na nagranie zwolnionej po urlopie macierzyńskim pracownicy
-
#PolecajkiNM cz. 22: Media Reactions 2024, „Ciemna strona influencer marketingu”, inkluzywna obsługa klienta
Jak podaje Zespół, należy wziąć pod uwagę odbiorcę reklamy, jakim jest przeciętny konsument. Taki odbiorca należy do niejednorodnej grupy, składającej się z osób w różnym wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania i doświadczeniu życiowym. Taki odbiorca prawdopodobnie nie jest specjalistą w dziedzinie marketingu czy branży piwnej i może być w sposób umiarkowany podatny na sugestię przekazów reklamowych.
Zespół Orzekający zwraca także uwagę na to, że aktorzy, którzy występują w reklamie to osoby młode. Wszystkie sceny w klipie związane są także ze spędzaniem czasu wolnego w okresie letnim (wakacyjnym). Dodatkowo, głos lektorki brzmi również jak młodzieńczy, a ponadto używa młodzieżowych sformułowań, np. miej chill. Może to w sposób szczególny oddziaływać na osoby młode.
Szczególnie narażone na skutki spożywania alkoholu są osoby uzależnione, wychodzące z uzależniania czy narażone bądź podatne na uzależnienie. Taka grupa odbiorców może być wrażliwa na przekazywane im w reklamie sugestie.
#PolecajkiNM cz. 22: Media Reactions 2024, „Ciemna strona influencer marketingu”, inkluzywna obsługa klienta
Zespół Orzekający uważa, że niezależnie od tego, czy produkt jest alkoholowy czy bezalkoholowy – użycie oznaczenia napoju alkoholowego sprawia, że powinny zostać zachowane te same zasady, które dotyczą reklamy piwa alkoholowego.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dodatkowo, sceny zawarte w spocie mogą kojarzyć się przeciętnemu odbiorcy z relaksem lub wypoczynkiem. Dodatkowo, w umieszczonych w reklamie scenach, niepokojące jest zestawienie piwa z motywem poruszania się pojazdem (w tym przypadku rowerem) czy sportem (w tym przypadku z pływaniem na desce).
Pełne oświadczenie KER znajduje się na stronie.
Źródło: Rada Reklamy
Zdjęcie główne: mat. prasowe
PS Ponad 100 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa nielegalnej reklamy i promocji napojów alkoholowych [WYWIAD]
Kto i w jaki sposób może walczyć z reklamami alkoholu w telewizji oraz digitalu? Czy przepisy dotyczące reklamowania alkoholu online powinny zostać zaostrzone? Między innymi na te pytania odpowiada dr n. społ. Marta Zin-Sędek, główna specjalistka w Dziale Badań, Monitorowania i Współpracy Międzynarodowej z KCPU. Sprawdź wywiad.
PS2 Znana aktorka usłyszała zarzut związany z promowaniem alkoholu w mediach społecznościowych
W lipcu br. znana aktorka Magdalena C. pojawiła się w kampanii alkoholu wysokoprocentowego. Sprawą zainteresował się aktywista Jan Śpiewak, który poinformował wówczas, że złoży zawiadomienie na prokuraturę. Jak podała PAP, aktorka usłyszała zarzuty.