KiG: e-handel w styczniu 2025

KiG: e-handel w styczniu 2025
Według szacunków Krajowej Izby Gospodarczej opartych o sprawozdawczość Głównego Urzędu Statystycznego, w styczniu 2025 roku obroty w handlu detalicznym ogółem wyniosły 101,969 mld PLN. Okazały się one o 16,4% niższe niż w grudniu 2024 roku oraz o 5,5% wyższe niż w styczniu roku 2024.
O autorze
1 min czytania 2025-03-10

KIG szacuje, że 74,8% z w/w obrotów zostało zrealizowane w placówkach zatrudniających powyżej 9 osób (określanych w sprawozdawczości jako sektor przedsiębiorstw). Zamknęły się one kwotą 76,273 mld PLN. Była ona o 17,0% niższa niż w grudniu 2024 i o 6,1% wyższa niż przed rokiem.

Obroty w e-handlu w styczniu 2025 roku stanowiły9,1% obrotów handlu detalicznego realizowanych w sektorze przedsiębiorstw (76,273 mld PLN) i osiągnęły wartość 6,941 mld PLN. Były one o 25,9% mniejsze niż w grudniu 2024 roku. Wyniki okazały się jednak o 9,4% wyższe niż przed rokiem.

Rok 2025 rozpoczął się z udziałem e-handlu w całkowitej sprzedaży detalicznej na poziomie 9,1% (w roku 2024 była to wartość mniejsza o 9,4%), co równocześnie oznacza najlepsze wyniki w tym sektorze od 5 lat. E-handel rośnie zatem w widoczny sposób, a jak zauważa Małgorzata Zienkowska, ekspertka Cross-border.pl, dynamiczny rozwój i wyraźne zmiany w nawykach zakupowych konsumentów zwiastują przełomowy rok dla handlu cyfrowego.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Autorzy raportu KiG odnotowali rekordowe wzrosty w sektorze żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, w których sprzedaż online wzrosła aż o 43,6% r/r. Choć sektor ten nadal generuje stosunkowo niewielkie obroty w kanale cyfrowym, jego dynamiczny rozwój to wyraźny sygnał, że Polacy coraz chętniej kupują produkty spożywcze online. Co ważne – ten wzrost nie wynikał z sezonowości, co daje nadzieję na długoterminową zmianę nawyków konsumenckich.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jednocześnie poniżej 20% spadł udział e-commerce w segmencie książek, prasy i sprzedaży specjalistycznej. To pierwszy tak niski wynik od 2022 roku, a wspomniany spadek wykracza poza standardowe wahania sezonowe.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Co ciekawe, z raportu KiG za styczeń 2025 roku wynika, że polscy konsumenci wciąż chętnie wydają pieniądze na artykuły z obszaru RTV/AGD, farmaceutycznego, fashion oraz meblowego. Okazuje się, że zanotowano wzrost wartości w ujęciu rocznym w tym aspekcie pomimo tradycyjnych korekt sezonowych

Więcej informacji na temat handlu online w Polsce w styczniu 2025 roku można znaleźć w raporcie Krajowej Izby Gospodarczej

źródło: KIG, opracowanie: Dominika Mizerska

PS KIG: e-handel w grudniu 2024