Grudzień to czas intensywnych przygotowań do Świąt. Polacy dbają o to, by ich świąteczne stoły były pełne tradycyjnych potraw, a jednocześnie, żeby każdy znalazł na nich coś dla siebie. Tymczasem ilości jedzenia, jakie marnują się w Polsce co roku, są porażające, szczególnie, jeśli zestawi się je z faktem, że w naszym kraju około 1,6 mln osób, w tym ponad 330 tys. dzieci, żyje poniżej granicy skrajnego ubóstwa[1]. Od wielu lat na pomoc przychodzą im 32 działające w Polsce Banki Żywności. W tym roku ich działania wspiera także Shopee, którego misją od początku jest pomaganie lokalnym społecznościom. Do 26 grudnia użytkownicy platformy, podczas świątecznych zakupów, mogą kupić cegiełkę charytatywną, której całkowity koszt zostanie przekazany na działalność Federacji Polskich Banków Żywności.
Darowizny od firm i osób prywatnych są znaczącym wsparciem działalności wszystkich Banków Żywności funkcjonujących na terenie naszego kraju – zarówno w zakupie żywności dla potrzebujących, jak i jej ratowaniu, a także w edukacji społeczeństwa w zakresie niemarnowania żywności. Co roku pod koniec listopada Banki prowadzą stacjonarne zbiórki żywności w największych sklepach w całym kraju.
Zobacz również
W tym roku Federacja Polskich Banków Żywności łączy siły również z platformą zakupową Shopee, dzięki czemu akcja ma możliwość dotarcia do setek tysięcy Polaków kupujących online. Od 1 grudnia do 26 grudnia, w otwartym na Shopee sklepie Federacji Banków Żywności, użytkownicy mogą w czasie świątecznych zakupów wesprzeć Banki, kupując cegiełki o wartości 10, 20, 50 lub 100 zł. Każda z tych kwot ma ogromne znaczenie, ponieważ pomoże uratować żywność, która trafi do paczek z jedzeniem dla potrzebujących. Darowizna w wysokości 20 zł to dla Banków Żywności możliwość sfinansowania czterech pełnowartościowych posiłków.
Głównym filarem działalności Shopee na wszystkich rynkach jest wspieranie lokalnej społeczności na wiele różnych sposobów. Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z Federacją Polskich Banków Żywności, której misja pomagania potrzebującym jest nam bardzo bliska. Nasi użytkownicy już kilka miesięcy temu pokazali, że są gotowi do pomocy i dzielenia się tym, co mają, gdy na Shopee realizowaliśmy akcję wsparcia Ukraińców. Liczymy, że również tym razem będą chcieli wesprzeć osoby w potrzebie – mówi Michał Dmoch, marketing campaigns lead w Shopee Polska.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wsparcie dla osób w potrzebie
Według danych GUS próg skrajnego ubóstwa wyznacza obecnie pułap 692 zł miesięcznie dla jednoosobowego gospodarstwa domowego, a dla czteroosobowego – 1869,4 zł. Jest to tak zwane minimum egzystencji – konsumpcja poniżej tego poziomu stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka. W grupie osób wymagających szczególnego wsparcia są dzieci, osoby z niepełnosprawnościami czy seniorzy. Choć liczba tych ostatnich, żyjących w skrajnym ubóstwie, nieco spadła w ostatnich dwóch latach, znacznie wzrosła liczba tych, którzy korzystają z pomocy żywnościowej. W 2015 roku było ich 64 tys., a już w 2021 roku liczba ta wzrosła do 157 tys.[2]. Według prognoz w nadchodzących miesiącach sytuacja może jeszcze się pogorszyć, na co wpływa rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie, napływ do Polski uchodźców – głównie kobiet i dzieci, a także globalna sytuacja ekonomiczna.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Misją Federacji Polskich Banków Żywności, zrzeszającej 32 Banki Żywności, działające na terenie całego kraju, jest wspieranie osób potrzebujących. Tylko w 2021 roku Banki Żywności, współpracując z ponad 3 200 organizacjami i instytucjami społecznymi, przekazały wsparcie dla 1,5 mln osób – rodzin wielodzietnych, osób bezrobotnych, osób z niepełnosprawnościami, wychodzących z nałogów, seniorów i wielu innych, które znalazły się w trudnej sytuacji. 58 000 ton przekazanej żywności pozwoliło na przygotowanie 128 milionów pełnowartościowych posiłków.
Każda złotówka to dla Banków Żywności szansa na udzielenie pomocy potrzebującym poprzez uratowanie żywności przed zmarnowaniem i przekazanie jej do organizacji pomocowych. W czasach, w których rosną koszty życia, a przede wszystkim koszty jedzenia, musimy zagwarantować sprawnie funkcjonujący łańcuch pomocy żywnościowej. Cieszymy się, że platforma Shopee oraz jej klienci będą wspierać nas w tej misji. Dzięki temu, że działamy razem – możemy osiągnąć więcej – mówi Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.
Banki Żywności realizują swoją misję poprzez ratowanie żywności. Marnowanie żywności następuje bowiem nie tylko w gospodarstwach domowych, ale również w dużej mierze w gastronomii, w sklepach oraz w czasie produkcji. Banki Żywności „ratują” pochodzące właśnie od producentów produkty o krótkim terminie przydatności, czy tzw. artykuły niehandlowe, np. wadliwie opakowane. Istotne jest, że mimo iż producent nie zamierza sprzedawać takiej żywności, są to nadal produkty pełnowartościowe, których jakość i wartości odżywcze nie budzą zastrzeżeń. Banki, we współpracy z organizacjami i instytucjami partnerskimi, magazynują uratowaną żywność i zapewniają jej racjonalną dystrybucję wśród potrzebujących.
[2] Poverty watch 2022, EAPN Polska