Kobiety dla kobiet — Uber wprowadza nowe rozwiązanie dla kierowczyń

O autorze
3 min czytania 2022-10-07

W odpowiedzi na potrzebę zamawiania przejazdów z kobietami i dla kobiet, firma rozpoczęła program mający na celu zachęcenie kierowczyń do dołączania do platformy. Już od lipca kierowczynie mogą wybierać, czy chcą otrzymywać zlecenia wyłącznie od kobiet. Tylko Polsce z wykorzystaniem tej usługi odbyło się już ponad 8.000 przejazdów, a w tym czasie do platformy dołączyło kilkaset nowych kierowczyń. 

Bezpieczeństwo użytkowników – pasażerów, pasażerek oraz współpracujących z platformą kierowców i kierowczyń – jest dla Uber najważniejsze. Firma nieustannie wprowadza dodatkowe funkcje oraz procedury w celu poprawy bezpieczeństwa przejazdów, prowadzi działania edukacyjne oraz zachęca do zgłaszania wszelkich nagłych zdarzeń.

Wolność wyboru dla kierowczyń

Na podstawie rozmów z kierowczyniami, Uber wprowadził produkt pozwalający im oferować przejazdy wyłącznie dla kobiet. Opcję tę można dowolnie włączać (np. w nocy) oraz wyłączać, w zależności od potrzeb. 

Produkt women riders preference koncentruje się na łączeniu kierowczyń z pasażerkami, dlatego, jeśli przejazd zostanie zamówiony przez kobietę dla kogoś innego, kierowczyni może odmówić wykonania usługi.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Komfort dla wszystkich

Wdrożenie nowej funkcji, to jedno z wielu działań mających na celu zwiększenie liczby kierowczyń współpracujących z platformą i zmniejszenie dysproporcji płci za kółkiem. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że kobiety stanowią około 40 proc. polskich kierowców, jednak udział kierowczyń na platformie nie przekracza 10%. Wśród pasażerów liczba kobiet i mężczyzn jest mniej więcej proporcjonalna.

Liczba kierowczyń dla platformie jest zdecydowanie niższa niż w przypadku kierowców. Wprowadzenie nowej funkcji to pierwszy krok w kierunku zmiany tej proporcji, a tym samym zapewnienia większego komfortu podróżowania obu stronom – zarówno pasażerkom, jak i kierowczyniom  – mówi Iwona Kruk, rzeczniczka prasowa Uber.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pilotażowa wersja produktu została uruchomiona już 4 lata temu w Arabii Saudyjskiej i cieszy się dużą popularnością. W Europie Centralnej i Środkowej możliwość wyboru pasażerek mają kierowczynie w Polsce, Czechach i Rumunii. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Produkt został wdrożony w lipcu i od tego czasu jest chętnie testowany przez kierowczynie. W Polsce wykonano już ponad 8 000 przejazdów dzięki tej funkcji. 

Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowej funkcji dla pasażerek i kierowczyń pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo przejazdów użytkowniczek. Każda z nas w czasie przejazdu ma prawo czuć komfort, a nie obawę, bez względu na to skąd i dokąd podróżujemy – mówi Urszula Nowakowska, prezeska Centrum Praw Kobiet.

Więcej niż przejazd

Bezpieczeństwo przejazdów jest priorytetem dla Uber. Przejazdy oferowane za pośrednictwem Uber są realizowane przez licencjonowanych partnerów, którzy muszą spełnić szereg wymagań, aby dołączyć do platformy.

Już kilka lat temu, Uber jako pierwsza platforma na rynku, wprowadził system weryfikacji kierowców w czasie rzeczywistym, a także jako jedyna platforma na ma specjalny, dedykowany zespół do współpracy z organami ścigania oraz zdrowia publicznego – LERT, złożony z byłych funkcjonariuszy służb mundurowych. Ponadto, w Centrum Bezpieczeństwa Uber, w Krakowie, 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, zespół specjalistów przyjmuje i rozwiązuje zgłoszenia pasażerów oraz kierowców dotyczące incydentów związanych z bezpieczeństwem.

Firma nawiązała również współpracę z Centrum Praw Kobiet, w ramach której ekspertki CPK odwiedziły Centrum Uber w Krakowie i zapoznały się z procesami oraz standardami stosowanymi przez Uber w zakresie bezpieczeństwa. W ramach wspólnych działań z CPK oraz Komendą Główną Policji, przeprowadzono w ostatnim czasie m.in szkolenie dla partnerów flotowych oraz wdrożono obowiązkowe szkolenia dla kierowców.

Dodatkowo aplikacja oferuje pasażerom wiele funkcji bezpieczeństwa, w tym:

1. Sprawdź swój przejazd: jeszcze przed przyjazdem pojazdu pasażerowie zawsze znają dane kierowcy, takie jak imię, model samochodu oraz numer rejestracyjny, a każdy przejazd jest monitorowany przez system GPS. Przed każdą podróżą Uber przypomina o sprawdzeniu, czy dane z aplikacji zgadzają się.

2. Udostępnij przejazd zaufanym kontaktom: ta funkcja pozwala udostępnić trasę swojego przejazdu nawet 5 osobom, z listy tzw. Zaufanych Kontaktów. Dzięki temu bliskie osoby zawsze wiedzą, gdzie znajduje się użytkownik, oraz mają dane na temat pojazdu, którym się porusza.

3. Ride Check: Dzięki danym z systemu GPS każdy przejazd za pośrednictwem platformy Uber jest monitorowany również przez funkcję Ride Check. Podczas nieoczekiwanego postoju aplikacja kontaktuje się z pasażerem, by upewnić się, że przerwa w podróży jest planowana. W przypadku niespodziewanej sytuacji aplikacja kieruje użytkowników do specjalnego menu i umożliwia szybki kontakt ze służbami ratunkowymi lub Działem Wsparcia.

4. Centrum Bezpieczeństwa: W trakcie każdego przejazdu użytkownicy mają stały dostęp do wszystkich funkcji w Centrum Bezpieczeństwa. Po naciśnięciu przycisku tarczy użytkownicy mogą udostępnić swój przejazd, zapoznać się z procedurami bezpieczeństwa oraz w razie potrzeby skontaktować się z numerem 112. Aplikacja automatycznie prześle dyżurnemu dane dotyczące pojazdu oraz lokalizacji.

5. Kodeks Społeczności: W celu zadbania o właściwe interakcje w trakcie przejazdów firma stworzyła Kodeks Społeczności Uber. Jest to zbiór zasad przeznaczony dla wszystkich użytkowników platformy, który zobowiązuje do wzajemnego szacunku, dbania o bezpieczeństwo oraz przestrzegania prawa. 

Więcej szczegółów na temat funkcji bezpieczeństwa dostępnych w aplikacji można znaleźć na stronie uber.com.