Według Konrada Grussa, prezesa IKEA, decyzja podyktowana była tym, że „klienci zmienili się diametralnie”. Zatem katalog ma być zastąpiony przez aplikacje, media społecznościowe i stronę internetową. Nie podważając merytorycznych przesłanek leżących u podstaw decyzji zarządzających firmą IKEA, pragniemy w tym kontekście zwrócić uwagę na polski rynek i polskiego konsumenta.
Na podstawie badań, zrealizowanych przed dwoma miesiącami przez Stowarzyszenie wspólnie z ARC Rynek i Opinia możemy stwierdzić, że w świetle wyników tego badania decyzja IKEA nie spodoba się Polakom.
Zobacz również
Drukowane materiały reklamowe – w tym i katalogi – dostarczane bezpośrednio do skrzynek to preferowane przez Polaków formy reklamy i źródło informacji. Ponad połowa badanych oświadczyła, że woli dostawać papierowe materiały reklamowe, zamiast posługiwać się aplikacjami (te cieszą się 15 proc. popularnością wśród konsumentów).
Na podstawie tych samych, reprezentatywnych badań możemy napisać, że gazetki reklamowe, a także katalogi takie, jak ten wydawany przez IKEA, są w oczach polskich konsumentów najmniej irytującymi kanałami komunikacji marketingowej. Co ciekawe, po drugiej stronie skali znajdują się m.in. reklamy na stronach www, które irytują co drugą osobę.
Taka percepcja przekłada się na skuteczność poszczególnych kanałów komunikacji marketingowej. Charakter papierowych materiałów reklamowych sprawia, że kontakt z nimi w niemal 3/4 przypadków przekłada się na zakup produktu lub usługi. Ta forma dotarcia do konsumenta to narzędzie marketingu offline, z którego wycofuje się właśnie IKEA.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– Jeśli jesteś jak IKEA możesz zrezygnować z katalogu, ale jeśli chcesz być jak IKEA, nie możesz z niego zrezygnować. IKEA zbudowała swoją markę w dużej mierze, właśnie dzięki katalogowi. Teraz jest międzynarodowym gigantem i może eksperymentować – komentuje Urszula Zarańska, Dyrektor Generalna w Polskim Stowarzyszeniu Marketingu SMB.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tymczasem marketerzy z polskich sieci handlowych, zbadani przez AC Nielsen (sierpień- wrzesień 2020r.), mówią wprost: Papierowe gazetki i katalogi to najlepsza i najskuteczniejsza forma komunikacji z konsumentami w przypadku, gdy kryterium jest realizacja celu sprzedażowego. Takie stanowisko popiera Rada ds. rynku DM w Polsce, działająca przy PSM SMB.