Komisja Etyki Reklamy uznała, że część kosmetyków dostępnych w sieci Rossmann narusza zasady etyki

Komisja Etyki Reklamy uznała, że część kosmetyków dostępnych w sieci Rossmann narusza zasady etyki
Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi związane z komunikatami, które pojawiały się na opakowaniach wybranych kosmetyków dostępnych w sieci drogerii Rossmann. KER ustaliło, że sformułowanie „neutralny klimatycznie" narusza zasady etyki w przypadku wybranych produktów.
O autorze
3 min czytania 2023-12-21

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęły skargi związane z kilkoma produktami kosmetycznymi dostępnymi w sieci drogerii Rossmann. Skargi od konsumentów dotyczyły dokładnie takich produktów jak: Alterra Booster hialuronowy – Triple Hyaluron Booster, Alterra Kuracja w ampułkach z kwasem hialuronowym – Hyaluron Ampullenkur, Serum do twarzy z witaminami – Triple Vitamin Booster, Alterra Premium Age Krem na Dzień – Premium Age Tagescreme. Skargi dotyczyły sformułowań, które znajdują się na opakowaniach ww. produktów.

W Uchwale Nr ZO/091/23o z dnia 8 listopada 2023 roku wydanej przez Zespół Orzekający KER, możemy przeczytać dokładną treść wspomnianych skarg:

  • KER 130/23

Kosmetyki Alterra neutralne dla klimatu. 

Podana jest informacja, że produkty są̨ neutralne dla klimatu. Nie podaje na to dowodów. I jest to oczywiste kłamstwo. Nie jest możliwe wyprodukowanie, zapakowanie (produkty są w plastiku), transportowanie i magazynowanie neutralne dla klimatu. Na niektórych produktach brakuje też informacji po polsku, co chyba jest obowiązkowe. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • KER/131/23

Bio, klimaneutral, vegan, zertifiziert

Opakowanie frontowe po niemiecku. Ktoś kto nie zna niemieckiego, nie może zrozumieć. Deklaracje nie mają odniesień do źródeł i dowodów. Ani na stronie, ani na opakowaniu. Neutralność klimatyczna jest niemożliwa – wprowadzanie w błąd. Samo opakowanie to plastik. Nie da się czegoś wyprodukować, przesłać, sprzedać i użyć neutralnie dla klimatu. Wegańskie – od kiedy ropa w plastiku jest wegańska i neutralna klimatycznie. Bio – brak udokumentowania. Bio ropa? Bio plastik?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • KER 132/23

Bio, klimaneutral, vegan, zertifiziert 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Opakowanie po niemiecku. Brak dokumentacji do claimów. Nie ma ich na opakowaniu i na stronie. Neutralność́ klimatyczna to ekościema. Vegan to wegeściema. Nie można być́ neutralnym prowadząc produkcje, dystrybucje, magazynowanie, transport i sprzedaż̇. Można to neutralizować́, ale nie ma szans na neutralność́. Producent nie pokazuje, ile śmieci generuje w transporcie, produkcji, magazynowaniu, ekspozycji. Wegan? Gdzie? W ropie w opakowaniu? 

  • KER/133/23

Bio, klimaneutral, vegan, zertifiziert 

Brak dowodów na ogłoszenia na opakowaniu. Brak informacji na stronie i na opakowaniu. Opakowaniu wyłącznie po niemiecku w polskim sklepie. Neutralność́ klimatyczna – to ekościema. Rossman producent marki nie ma neutralności klimatycznej i nie jest to aktualnie możliwe. Nie udziela rzetelnych informacji na temat zakresów emisyjnych i śladu CO2. Nie ma linków na opakowaniu, na stronie marki nie ma żadnych wyliczeń́ badan źródeł oprócz pustych deklaracji. Wegan to z ropy i plastiku? 

  • KER 134/23

Bio kosmetyk neutralny klimatyczne 

Te produkty nie są̨ neutralne klimatycznie. Producent nie ma na to dowodów. Nie podaje konkretnych informacji oprócz okrągłych ściem. Nie ma na opakowaniu ani na stronie. W styczniu tego roku w Niemczech po przeprowadzeniu dochodzenia nakazano producentowi usunąć́ te ściemy. Nie ma prawa używać́ tych deklaracji dla całego asortymentu Alterra.

Konsumenci wskazali, że opakowania zawierają informacje o neutralności klimatycznej lub zawierają sformułowania „bio”, co wprowadza kupujących w błąd. Przekazy reklamowe zostały przeanalizowane pod kątem zgodności z zasadami etyki oraz dobrymi praktykami rynkowymi. 

Przekaz reklamowy naruszający zasady etyki reklamy

Zgodnie z postanowieniem Komisji Etyki Reklamy, komunikaty umieszczone na opakowaniach produktów kwalifikują się jako te, które naruszają zasady etyki. Zespół Orzekający dodaje, że:

– Neutralność klimatyczna jest stanem, do którego należy dążyć poprzez w pierwszej kolejności redukcję (ograniczanie) emisji gazów cieplarnianych. W sytuacji braku możliwości dalszych działań redukcyjnych, winno podejmować się odpowiednie działania kompensacyjne jedynie emisji resztkowych.

A ponadto:

– W przypadku gdy reklamodawca powołuje się na neutralność klimatyczną, powinien podejmować udokumentowane działania faktycznie obniżające ślad węglowy, bez działań kompensacyjnych (tzw. offsetów węglowych).

Komisja Etyki Reklamy ocenia skargi zgodnie z punktem widzenia, które może mieć przeciętny konsument. Zdaniem KER, pojęcie „neutralność klimatyczna” jest stosunkowo nowe i nie jest powszechnie znane. W związku z tym, zastosowanie takiego pojęcia w reklamach może wykorzystywać brak wiedzy konsumentów.

Źródło: Rada Reklamy

Zdjęcie główne: Rossmann

PS Nie „prawdziwe piękno” a „prawdziwa krzywda”. Greenpeace z kampanią przeciwko firmie Dove

Greenpeace przedstawiło inicjatywę, która uderza w firmę Dove. Organizacja wskazuje przede wszystkim, jak negatywny wpływ ma marka na środowisko. Chodzi o wykorzystanie tworzyw sztucznych.

PS2 „Paragony wpływu”, czyli o tym, jak szwedzka marka odzieżowa chce walczyć o czystą planetę

„Paragon czy faktura?” „Potwierdzenie potrzebne?” – takie pytania sprzed sklepowej kasy zna chyba każdy. Szwedzka marka ubrań Asket idzie o krok dalej i zaczyna wydawać klientom również dokument pokazujący, jak ich zakup oddziałuje na środowisko naturalne. W ten sposób chce zwiększać eko-świadomość.