Komisja Europejska: Coca-Cola zmieni wprowadzające w błąd oznaczenia dotyczące recyklingu

Komisja Europejska: Coca-Cola zmieni wprowadzające w błąd oznaczenia dotyczące recyklingu
Komisja Europejska ogłosiła, że Coca-Cola dostosuje hasła na etykietach, aby precyzyjniej informować o rzeczywistym udziale materiałów z recyklingu w opakowaniach, co ma przeciwdziałać praktykom greenwashingu.
O autorze
1 min czytania 2025-05-09

Coca-Cola podjęła działania w związku z zawiadomieniem organizacji konsumenckiej BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), które trafiło do Komisji Europejskiej oraz sieci współpracy w zakresie ochrony konsumentów (Consumer Protection Cooperation Network) w 2023 roku.

Zawiadomienie dotyczyło wówczas firm rozlewniczych, między innymi Coca-Coli, reklamujących oświadczenia dotyczące ochrony środowiska na plastikowych butelkach.

Coca-Cola dobrowolnie zgłosiła się do CPCN w celu ustalenia zmian. Jak informuje Komisja Europejska, firma zobowiązała się do:

  • Zastąpienia części oznakowania swoich produktów. Dotychczas na butelkach napojów umieszczano informację: „Jestem butelką w 100% z przetworzonego plastiku”. Wprowadzone zmiany będą dotyczyły doprecyzowania, że z recyklingu wykonana została jedynie butelka, a nie etykieta ani zakrętka. Przykładowa nowa treść może brzmieć: „Ta butelka, z wyłączeniem etykiety i zakrętki, została wykonana w 100% z przetworzonego plastiku”.
  • Umieszczenia na opakowaniach komunikatu zachęcającego klientów do odpowiedniego pozbywania się butelek, z jednoczesnym wskazaniem, że proces recyklingu nie stanowi zamkniętego obiegu. W związku z tym z opakowań zniknie dotychczasowy napis: „Poddaj mnie ponownie recyklingowi”, który zostanie zastąpiony przez: „Poddaj mnie recyklingowi”.
  • Zadbania o to, by ogólne wrażenie wyglądu etykiety oraz materiałów marketingowych nie wprowadzało konsumentów w błąd, co do korzyści dla środowiska, które wynikają z zastosowania konkretnego opakowania, np. poprzez łączenie opakowania z hasłami czy symbolami ekologicznymi.

Treści w mediach społecznościowych Coca-Coli również mają odzwierciedlać treść powyższych zobowiązań.

Wdrożenie zmian będzie monitorowane przez krajowe organy ochrony konsumentów.

źródło: Komisja Europejska

PS Coca-Cola w kampanii „Recycle Me” niszczy kultowe logo i zachęca do recyklingu puszek po napoju