„Komisja wszczęła formalne postępowanie w celu oceny, czy AliExpress mógł naruszyć akt o usługach cyfrowych w obszarach związanych z zarządzaniem ryzykiem i ograniczaniem go, moderowaniem treści i wewnętrznym mechanizmem rozpatrywania skarg, przejrzystością systemów reklamowych i rekomendacji, identyfikowalnością przedsiębiorców i dostępem naukowców do danych.
Na podstawie przeprowadzonego do tej pory wstępnego postępowania wyjaśniającego, w tym analizy sprawozdania z oceny ryzyka przesłanego przez AliExpress w sierpniu 2023 r., informacji opublikowanych w sprawozdaniu na temat przejrzystości oraz odpowiedzi na formalne wnioski Komisji o udzielenie informacji (od 6 listopada 2023 r. i 18 stycznia 2024 r.) Komisja podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania przeciwko AliExpressowi na podstawie aktu o usługach cyfrowych.
Zobacz również
Prace skoncentrują się na następujących obszarach:
- Zgodności z obowiązkami aktu o usługach cyfrowych związanymi z oceną i ograniczaniem ryzyka systemowego związanego z rozpowszechnianiem nielegalnych treści, a także rzeczywistych lub przewidywalnych negatywnych skutków dla ochrony konsumentów, związanych w szczególności z:
- Brak egzekwowania warunków świadczenia usług AliExpress zakazujących niektórych produktów stwarzających zagrożenie dla zdrowia konsumentów (takich jak podrabiane leki i żywność, a także suplementy diety), a w szczególności dla małoletnich (dostęp do materiałów pornograficznych), które konsument nadal może znaleźć na platformie;
- Brak skutecznych środków zapobiegających rozpowszechnianiu nielegalnych treści;
- Brak skutecznych środków zapobiegających umyślnym manipulacjom na platformie internetowej za pośrednictwem tzw. „ukrytych linków”;
- Brak skutecznych środków zapobiegających zagrożeniom wynikającym z cech, takich jak influencerzy promujący nielegalne lub szkodliwe produkty w ramach programu powiązanego AliExpress.
- Przestrzeganie obowiązku aktu o usługach cyfrowych polegającego na umożliwieniu wszystkim użytkownikom, w tym użytkownikom, którzy nie są zarejestrowani, zgłaszania nielegalnych treści i otrzymywania potwierdzenia otrzymania zgłoszenia;
- Przestrzeganie obowiązku zapewnienia skutecznego wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg w akcie o usługach cyfrowych;
- Przestrzeganie obowiązku aktu o usługach cyfrowych polegającego na gromadzeniu i ocenie wiarygodności i kompletności informacji wymaganych od przedsiębiorców korzystających z produktu AliExpress, w tym w odniesieniu do przedsiębiorców w ramach programu powiązanego AliExpress, zgodnie z przepisami dotyczącymi identyfikowalności przedsiębiorców;
- Zgodność z obowiązkiem aktu o usługach cyfrowych w zakresie zapewnienia przejrzystości głównych parametrów stosowanych w systemach rekomendacji AliExpress oraz zapewnienia co najmniej jednej opcji systemu rekomendacji nieopartego na profilowaniu;
- Zgodność z obowiązkiem aktu o usługach cyfrowych polegającym na zapewnieniu wiarygodnego repozytorium reklam prezentowanych w AliExpress, które można przeszukiwać;
- Przestrzeganie obowiązku zapewnienia naukowcom dostępu do publicznie dostępnych danych AliExpressu zgodnie z art. 40 aktu o usługach cyfrowych.
Jeżeli uchybienia te zostaną udowodnione, stanowiłyby naruszenie art. 16, 20, 26, 27, 30, 34, 35, 38, 39 i 40 aktu o usługach cyfrowych. Komisja przeprowadzi teraz szczegółowe dochodzenie w trybie priorytetowym. Wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o wyniku postępowania.
Kolejne kroki
Po formalnym wszczęciu postępowania Komisja będzie nadal gromadzić dowody, na przykład wysyłając dodatkowe wnioski o udzielenie informacji, przeprowadzając rozmowy lub inspekcje.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Wszczęcie formalnego postępowania upoważnia Komisję do podjęcia dalszych kroków egzekucyjnych, takich jak środki tymczasowe nakazujące zaprzestanie lub usunięcie naruszenia art. 28 ust. 1 oraz decyzje stwierdzające niezgodność. Komisja jest również uprawniona do przyjęcia zobowiązań podjętych przez AliExpress w celu zaradzenia problemom będącym przedmiotem postępowania.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Akt o usługach cyfrowych nie określa żadnego prawnego terminu zakończenia formalnego postępowania. Czas trwania szczegółowego dochodzenia zależy od szeregu czynników, w tym od złożoności sprawy, stopnia, w jakim dane przedsiębiorstwo współpracuje z Komisją oraz od wykonywania prawa do obrony.
Wszczęcie formalnego postępowania zwalnia koordynatorów ds. usług cyfrowych z ich uprawnień do nadzorowania i egzekwowania aktu o usługach cyfrowych w odniesieniu do podejrzewanych naruszeń art. 16, 20, 26, 27, 30.
Wszczęcie formalnego postępowania nie przesądza o jego wyniku ani nie przesądza o jakimkolwiek innym postępowaniu, które Komisja może wszcząć na podstawie innych artykułów aktu o usługach cyfrowych. Pozostaje to również bez uszczerbku dla działań w zakresie egzekwowania prawa podejmowanych przez inne organy na podstawie innych ram regulacyjnych, na przykład przez sieć współpracy w zakresie ochrony konsumentów.
Kontekst ogólny
W dniu 25 kwietnia 2023 r. AliExpress został wyznaczony jako bardzo duża platforma internetowa (VLOP) na mocy unijnego aktu prawnego o usługach cyfrowych, w związku z oświadczeniem, że co miesiąc w UE ma 104,3 mln aktywnych użytkowników. Jako VLOP, cztery miesiące od wyznaczenia AliExpress musiał zacząć wypełniać szereg obowiązków określonych w akcie o usługach cyfrowych.
Od 17 lutego akt o usługach cyfrowych ma zastosowanie do wszystkich pośredników internetowych w UE.”
Źródło: ec.europa.eu
Zdjęcie główne: Facebook