Taylor Swift to prawdziwy magnes – choć jej fani zjechali się z całej Polski, to według analizy dataplace.ai najwięcej z nich przybyło z województw: mazowieckiego (55%), małopolskiego (10,8%) oraz wielkopolskiego (6,9%).
Chociaż występy światowych gwiazd w Polsce są już od wielu lat na porządku dziennym, seria koncertów Swift wyjątkowo obudziła emocje w kraju jeszcze na wiele tygodni przed jej przyjazdem. Wizytę amerykańskiej gwiazdy w każdym miejscu globu rozważa się również pod kątem ekonomicznym, a jej wpływ oraz ciągnących za nią fanów na gospodarkę doczekał się nawet specjalnego określenia „Swiftonomics”.
Zobacz również
– Turyści, którzy przyjechali na sierpniowe koncerty Taylor Swift w Warszawie, mogą zostawić w stolicy nawet ok. 190 mln zł – szacował Marek Traczyk z Warszawskiej Izby Gospodarczej. Skąd przyjechali polscy fani i jak wpłynęło to na ruch w lokalach gastronomicznych przeanalizowała firma dataplace.ai.
Ruch wokół punktów HoReCa w Warszawie w dniach 01-04 sierpnia 2024 wzrósł średnio o 18,41% względem wszystkich weekendów lipca tego roku (od czwartku do niedzieli). Stanowi to podobny wynik do tego, o ile wzrósł ruch w dniach koncertu w porównaniu z poprzedzającym go weekendem – zmiana ruchu wokół punktów HoReCa wzrosła bowiem średnio o 18,49%.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dataplace.ai w swojej analizie przebadało również siedem znanych zagłębi gastronomicznych w stolicy (w zestawieniu uwzględniono między innymi ulicę Francuską znajdującą się w sąsiedztwie Stadionu Narodowego). Porównując ruch w tych miejscach, wyraźnie widać zdecydowany jego wzrost podczas weekendu koncertowego Taylor Swift. Nie może dziwić fakt, że największą zmianę ruchu w stosunku do weekendów w lipcu zaobserwowano na ulicy Francuskiej (wzrost o 68,66%). Dużo zyskały w tym czasie również ulica Poznańska (wzrost o 38,57%), Elektrownia Powiśle (wzrost o 22,7%), Fabryka Norblina (wzrost o 17,97%).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Koncerty Taylor Swift to ewenement na skalę światową. Jak w większości przypadków takie wydarzenie mocno wpływa na lokalny rynek, również gastronomiczny. Wiele lokali przygotowało na ten weekend specjalne menu, a dane wskazują, że te dni mogły być wyjątkowo udane dla większości restauracji i barów. Można zauważyć, że to lokale w najbliższym sąsiedztwie Stadionu Narodowego cieszyły się największymi wzrostami ruchu, ale mieszkańcy stolicy oraz turyście chętnie ruszyli do innych zagłębi restauracyjnych, od lat modnych i znanych na mapie Warszawy – mówi Tomasz Władziński, współzałożyciel dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence.
Z jakich części Polski najliczniej zjechali się fani Taylor Swift?
Najliczniejszą reprezentację fanów reprezentowało województwo mazowieckie – to aż 55% osób, które pojawiły się na jednym z koncertów w Warszawie. Z pewnością aspekt odległości do stolicy miał na to znaczący wpływ. Warto jednak zwrócić uwagę, że analizując powiaty, można zauważyć, iż nie byli to tylko i wyłącznie mieszkańcy stolicy, ale również pozostałych powiatów przylegających.
Reszta uczestników koncertów przyjechała do Warszawy z takich województw jak małopolskie (10,8%), wielkopolskie (6,9%), dolnośląskie (6,5%) czy pomorskie (5,2%). Najsłabiej reprezentowane województwa to opolskie (0,28%) oraz świętokrzyskie (0,45%).
Badanie wskazało również, z jakich powiatów najchętniej przybili uczestnicy koncertów (Warszawa – 41,56%, Kraków – 8,31%, Wrocław – 4,97%, poznański – 4,61%, wołomiński – 2,70%, Gdańsk – 2,68%).
Metodologia badania:
Analiza oparta jest na danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych konsumentów, na próbie ponad 3 mln urządzeń na terenie całej Polski. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar o promieniu 50 metrów od lokalu gastronomicznego. Dane nie precyzują czy klienci w ramach wizyty robili zakupy. Próbki danych są ekstrapolowane, żeby być reprezentatywnymi dla całej populacji – podobnie jak w przypadku sondaży lub badań rynku.
PS Ekonomia wydarzeń muzycznych: jak koncerty Taylor Swift wpływają na lokalną gospodarkę [BADANIE]
W czasie koncertów Taylor Swift w Polsce, w dniach 1-3 sierpnia br., Mastercard przewiduje wzrost wydatków w hotelach i restauracjach w Warszawie. Gwiazda wystąpi na Stadionie Narodowym w Warszawie, a trasa „The Eras Tour” stanowi pretekst do badania przeprowadzonego przez Mastercard.