TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Koncerty Taylor Swift w Warszawie przyciągnęły fanów z całej Polski, na czym skorzystały lokale gastronomiczne w stolicy [ANALIZA]

Koncerty Taylor Swift w Warszawie przyciągnęły fanów z całej Polski, na czym skorzystały lokale gastronomiczne w stolicy [ANALIZA]
Na amerykańską gwiazdę w Polsce czekano wiele lat, a na jej koncert do Warszawy swifties przyjechali zarówno z całej Europy, jak i z innych kontynentów. Bazując na przeprowadzonych przez dataplace.ai analizach ruchu wokół restauracji oraz w zagłębiach gastronomicznych, ruch w stolicy w dni koncertowe był średnio o 18,41% większy niż w analogiczne dni od początku tegorocznych wakacji.
O autorze
2 min czytania 2024-08-08

Taylor Swift to prawdziwy magnes – choć jej fani zjechali się z całej Polski, to według analizy dataplace.ai najwięcej z nich przybyło z województw: mazowieckiego (55%), małopolskiego (10,8%) oraz wielkopolskiego (6,9%).

Chociaż występy światowych gwiazd w Polsce są już od wielu lat na porządku dziennym, seria koncertów Swift wyjątkowo obudziła emocje w kraju jeszcze na wiele tygodni przed jej przyjazdem. Wizytę amerykańskiej gwiazdy w każdym miejscu globu rozważa się również pod kątem ekonomicznym, a jej wpływ oraz ciągnących za nią fanów na gospodarkę doczekał się nawet specjalnego określenia „Swiftonomics”.

– Turyści, którzy przyjechali na sierpniowe koncerty Taylor Swift w Warszawie, mogą zostawić w stolicy nawet ok. 190 mln zł – szacował Marek Traczyk z Warszawskiej Izby Gospodarczej. Skąd przyjechali polscy fani i jak wpłynęło to na ruch w lokalach gastronomicznych przeanalizowała firma dataplace.ai.

Ruch wokół punktów HoReCa w Warszawie w dniach 01-04 sierpnia 2024 wzrósł średnio o 18,41% względem wszystkich weekendów lipca tego roku (od czwartku do niedzieli). Stanowi to podobny wynik do tego, o ile wzrósł ruch w dniach koncertu w porównaniu z poprzedzającym go weekendem – zmiana ruchu wokół punktów HoReCa wzrosła bowiem średnio o 18,49%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dataplace.ai w swojej analizie przebadało również siedem znanych zagłębi gastronomicznych w stolicy (w zestawieniu uwzględniono między innymi ulicę Francuską znajdującą się w sąsiedztwie Stadionu Narodowego). Porównując ruch w tych miejscach, wyraźnie widać zdecydowany jego wzrost podczas weekendu koncertowego Taylor Swift. Nie może dziwić fakt, że największą zmianę ruchu w stosunku do weekendów w lipcu zaobserwowano na ulicy Francuskiej (wzrost o 68,66%). Dużo zyskały w tym czasie również ulica Poznańska (wzrost o 38,57%), Elektrownia Powiśle (wzrost o 22,7%), Fabryka Norblina (wzrost o 17,97%).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Koncerty Taylor Swift to ewenement na skalę światową. Jak w większości przypadków takie wydarzenie mocno wpływa na lokalny rynek, również gastronomiczny. Wiele lokali przygotowało na ten weekend specjalne menu, a dane wskazują, że te dni mogły być wyjątkowo udane dla większości restauracji i barów. Można zauważyć, że to lokale w najbliższym sąsiedztwie Stadionu Narodowego cieszyły się największymi wzrostami ruchu, ale mieszkańcy stolicy oraz turyście chętnie ruszyli do innych zagłębi restauracyjnych, od lat modnych i znanych na mapie Warszawy – mówi Tomasz Władziński, współzałożyciel dataplace.ai, firmy specjalizującej się w usługach typu location intelligence.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Z jakich części Polski najliczniej zjechali się fani Taylor Swift?

Najliczniejszą reprezentację fanów reprezentowało województwo mazowieckie – to aż 55% osób, które pojawiły się na jednym z koncertów w Warszawie. Z pewnością aspekt odległości do stolicy miał na to znaczący wpływ. Warto jednak zwrócić uwagę, że analizując powiaty, można zauważyć, iż nie byli to tylko i wyłącznie mieszkańcy stolicy, ale również pozostałych powiatów przylegających.

Reszta uczestników koncertów przyjechała do Warszawy z takich województw jak małopolskie (10,8%), wielkopolskie (6,9%), dolnośląskie (6,5%) czy pomorskie (5,2%). Najsłabiej reprezentowane województwa to opolskie (0,28%) oraz świętokrzyskie (0,45%).

Badanie wskazało również, z jakich powiatów najchętniej przybili uczestnicy koncertów (Warszawa – 41,56%, Kraków – 8,31%, Wrocław – 4,97%, poznański – 4,61%, wołomiński – 2,70%, Gdańsk – 2,68%).

Metodologia badania:

Analiza oparta jest na danych lokalizacyjnych z telefonów komórkowych konsumentów, na próbie ponad 3 mln urządzeń na terenie całej Polski. Odwiedziny są definiowane jako wejście w obszar o promieniu 50 metrów od lokalu gastronomicznego. Dane nie precyzują czy klienci w ramach wizyty robili zakupy. Próbki danych są ekstrapolowane, żeby być reprezentatywnymi dla całej populacji – podobnie jak w przypadku sondaży lub badań rynku.

PS Ekonomia wydarzeń muzycznych: jak koncerty Taylor Swift wpływają na lokalną gospodarkę [BADANIE]

W czasie koncertów Taylor Swift w Polsce, w dniach 1-3 sierpnia br., Mastercard przewiduje wzrost wydatków w hotelach i restauracjach w Warszawie. Gwiazda wystąpi na Stadionie Narodowym w Warszawie, a trasa „The Eras Tour” stanowi pretekst do badania przeprowadzonego przez Mastercard.