Oprócz zmian wizualnych, funkcjonalnych oraz zmienionego nazewnictwa poszczególnych funkcji, zdecydowano się również na rebranding systemu. Google Ads ma stopniowo wchodzić w życie od lipca 2018 roku. Najwyższa pora poznać zmiany, jakie ze sobą przyniesie.
1. Brak galerii reklam
Pierwszą z nich, dość istotną, jest brak galerii reklam. Dotychczas tworząc reklamy w kampaniach w sieci reklamowej, mogliśmy wybrać spośród kilku typów:
Zobacz również
Google AdWords
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Google Ads
Google Ads oferuje nam utworzenie jedynie reklam elastycznych, które mają zawierać w sobie wszystkie poprzednie typy, czyli:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- dynamiczną reklamę natywną,
- obraz dynamiczny,
- tekst dynamiczny,
- reklamę natywną,
- reklamę graficzną,
- tekst.
Reklamy elastyczne można tworzyć zarówno w Google AdWords, jak i Google Ads. Niestety testowane przez kilka miesięcy, na wielu kontach, reklamy elastyczne nie dają tak dobrych wyników sprzedażowych, jak np. reklamy dynamiczne lub dynamiczne tekstowe. Na domiar złego nie ma możliwości wyboru, którą z kreacji w reklamie elastycznej chcemy wyświetlać częściej lub z której chcielibyśmy zrezygnować – o wszystkim decyduje automat.
Wskazówka: Warto zatem, jeśli jest to oczywiście jeszcze możliwe, utworzyć kilka reklam w starej dobrej galerii, aby mogły działać w Google Ads jeszcze przez jakiś czas.
2. Zmiany w zakresie Plannerów: Keyword i Display
Zmiany objęły również Planera słów kluczowych i Planera kampanii w sieci reklamowej. Dotyczasowa funkcjonalność Keyword Plannera pozwalała wyszukać nowe słowa kluczowe, uzyskać dane o liczbie wyszukiwań i uzyskać prognozy, dzięki którym możliwa była szacunkowa wycena przyszłych grup reklam lub całych kampanii. Nowa platforma nie oferuje już tak rozbudowanego narzędzia.
Google AdWords
Google Ads
Nowy Keyword Planner został bardzo mocno ograniczony. Maksymalna liczba wyszukiwanych słów kluczowych to 3(!). Wynik podawany jest w jednej grupie reklam, w dodatku bez części istotnych danych. Niestety nowy Planer słów kluczowych stał się przez to praktycznie bezużyteczny.
Google Ads
Na domiar złego Planer kampanii w sieci reklamowej nie jest już dostępny. W ostatnim czasie pojawiła się jednak zakładka świadcząca o tym, że nie został on całkowicie usunięty.
Google Ads
Mocno wierzymy, że jeśli w ogóle wróci, będzie ulepszoną wersją poprzedniego :)…
3. Automatyczne tagowanie
Funkcja automatycznego tagowania importuje dane z platformy AdWords (Google Ads) do Analytics. Łącząc dane AdWords ze szczegółowymi danymi po kliknięciu z usługi Analytics, można zobaczyć, co dzieje się w witrynie po kliknięciu reklamy przez użytkownika.
W Google Ads opcja ta czasami aktywuje się samoistnie, zaraz po utworzeniu nowego konta. Jednak na niektórych kontach, nie włącza się sama z niewiadomych przyczyn. Gdzie ją wtedy znaleźć? Załączamy kilka screenów… 🙂
Google AdWords
Google Ads
Jeśli autotagowanie jest wyłączone, w tym miejscu będzie można je aktywować.
4. Przegląd – nowa zakładka
Google Ads oferuje nową zakładkę „Przegląd”. Można na niej znaleźć wizualizacje i statystyki związane z prowadzonymi kampaniami. Nie są to jedyne dane, na których należy się opierać podczas dalszych optymalizacji na naszym koncie, ale warto również na nie zwrócić uwagę.
Google Ads
5. Opcja cofnięcia zmian stawek CPC w PLA
Czy zdarzyło Wam się podczas optymalizacji zmienić stawki CPC złym produktom, lub po prostu zapędziliście się podczas cięcia kosztów? Powrót do poprzednich ustawień jest w takim przypadku bardzo utrudniony lub wręcz niemożliwy, jeśli nie zorientujemy się w sytuacji zaraz po dokonaniu przez nas zmian. W Google Ads w końcu pojawiła się w Historii zmian opcja, która pozwala cofnąć zmiany stawek CPC w kampaniach PLA! Według nas jest to ogromne udogodnienie – szkoda, że wprowadzono je tak późno.
Google AdWords
Google Ads
6. Coraz większa automatyzacja
Google Ads idzie w kierunku coraz większej automatyzacji kampanii, przez co już podczas ich tworzenia pojawia się możliwość ustawienia interesującego nas celu. Czy kampanie będą spełniały założone cele i efekty będą satysfakcjonujące? Pozostaje nam tylko testować poszczególne ustawienia i ocenić we własnym zakresie, czy warto z nich korzystać.
Google AdWords
Google Ads
7. Notatki
Całkowicie nową funkcjonalnością jest tworzenie notatek. Jeśli brakowało Wam odpowiednika Adnotacji z Google Analytics, to w końcu macie to, na co czekaliście.
Notatki są banalnie proste w obsłudze i mogą pomóc w przypadku, gdy kilka osób pracuje na danym koncie lub gdy zdarza się nam zapomnieć, co dokładnie robiliśmy na poszczególnych kampaniach w ostatnich tygodniach (sama historia zmian często przecież nie wystarcza). Notatki będą zaznaczane w raportach i na wykresach skuteczności, co dodaje im użyteczności.
8. Koniec kierowania kampanii GDN na słowa kluczowe
Kierowanie kampanii w sieci reklamowej na słowa kluczowe powoli odchodzi do lamusa. W Google Ads, póki co, istnieje jeszcze możliwość kierowania reklam na dane słowa kluczowe oraz wyświetlanie ich na Treść lub Odbiorców. W najbliższym czasie funkcjonalność ta będzie usunięta i scalona z kierowaniem na Odbiorców na Rynku.
Google AdWords
9. Płatność za konwersje
W kampaniach sieci GDN pojawiła się możliwość utworzenia nowej strategii ustalania stawek – Płatność za konwersje. Nowa strategia pozwala prowadzić kampanie reklamowe za darmo, aż do momentu osiągnięcia konwersji. Nie płacimy już za każde kliknięcie, tylko dopiero za osiągnięcie ustalonego celu. Aby skorzystać z Pay Per Conversion, należy wygenerować ponad 100 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni. Czas potrzebny na zrealizowanie konwersji musi być krótszy niż 7 dni od momentu kliknięcia reklamy.
Może być to jedna z najciekawszych zmian, które zostały wprowadzone w nowym systemie.
Google Ads
10. Pozostałe zmiany
Google Ads nie pozwala już na utworzenie wstępnej segmentacji podczas tworzenia kampanii produktowych. Automatyczny podział na Marki, Typy Produktów czy Identyfikatory pozwalał zaoszczędzić sporo czasu przy tworzeniu nowych kampanii PLA. Było to szczególnie przydatne w sytuacji, gdy sklep posiada bardzo bogaty asortyment, a co za tym idzie rozbudowany feed produktowy.
Google AdWords
Dodatkowe zmiany dotyczą też nazewnictwa poszczególnych opcji, np. typy kierowania kampanii „kierowanie i stawka” oraz „tylko stawka” zostały przemianowane na „kierowanie” i „obserwacje”.
Zmiany dotknęły również Dynamicznych kampanii w sieci wyszukiwania. Wyniki wyszukiwania DSA zostały wzbogacone o kolumnę Nagłówek, która informuje jaki przekaz został dopasowany do wyszukiwanego hasła.
Google Ads na chwilę obecną ma sporo niedoróbek, m.in.: lubi się zawieszać, bardzo często pojawia się info o niezbędnym odświeżeniu strony lub o dostępnej nowszej wersji (mimo że właśnie na niej pracujemy). Pomimo tego, jak widać, oferuje sporo nowych rozwiązań, więc może warto zacisnąć zęby i zacząć przyzwyczajać się do nowego systemu? Tym bardziej, że prędzej czy później nie będzie już możliwości wyboru ;).