Złotą statuetkę Best of Facebook zdobyła kampania “Do ostatniego drzewa” przygotowana dla Greenpeace Polska przez agencję Ogilvy & Mather. Uhonorowane zostały również projekty 180heartbeats + Jung v Matt oraz Saatchi&Saatchi IS.
“Do ostatniego drzewa” – kampania Greenpeace Polska oraz Ogilvy & Mather to najlepsza realizacja reklamowa na Facebooku w ciągu ostatniego roku – zdecydowało Jury Best of Facebook – kategorii specjalnej KTR – największego konkursu polskiej branży reklamowej.
Zobacz również
Autorzy kampanii stworzyli cyfrową “kopię zapasową” zagrożonej wycinką Puszczy Białowieskiej w grze Minecraft – w skali 1:1 i z dokładnością 20m2. –Kampania „Do ostatniego drzewa” to komunikacja, w której najważniejszym nośnikiem przekazu jest samo doświadczenie. – opowiada Maciej Twardowski, Executive Creative Director w Ogilvy&Mather Poland. –Zaprojektowaliśmy je kopiując prawdziwą puszczę, oddając ją w ręce graczy a następnie im ją odbierając. Kampania miała dwa cele: edukację i zmianę postawy. Gracze to jedna z największych społeczności na Facebooku i jury doceniło sposób w jaki została zbudowana komunikacja tej porywającej idei. -Zwróciliśmy się do społeczności, która do tej pory nie wiedziała o puszczy bądź o jej sprawę po prostu nie dbała. Używając środowiska gry Minecraft potęga puszczy mogła wybrzmieć w zrozumiałym dla tej grupy języku.
Kampania prowadzona była w 3 etapach: wprowadzenie kopii, edukacja oraz event, na którym zaprezentowaliśmy puszczę tylko z jednym ostatnim drzewem. Czasem dopiero gdy coś tracimy to jesteśmy w stanie docenić co mamy i pomóc to ratować.
Posługiwaliśmy się kilkoma platformami. Jedną z kluczowych był właśnie Facebook. Podczas etapu edukacji dzięki postom live czy panoramom 360 mogliśmy sprawnie przeprowadzać widzów przez relację z cyfrowej puszczy. Zestawialiśmy w tych formatach często prawdziwe miejsca z ich odpowiednikami z kopii zapasowej. Naturalnie stworzyła się tam także przestrzeń do dyskusji, która zamieniała się często już w dialog.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Na podium znalazł się również wyróżniony brązową statuetką projekt “Walentynkowe biuro tłumaczeń” w wykonaniu Saatchi&Saatchi IS dla Carrefoura.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
14 lutego autorzy projektu powołali do życia biuro tłumaczeń walentynek. W relacji na żywo na Facebooku widzowie przez 45 minut wpisywali swoje miłosne wyznania w komentarzach. Drewniany robot Napoleona tłumaczył je na żywo i na bieżąco przekazywał zapisy fonetyczne pod ich komentarzami by mogli powiedzieć to, co chcieli, ale po francusku. –Walentynkowy tłumacz Napoleona, to jeden z tych projektów, których realizacja to sama frajda – komentują Magda Kramer, Zuza Przybyszewska i Mikołaj Makowski, autorzy kreatywni zaangażowani w realizację i podkreślają bliskość, jaką umożliwia Facebook w bezpośrednim kontakcie z klientem. –Drewniany robot, który na żywo tłumaczy drewniane walentynki na język miłości, czyli na francuski, swoje biuro tłumaczeń mógł założyć jedynie w miejscu nastawionym na rozrywkę. Bo Facebook taki właśnie jest, prosi się o flirt z konsumentem, szczególnie gdy produktem, z którym marka Carrefour chciała dotrzeć do klienta, tym razem była nie tuszka, a miłość. Praca otrzymała wysokie oceny dlatego, że błyskotliwie przeniosła ATL-owy świat marki w interaktywną rzeczywistość mobile.
Ostatnią z wyróżnionych realizacji – również uhonorowaną brązową statuetką były “Podziękowania 180hb” autorstwa 180heartbeats + Jung v Matt. Agencja postanowiła w unikalny sposób uczcić przekroczenie granicy 10 tysięcy polubień strony na Facebooku. W specjalnej transmisji na żywo Marcin Gaworski, dyrektor zarządzający i partner w agencji przez blisko trzy godziny dziękował każdemu, kto polubił stronę – indywidualnie. –Każdy fan jest dla nas ważny – mówi Mikołaj Sadowski, Chief Creative Officer & Partner w 180heartbeats+Jung v Mat. –Pomyśleliśmy więc, że każdemu wypada podziękować osobiście. Aby było było to jeszcze bardziej emocjonalne i bezpośrednie użyliśmy transmisji na żywo, a do podziękowań zaprzęgliśmy samego CEO naszej agencji! Jury doceniło wyjątkowo żartobliwe wykorzystanie formatu Facebook Live, co przełożyło się na zaangażowanie środowiska reklamowego, do którego skierowany był komunikat.
–Społeczności są sercem Facebooka i Instagramu – podkreśla Robert Bednarski, Country Manager CEE Facebooka. –Zbudowane wokół wspólnych zainteresowań, ważnych celów i poruszających historii, łączą ludzi z całego świata. To możliwe szczególnie dzięki nieustannie rosnącej roli urządzeń mobilnych. W Polsce już 94% osób korzystających z Facebooka robi to za pośrednictwem smartfona. Widzimy, że najbardziej efektywne kampanie marketingowe dostrzegają siłę społeczności i z powodzeniem wykorzystują całe spektrum narzędzi stworzonych z myślą o urządzeniach przenośnych. Wykorzystanie najlepszych praktyk naszych platform to oczywiście nie jedyny klucz do sukcesu. Jesteśmy niezwykle dumni, że wśród tegorocznych zgłoszeń znalazło się tak wiele historii, które zmieniają świat na lepsze i że mogliśmy wybrać te, które były nie tylko znakomite pod względem warsztatu, ale przede wszystkim poruszyły lub rozbawiły nas najbardziej.
Rok 2018 jest kolejnym w partnerstwie Facebooka i konkursu KTR. O wyróżnienie w konkursie Best of Facebook ubiegali się twórcy reklam realizowanych za pośrednictwem Facebooka i Instagramu pomiędzy 18.03.2017 r. a 11.04.2018 r. Autorzy najlepszej z wyróżnionych kampanii otrzymali akredytacje wraz z przelotami i hotelem na Festiwal Cannes Lions. Twórcy pozostałych dwóch reklam na podium zostali zaproszeni do odbycia szkolenia w siedzibie Facebooka w Londynie. Do konkursu zgłoszono ponad 50 kampanii zrealizowanych na Facebooku i Instagramie.