Korzyści B2B w e-commerce, o których nie masz pojęcia – case study

Rozwiązania B2B w e-commerce mają to do siebie, że ich efekty nie są widoczne od razu. Kolejne line kodu, faktury, statystyki, analizy, raporty i prognozy nie są rozwiązaniami, które wywołują w nas pozytywny dreszcz emocji.
O autorze
2 min czytania 2015-06-03

Te pojawiają się w momencie (szczególnie u osób zajmujących się finansami i ich optymalizacją), gdy zdamy sobie sprawę, jakie korzyści może przynieść system B2B w e-commerce. Opisane rozwiązania zostały wdrożone przez i-systems w Higma Service – firmie zajmującej się dostarczaniem produktów, systemów higienicznych i profesjonalnych środków chemicznych dla firm, instytucji i sektora HoReCa.

Łatwość dostępu do danych

Jeszcze dzisiaj można spotkać pewne archaiczne rozwiązanie, często praktykowane w firmach. Koszmar każdego handlowca – jeden główny komputer z dostępem do wszystkich danych, z którego można wprowadzić zamówienie do systemu. Każdorazowo handlowiec jest zmuszony umawiać się z właścicielem komputera (najczęściej szefem sprzedaży), by użyczył mu sprzętu, choćby na kilka minut. Trudno o lepszy przykład marnowania zasobów i strat czasowych dla zespołu. Otwarty dostęp webowy do systemu IT dla wszystkich pracowników firmy sprawia, że handlowiec mając swoje konto może przyjąć i wprowadzić zamówienie do systemu z każdego komputera z dostępem do sieci.

Wprowadzenie takiego rozwiązania (wraz z innymi) sprawiło, że handlowcy Higma Service są w stanie spotkać się w ciągu jednego dnia aż z 12 klientami i dla każdego przygotować indywidualną ofertę wraz z pełną prezentacją oferty. Takie rozwiązanie daje również pełną kontrolę nad każdym etapem zamówienia – wystarczy jedno spojrzenie do systemu by wiedzieć co, kiedy i dlaczego działo się z konkretnym zamówieniem.


Wydanie z magazyny, przyjęcie zamówienia, czas poszczególnych czynności.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Optymalizacja kosztów stałych i przewidywanie wpływów

Każdy dokument w formie kartki papieru ma to do siebie, że może zniknąć, zgubić się, zamoczyć, zostać porwany przez wiatr i jest kosztem sam w sobie. Higma Service generuje ponad 23 tysięcy faktur roczne. Do tego kilkakrotnie więcej faktur WZ. To ogromna ilość papieru, który została zastąpiona dokumentami elektronicznymi. Są one automatycznie generowane i dołączane do etapu realizacji zamówienia, który klient preferuje. Dodatkowo, dokumenty w formie elektronicznej grupowane są w zestawy tak, aby łatwiej jest analizować oraz by pozyskiwać dane Business Intelligence kluczowe do podejmowania strategicznych decyzji. Taka analiza danych może być tworzona w każdym momencie miesiąca – nie tylko po zakończeniu okresu rozliczeniowego.


Raportowanie na żywo i podstawy Business Intelligence.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Podniesienie jakości pracy przedstawicieli handlowych

Rozwiązania B2C czy B2B tak naprawdę sprowadzają się do relacji H2H, czyli Human 2 Human. W tym miejscu pojawiają się osobiste sympatie i antypatie (często podświadome) naszych przedstawicieli handlowych do niektórych firm. Jak więc sprawić, by pomimo osobistych animozji, handlowiec regularnie kontaktował się i odwiedzał wszystkie firmy?

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tutaj również może pomóc system IT. Zastosowane rozwiązanie sugeruje pracownikowi umówienie spotkania, a jeśli będzie je ignorował, straci możliwość umawiania kolejnych wizyt zanim nie odwiedzi wszystkich sugerowanych przez system klientów.


Powiadomienie dla handlowca o sugerowanym spotkaniu z klientem.

Opanowanie logistyki

Koszty magazynowe są dużą częścią wydatków dla firm handlowych. Zastosowane rozwiązanie logistyczne analizuje sprzedaż produktów i prognozuje braki magazynowe. Dzięki temu przestrzeń magazynowa jest zoptymalizowana i nie generuje niepotrzebnych kosztów. Taka polityka może zmniejszyć koszty magazynowe o 45%. Dodatkowo, każdy producent związany z firmą może sam generować raporty sprzedaży swoich produktów – daje mu to dane do lepszej współpracy dla obu firm.

Optymalizacja kosztów działalności jest obecnie najważniejszym wyzwaniem dla firm niemal z każdego sektora. Jak widać systemy B2B potrafią optymalizować koszty w wielu dziedzinach funkcjonowania firmy: od sprzedaży, przez zarządzanie czasem pracowników, windykację, ofertowanie, kontrolę wydatków do logistyki. Warto zastanowić się nad wdrożeniem rozwiązań B2B w e-commerce zwłaszcza, że wciąż część środków można pozyskać z dotacji celowych z funduszy europejskich.

 

Marcin Rutkowski

PR Manager w i-systems, gdzie zajmuje się komunikacją B2C i B2B.