„Kraina GOZ” – wystartowała niecodzienna kampania społeczna przekonująca do idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego

„Kraina GOZ” – wystartowała niecodzienna kampania społeczna przekonująca do idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego
Polacy są świadomi, że trzeba działać na rzecz środowiska, ale nie wszyscy wiedzą, jakie kroki podjąć, aby mieć realny wpływ na pozytywne zmiany. Dlatego też ruszyła kampania społeczna „Kraina GOZ” skupiająca się na edukacji w zakresie Gospodarki Obiegu Zamkniętego.
O autorze
4 min czytania 2021-03-24

Gospodarka Obiegu Zamkniętego to idea, która dąży do m.in. ograniczenia zużycia surowców i materiałów w gospodarce, ponownego ich wykorzystywania, a także zminimalizowania produkcji odpadów. Jej celem jest zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko. Termin ten nie jest w Polsce szeroko znany i wg badania przeprowadzonego przez SW Research, aż ponad połowa Polaków deklaruje, że nie zetknęła się z określeniem „Gospodarka Obiegu Zamkniętego”.

– Nie przeszkadza mi to, że wielu Polaków nie wie, co to GOZ. Moim zdaniem nie chodzi już o słowa czy symbole – musimy uświadomić sobie, że mamy wpływ na rzeczywistość i czas z niego skorzystać. Żyjemy w świecie, w którym wszystko jest dostępne łatwo i szybko, a to co sprawia trudność lub zwyczajnie przestaje być przyjemne bez problemu zamieniamy na nowe. To musi się zmienić. Chciałbym, żebyśmy wszyscy zrozumieli jak ważne staje się, aby zmienić dotychczasowy styl naszego życia i racjonalnie zaczęli traktować nasz jedyny i prawdziwy dom, czyli planetę Ziemię. – tłumaczy prof. GOZ, postać stworzona na potrzeby kampanii.

Aby spełnić założenia idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego i żyć bez marnotrawienia zasobów, z których na co dzień korzystamy, a także bez generowania śmieci, konieczne jest działanie w zgodzie z tzw. piramidą 3U, czyli Unikaj, Używaj ponownie, Utylizuj. Jak wynika z wspomnianego badania przeprowadzonego przez SW Research, Polacy całkiem nieźle radzą sobie z samym szczytem piramidy, czyli „Utylizuj” – aż 72% badanych deklaruje, że segreguje wszystkie odpady, a przy tym znaczna większość ocenia, że robi to prawidłowo. Staramy się zadbać także o drugie „U”, czyli „używaj ponownie”, a więc naprawiać zużyte lub zniszczone rzeczy – taką postawę deklarują niemal dwie trzecie Polaków (65%). Najtrudniej jest z pierwszym etapem piramidy 3U, czyli „Unikaj”. Nie do końca umiemy zapanować nad konsumpcjonizmem – nawet przy prostych, codziennych zakupach.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– Stopień przestrzegania piramidy 3U przez Polaków pokazuje, że staramy się zmieniać swoje nawyki, a w niektórych przypadkach nawet nieźle nam to wychodzi. Teraz czas na kolejny krok – musimy zbudować w sobie świadomość, że dbanie o planetę to nie tylko dobrze posegregowane śmieci, czy wielorazowa torba na zakupy. I nie chodzi o to, że musimy robić coś więcej – razem z prof. GOZ chcemy pokazać, że dla ratowania środowiska nie trzeba robić dużo więcej, ale po prostu spojrzeć szerzej. Dalej wystarczą małe, codzienne, świadome decyzje, ale muszą dotyczyć wszystkich etapów piramidy – tak, aby nie tylko dobrze sortować śmieci, ale też ograniczyć ich powstawanie. Możemy to robić na różne sposoby – podstawą jest traktowanie rzeczy z szacunkiem. – wyjaśnia Karolina Buczkowska, project managerka kampanii „Kraina GOZ”.

Dlatego też, aby zmienić ten stan rzeczy, edukować Polaków i zachęcić ich do czynnej zmiany postaw, wystartowała kampania społeczna „Kraina GOZ”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Kraina GOZ”

Kampanię „Kraina GOZ” rozpoczęła wiadomość teaserowa wysłana w ubiegłym tygodniu do mediów, która zawierała poniższy wiersz enigmatycznie podpisany przez prof. GOZ, a także link kierujący do strony krainagoz.pl z nagraniem audio przedstawiającym historię stojącą za powstaniem „Krainy GOZ”.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Równocześnie na profilu prof. GOZ na Instagramie codziennie zaczęły pojawiać się kolejne zdjęcia będące częścią większej układanki i zawierające wybrane wersy z wiersza.

– Prof. GOZ to postać niekoniecznie prawdziwa choć mówiąca o prawdziwych problemach. Ma inspirować Polaków do zmiany nawyków, a przede wszystkim wzmacniać nasze poczucie, że w życiu to, co robimy, wpływa na otaczający nas świat. To, jak to wszystko się potoczy, zależy od dokonanych przez nas wyborów, które mogą zarówno zwiększyć zatrucie środowiska lub przyczynić się do jego poprawy. Nie chodzi o to, żebyśmy zamknęli się w domu z lampą naftową, dziergając na włóczce czapki na zimę. Spróbujmy żyć mądrzej, aby uczynić świat lepszym. Ostatecznie każdy z nas może dla siebie i swojej społeczności stać się „profesorem” czy „profesorką” GOZ i zacząć zmieniać rzeczywistość. – wyjaśnia Magdalena Jarząbek, creative managerka kampanii „Kraina GOZ”.

W ramach kampanii przez najbliższe miesiące prof. GOZ będzie przekonywał Polaków, że Gospodarka Obiegu Zamkniętego (GOZ) to nie utopijna idea a świadomie podejmowane decyzje na każdym szczeblu funkcjonowania społeczeństwa. Postać profesora, w którą wcielił się aktor Tomasz Olejnik, stanowi główną oś wszystkich działań.

– Już od jakiegoś czasu czuję, że nasza bierność wobec stojących przed nami wyzwań klimatycznych jest niemoralna. Brakuje nam wrażliwości na los naszej planety co wynika z braku zrozumienia, że jesteśmy jej częścią. Dlatego racjonalizm Profesora GOZ jest mi szczególnie bliski, uczymy się od siebie nawzajem. Dzięki niemu sam zacząłem żyć w duchu minimalizmu i zero waste, aby produkować jak najmniej śmieci i zminimalizować zostawiany przeze mnie ślad węglowy. Myślę, że dzięki Profesorowi wszyscy zrozumiemy, że małymi krokami wprowadzimy zmiany – od naszego podwórka po skalę makro. – mówi Tomasz Olejnik.

Celem kampanii jest wywołanie szerokiej dyskusji w społeczeństwie odnośnie zmian nawyków i Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Dlatego też przybrała ona charakter 360 – o potrzebnych zmianach prof. GOZ będzie rozmawiał nie tylko ze „zwykłymi Kowalskimi”, ale też decydentami krajowymi, samorządowcami, przedstawicielami biznesu, nauki i organizacji pozarządowych.

Na potrzeby kampanii wykorzystane zostaną różne kanały, w tym profil na Instagramie (GOZ.tagram), podcast nt. Gospodarki Obiegu Zamkniętego (GOZcast), a także interaktywna platforma edukacyjna dla uczniów szkół podstawowych (GOZedu). W ramach działań prowadzone będą także cykliczne rozmowy (GOZtalk), do których zaproszeni zostaną eksperci i przedstawiciele biznesu, nauki i „trzeciego” sektora. Ich zwieńczeniem będzie ogólnopolski kongres (GOZpodarka).

Organizatorem kampanii jest Fortum – europejska firma energetyczna, której wizja strategiczna opiera się na „dążeniu do czystszego świata”.

– Cieszymy się, że możemy realizować kampanię, która ma na celu budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie gospodarki cyrkularnej. Wierzymy, że skuteczne wdrożenie koncepcji GOZ w praktyce zależy od nas wszystkich – firm, takich jak Fortum, ale też władz, organizacji pozarządowych i wszystkich nas jako świadomych konsumentów i obywateli. – podsumowuje Jacek Ławrecki, dyrektor ds. komunikacji w Fortum.

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie www.krainagoz.pl.

 

*Badanie opinii zrealizowane przez firmę badawczą SW Research na zlecenie Fortum, Wytwarzanie i segregacja odpadów – badanie opinii, luty 2021 r.

Artykuł powstał we współpracy z Fortum.