O 20 p. proc. zmniejszył się w październiku odsetek polskich firm deklarujących optymistyczne nastawienie do przyszłości. Jesienne załamanie nastrojów wśród polskich przedsiębiorców to jeden z wniosków płynących z zakończonego właśnie badania, realizowanego przez ostatnie pół roku wśród małych i średnich firm przez Facebooka, Bank Światowy i OECD. Rozwiązanie? Przedsiębiorcy widzą je m.in. w sprzedaży cyfrowej.
Jeszcze we wrześniu 62% badanych polskich przedsiębiorców na Facebooku deklarowało, że optymistycznie patrzy na przyszłość ich firm. Miesiąc później twierdziło tak już tylko 42% z nich. Szósta, ostatnia już edycja badania Global State of Small Business, realizowanego co miesiąc przez Facebooka, Bank Światowy i OECD została przeprowadzona już po wprowadzeniu jesiennych obostrzeń epidemicznych. Pokazuje ona najtrudniejszą dotychczas sytuację polskich przedsiębiorstw. 23% ankietowanych firm przyznało, że było zmuszone zredukować zatrudnienie, a 64% twierdzi, że odnotowało niższe przychody niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 28% badanych polskich przedsiębiorców uważa, że w nadchodzących miesiącach płynność finansowa będzie dla nich wyzwaniem.
Zobacz również
W dużej części europejskich krajów widoczne jest pogorszenie sytuacji małych i średnich firm w następstwie gwałtownego wzrostu liczby zachorowań na COVID-19 i idącymi z nim w parze obostrzeniami gospodarczymi. Polska niestety wyraźnie wpisuje się w ten trend, a lokalni przedsiębiorcy dobitnie wyrażają swoje trudne położenie. Utrzymujących się ograniczeń gospodarczych obawia się 53% ankietowanych polskich firm. Jest to również realna obawa np. dla czeskich (44%), czy włoskich (43%) przedsiębiorców.
– Nasze półroczne badanie pokazuje, że choć małe firmy stanęły przed bezprecedensowym wyzwaniem, nie załamują rąk i szukają nowych rynków zbytu w sieci. Pomimo otwarcia gospodarki w sezonie letnim, wciąż 36 proc. badanych w październiku firm zadeklarowało, że online odpowiada za co najmniej jedną czwartą ich obrotów i nie dotyczy to tylko sklepów nastawionych stricte na e-commerce. Widzimy, że internet z powodzeniem wykorzystują np. lokalne kwiaciarnie, sklepy warzywne czy zakłady fryzjerskie. Spodziewam się, że ten odsetek wzrośnie w sezonie świątecznym – mówi Robert Bednarski, dyrektor Facebooka w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Globalny obraz – trudne odrabianie strat
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W ramach badania Global State of Small Business na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy ankietowano ponad 150 tysięcy firm na Facebooku działających w ponad 50 krajach. Jego celem było stworzenie pełnego obrazu wpływu pandemii na działalność małych i średnich firm. Uzyskane globalne dane, pomimo stopniowej poprawy sytuacji wskazują na utrzymujące się trudności przedsiębiorców na każdej szerokości geograficznej. 15% ankietowanych w październiku firm deklaruje, że musiało zakończyć lub zawiesić działalność w wyniku pandemii. 55% deklaruje niższe przychody niż przed pandemią, a 26% spośród nich z trudem jest w stanie opłacić czynsz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pogarszające się warunki gospodarcze zwiększyły także obawy przedsiębiorców na całym świecie o bezpieczeństwo ich rodzin. W październikowym badaniu 55% przedsiębiorców martwiło się się, czy będzie w stanie wspierać finansowo swoje rodziny (wobec 49% w maju), a 30% wyraziło obawy o zapewnienie swoim rodzinom żywności i podstawowych zasobów (w maju podobnie twierdziło 24% badanych).
Kryzys najsilniej uderza w kobiety
Badanie pokazuje również istotną rozbieżność w tym, jak pandemia wpłynęła na sytuację kobiet i mężczyzn prowadzących firmy i ich obciążenia domowe. 31% badanych kobiet było zmuszonych do poświęcenia większej ilości czasu na obowiązki domowe, podczas gdy w przypadku mężczyzn ten odsetek wyniósł 26% Te różnice są widoczne również na polskim rynku – przykładowo w następstwie pandemii 8% badanych polskich firm musiało zawiesić działalność, ale w przypadku firm prowadzonych przez kobiety, ten odsetek wyniósł już 13%.
Poszukiwanie wsparcia w technologii
Najważniejszym wyzwaniem, jakie wskazują przedsiębiorcy w czasie pandemii jest spadek popytu – globalnie obawia się tego 43% badanych firm. W związku z tym przedsiębiorcy poszukują nowych rynków zbytu w środowisku, w którym w czasie pandemii konsumenci spędzają więcej czasu niż kiedykolwiek – online. I tak 18% badanych w październiku polskich firm twierdzi, że udział kanałów cyfrowych w ich biznesie wzrósł w czasie pandemii.
– Przedsiębiorcy wiedzą, jak bardzo internet może pomóc im w ich działalności, ale ważne jest by ułatwić im rozwój kompetencji w tym zakresie. W październikowym badaniu istotna część ankietowanych firm wskazała wsparcie w obszarze dotarcia na nowe rynki (46%) oraz przyswajania cyfrowych narzędzi (35%) jako środki, które mogą im pomóc w przystosowaniu się do nowej, po-pandemicznej rzeczywistości. Ma to szczególne znaczenie w przypadku mniejszych firm, dysponujących niewielkimi środkami na zbudowanie obecności na nowych rynkach oraz wprowadzenie nowych technologii – dodaje Robert Bednarski.