Cel kampanii
- rekrutacja pracowników do działu kreatywnego – aktywnych użytkowników rozumiejących specyfikę nowego medium – Snapchata
- zwiększenie liczby followersów snapchatowego profilu agencji
- włączenie akcji do zintegrowanej strategii employer branding agencji
- zrealizowanie akcji, która stanowić będzie benchmark prezentujący obecnym i potencjalnym Klientom, naszą umiejętność kreatywnego wykorzystania nowego medium – Snapchata.
Dlaczego Snapchat?
W ostatnich latach coraz częściej byliśmy świadkami prowadzenia rekrutacji w kreatywny oraz nieszablonowy sposób. Poszczególne marki wykorzystywały różnorodne quizy, grywalizacje i kanały Social Media. Nam również zależało na tym, aby do kwestii poszukiwania nowych pracowników podejść w sposób kreatywny oraz innowacyjny. Wybraliśmy Snapchata, ponieważ w chwili obecnej aplikacja zgromadziła już 2 miliony użytkowników na terenie kraju. Jednocześnie jest on najczęściej wykorzystywany przez osoby w wieku 13-34 lata. Zależało nam również na dotarciu do kandydatów, którzy w życiu codziennym chętnie działają w obrębie różnorodnych kanałów Social Media. Dzięki temu trafiliśmy na ludzi rozumiejących praktykę działania w mediach społecznościowych. Postawiliśmy pozyskać zgłoszenia od osób rozumiejących specyfikę danej platformy. Snapchat jest stosunkowo świeżą propozycję i cały czas poprawia swoje statystyki na terenie kraju. Dzięki temu w dalszym ciągu jest bardzo atrakcyjny pod względem wykorzystania marketingowego.
Strategia kampanii
Głównym celem kampanii było znalezienie nowych pracowników do działu kreatywnego agencji digitalowej. Osób, które swobodnie i aktywnie funkcjonują w mediach społecznościowych – zwłaszcza w obszarze nowych platform SM. Poszukiwaliśmy prawdziwych „digital natives” – ludzi pomysłowych, rozumiejących nowe media i potrafiących dostrzec w nich potencjał marketingowy.
Zobacz również
Rekrutacje które prowadziliśmy standardowymi technikami – nie przynosiły satysfakcjonujących efektów. Spośród wpływających do działu HR aplikacji, ciężko było nam wyłonić kandydatów mogących pochwalić się realnymi kompetencjami w obszarze „nowych” mediów społecznościowych. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na rekrutację przez Snapchata i dotarcie do natywnych użytkowników tej rosnącej w siłę platformy.
W naszej kampanii wykorzystaliśmy technologię snapkodów – dobrze znaną użytkownikom Snapchata. Umiejętność rozpoznania tego charakterystycznego kodu i przypisanie go do Snapchata, miały być pierwszym filtrem odsiewającym kandydatów niespełniających wymagań rekrutacji.
Realizacja
W pierwszym etapie kampanii realizowanym na przełomie lipca i sierpnia br. w miejscu, gdzie warszawska ulica Tamka krzyżuje się z Dobrą, na słupie reklamowym zamieszczony został przykuwający uwagę plakat rekrutacyjny z prostą instrukcją: „PRACA! Jesteś kreatywny? Zgłoś się po zadanie”. Plakat zawierał wyżej wspomniany snapchatowy kod, który po zeskanowaniu odsyłał do profilu agencji, gdzie kandydaci zapoznać mogli się z zadaniem rekrutacyjnym. Co 24 godziny odświeżaliśmy komunikat zachęcający do udziału w rekrutacji. Osoby zainteresowane otrzymywały proste zadanie polegające na opracowaniu kreatywnej akcji na Snapchacie dla jednego z klientów agencji i opowiedzenie o nim za pomocą kilku snapów.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W sierpniu i do połowy września akcja miała swoją drugą odsłonę. Przygotowaliśmy kolejne kreacje zawierające snapkod i krótki tekst, które umieściliśmy na nietypowych formatach, m.in. wlepkach czy plakatach. Obkleiliśmy nimi dosłownie całe miasto – modne klubokawiarnie, ulice, bary – miejsca skupiające naszą grupę docelową, takie jak: Francuska 30, Kawiarnia Fawory, Blok Bar, LAB the live act bar, Hummus Bar, Plan B, Klubojadalnia Eufemia, Przystanek Winny, Nowa Jerozolima – słowem wszystkie miejsca, w których wypoczywają młodzi i kreatywni „digital natives”. Zależało nam na tym, aby zaskoczyć potencjalnych kandydatów. Wyszliśmy z założenia, że wlepki powinny pojawić się w miejscach, które nie są kojarzone z poszukiwaniem pracy oraz życiem zawodowym. Liczyliśmy na spontaniczne reakcje i wejście w dalszą interakcję. Ponadto, wypuściliśmy „w miasto” czterech pracowników agencji ubranych w specjalne koszulki z nadrukiem umożliwiającym zeskanowanie snapkodu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z naszym komunikatem byliśmy obecni także w warszawskim metrze. Także na ekranach wewnątrz wagonów wyświetlana była grafika zachęcająca do zeskanowania snapkodu i wzięcia udziału w rekrutacji. Z myślą o potencjalnych kandydatach przygotowywaliśmy codziennie specjalne, dedykowane materiały opowiadające o życiu agencji, które udostępniliśmy w MyStory. Snapy prezentowały momenty z życia agencji – jak pracujemy, jak kręcimy wideo, jak robimy sesje zdjęciowe i inne nasze produkcje. Nie zapomnieliśmy o naszych środowych wspólnych obiadach (#SociaLunch), a także pokazaniu tego jak spędzamy razem czas afterhours itp.
Istotnym elementem było również wykazanie, że innowacyjna i skuteczna akcja nie wymaga dużego nakładu finansowego. Odpowiednia logistyka oraz dobór narzędzi pozwoliły na realizację koncepcji niskobudżetowej. Całą akcję udało nam się zrealizować ponosząc koszty o łącznej wysokości 1100 zł brutto.
Rezultaty & ROI
- Ponad 100 zapytań o zadanie rekrutacyjne
- W odpowiedzi na zadanie: 20 pomysłów kreatywnych przesłanych w formie snapów
- Ponad 100 nowych followersów naszego snapczatowego profilu
- 4 ciekawe spotkania z kandydatami
- Niskobudżetowe, partyzanckie, a przede wszystkim precyzyjne dotarcie do prawdziwych digital natives.
Termin trwania kampanii 01.07-13.09.2015
Grupa docelowa kampanii
Kreatywni digital natives. Osoby o jasnych, otwartych umysłach, rozumiejący specyfikę social mediów. Sprawnie poruszający się w obszarze nowych platform społecznościowych takich jak Snapchat i potrafiący wykorzystać ich potencjał do celów marketingowych. Głównie osoby młode, ale posiadające doświadczenie w branży. Ludzie, którzy dbają o swój rozwój zawodowy i podążają zgodnie z najnowszymi trendami.