1. Pracujesz ZA dużo
Wiele osób na home office ma problem z oddzieleniem pracy od życia prywatnego. Jest im trudniej wyłączyć się z trybu pracy, bo zawsze pojawi się kolejny mail do odpisania wieczorem przed zaśnięciem. Bycie ciągle w trybie pracy zmniejsza kreatywność.
Rozwiązania:
Zobacz również
- Zaczynaj i kończ pracę o konkretnych godzinach. Ustal czas na pracę: na przykład między 8:00 a 12:00, potem dwie godziny przerwy na spacer i obiad, a potem powrót na trzy godziny do pracy. Trzymaj się tej rutyny i znajdź najlepszy dla siebie rytm.
- Wydziel osobną przestrzeń na biuro i na życie prywatne.
- Zaplanuj sobie przerwy w pracy w kalendarzu. Zapoznaj się z techniką Pomodoro.
- Kiedy kończysz pracę – napisz o tym całemu zespołowi na komunikatorze, którym się posługujecie. Wyłącz komputer i powiadomienia ze służbowego maila na telefonie komórkowym.
- Kończ pracę, zmieniając kontekst – to może być trening po pracy, taniec czy spacer na łonie natury, coś co pozwoli Ci wyłączyć się z trybu pracy umysłowej
2. Priorytetyzacja zadań
Szczególnie w zawodach, w których nie ma z góry narzuconych godzin pracy to może być wyzwaniem. Kiedy pojawia się brak motywacji, pojawiają się obowiązki domowe – pranie do nastawienia w domu czy wyjście na spacer z psem.
Rozwiązanie:
- Zacznij od zadania sobie pytania „Jakie mam najtrudniejsze zadania do wykonania na dzisiaj?” i właśnie od niego zacznij. Zacznij mierzyć się ze „smokiem” od samego rana. Już samo rozplanowanie takiego zadania powoduje, że jesteś od jeden krok do przodu do zakończenia.
- Wyznacz limit zadań na dany dzień – niech to będzie jedno duże zadanie, trzy średnie lub pięć małych.
- Naucz się gospodarować swoją energią, nie czasem. Dostosuj plan zadań do swojej energii, którą masz danego dnia czy o danej godzinie. Jeśli wiesz, że najlepiej pracuje Ci się rano – zaplanuj wtedy najbardziej wymagające zadania, a mniejsze wyznacz na później.
3. Dystraktory
Co prawda na home office hałas czy rozmowy z innymi pracownikami w biurze nie przeszkadzają, za to sporym wyzwaniem może być uwaga, której potrzebuje od nas rodzina, szczególnie dzieci.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Rozwiązanie:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Ustal jasne zasady, kiedy nie wolno Ci przeszkadzać – to może być karteczka na drzwiach do pokoju, gdzie pracujesz czy założone słuchawki. Jeśli masz dzieci – przećwicz te zasady w warunkach poza pracą na przykład na callu z przyjacielem.
- Miej przygotowany plan B – szczególnie, jeśli masz ważną rozmowę. Ustal wtedy opiekę nad dzieckiem z żoną albo miej przygotowaną zabawę, na której dzieci będą mogły się skupić w razie potrzeby, nawet jeśli na daną chwilę to będzie oglądanie seriali. Czasem takie doraźne rozwiązanie może być przydatne.
- Jeśli masz zwierzęta – zadbaj o ich komfort przed pracą. Wyjdź na spacer z psem, pobaw się z kotami, żeby w trakcie pracy nie domagały się Twojej uwagi.
- Używaj słuchawek wyciszających, ogranicz rozpraszacze w Twoim otoczeniu, takie jak książki czy telewizor.
- Strój ma wpływ nie tylko na to, jak postrzegają nas inni, ale też jak my postrzegamy samych siebie. Pidżama może być dodatkowym dystraktorem, co niekoniecznie znaczy, że masz pracować w garniturze ;).
4. Samotność i brak interakcji z ludźmi
W kwarantannie to będzie duże wyzwanie, szczególnie jeśli pracowałeś wcześniej w biurze, współpracując z ludźmi. Na początku cisza i spokój mogą wydawać się zbawieniem, ale po kilku dniach pracy w taki sposób możesz poczuć się odizolowany od świata.
Rozwiązanie:
- Umawiaj się na społeczne przerwy z współpracownikami – kwadrans kawowy czy wspólny obiad z zespołem.
- Zadbaj o kontakty poza pracą – w czasie epidemii to mogą być wieczorne rozmowy online z przyjaciółmi czy czas spędzony z rodziną.
5. Dbanie o siebie
Wydawałoby się, że to rzecz prozaiczna, a tymczasem pracując na home office wyzwaniem może być chociażby jedzenie – dla jednych to będą zbyt częste posiłki, a inni będą zapominać o jedzeniu. Podobnie rzecz może się mieć z aktywnością fizyczną – wrzucenie w wir pracy może spowodować, że będziemy tylko siedzieć przed komputerem.
Rozwiązanie:
- Ustaw sobie przypomnienie w kalendarzu o wstaniu sprzed biurka i poruszaniu się. W internecie można znaleźć sporo filmików na temat ćwiczeń w pracy.
- Umów się z kolegą z pracy, z którym będziecie się nawzajem motywować i przypominać o ćwiczeniach czy jedzeniu.