…i innowacyjnych przedsiębiorstw.
W temacie kreatywności w biznesie, przedsiębiorczości i startupów głos zabrali przedstawiciele korporacji, mediów i organizacji: Dorota Haller (Huawei), Aleksander Naganowski (MasterCard), Piotr Kamiński (Pracodawcy RP), Tomasz Rudolf (The Heart), Andrzej Karasowski (TVN Media), Grzegorz Kiszluk (Brief).
Zobacz również
Początki startupów, ich rozwój i wpływ na gospodarkę
Jak zauważył Piotr Kamiński, pierwsza fala startupów w Polce rozpoczęła się w 1989 roku. Wiele firm będących obecnie dużymi korporacjami również rozpoczynała z tego poziomu, często w tzw. „polowych warunkach”. Dzisiejsze czasy dają młodym przedsiębiorcom większe możliwości dzięki dostępowi do nowych technologii, inicjatywom i miejscom wspierającym startupy, takim jak chociażby The Heart. Jak możemy pomóc ich rozwoju? Zdaniem Kamińskiego należałoby znaleźć sposób aby połączyć tych kreatywnych z firmami o ugruntowanej pozycji na rynku, które potrzebują nowych, świeżych pomysłów.
Dorota Heller zaznaczyła, że gospodarka opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach, jednak startupy mają w niej ogromne znacznie. To właśnie ich innowacyjność i kreatywność jest jej motorem napędowym. Mimo to wiele firm może nie być do końca świadoma potencjału jaki drzemie w startupach. Stąd wciąż niewielkie, choć rosnące, zainteresowanie nimi.
Piotr Kamiński nawiązał, że bardzo często jest to kwestią konkretnego systemu decyzyjnego w danej firmie. Zupełnie inaczej wygląda on w firmach nastawionych na realizację wyników lub poszukiwanie nowych rozwiązań, polskich przedsiębiorstwach o ugruntowanej pozycji i firmach o dużych strukturach międzynarodowych. Poza systemem decyzyjnym kolejnym czynnikiem jest to, jak dana firma potrafi zarządzać ryzykiem.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Aleksander Naganowski podkreślał jaki wpływ na wzrost skali biznesu ma odpowiedni dobór partnerów biznesowych. Według niego Polacy wciąż uczą się budowania biznesu w wielkiej skali. Nowe pokolenie musi sprostać wyzwaniu jakim jest odpowiednie budowanie zespołu. Młodzi przedsiębiorcy uczą się tego, aby stawiać na międzynarodowy zespół, myśląc nie tylko o swoim rynku, ale także o rynkach zagranicznych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Do tego odniósł się także Tomasz Rudolf. My, jako Polacy wciąż za dużo myślimy i mówimy o rynku polskim i na nim się koncentrujemy. Spółki, którym się udaje nie myślą w tych kategoriach, myślą szerzej. Firmy, które chcą mieć najbardziej innowacyjny produkt powinny pracować dla najbardziej wymagających klientów na świecie a nie tylko lokalnego rynku.
Potwierdził to również Andrzej Karasowski twierdząc, że patrzymy przez pryzmat rynku polskiego. Polskie startupy zaczynają z reguły od lokalnego rynku, a następnie rozszerzają działalność na rynki zagraniczne. Największy sukces odnoszą z reguły te, które wychodzą na zewnątrz, myśląc o firmie globalnie.
Tomasz Rudolf nawiązując do swojej doświadczeń ze startupami zauważył także, że często przedsiębiorcom nie brak kreatywności a kompetencji. Przez brak mentorów czy odpowiednich funduszy nie mieli możliwości, aby je zdobyć oraz nauczyć się budowy globalnych biznesów. Na pozyskanie tych kompetencji potrzeba czasu, nie można tego nadrobić w kilka lat. Polacy powinni też nauczyć się kreatywności, która umie dostrzegać nie tylko lokalne potrzeby, ale także te globalne, umieć je adresować i tak skalować biznes, aby wygrać z innymi działającymi globalnie firmami. Powinni łączyć kreatywność w tworzeniu rozwiązań i dostrzeganiu globalnych problemów do rozwiązania. Startupy muszą nauczyć się nie tylko je tworzyć ale i skutecznie sprzedawać pod własną marką i skalować swój biznes.
Relacja startup – korporacja
Uczestnicy debaty podkreślali rolę jaką mają duże korporacje w rozwoju i wspieraniu startupów. Andrzej Karasowski nawiązał do działań realizowanych przez TVN Media. Biznes telewizyjny jest biznesem dojrzałym, który ciężko rozwijać. Szansą są tu nowe technologie jak i inwestycje w startupy. TVN zainwestowało do tej pory w Gamellon jak i Beacony.
Zdaniem Tomasza Rudolfa, w ostatnich latach zrobiliśmy duży progres. Świadomość startupów w Polsce wciąż rośnie jak również samo zainteresowanie startupami ze stron korporacji. Jak zauważyła Dorota Heller w Polsce jest wiele firm mających odrębne komórki, które zajmują się wyłącznie szukaniem możliwości współpracy ze startupami z lokalnego rynku. Podkreślała jak dużą szansą dla startupów i firm już istniejących na rynku są rozmowy o innowacyjności w gospodarce oraz takie inicjatywy jak Ranking 50. Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. Dla nowych graczy na rynku jest to możliwość dostrzeżenia ich przed duże korporacje, a w efekcie wsparcia ich rozwoju.
Po zakończeniu debaty przyszedł czas na networking. Goście mogli oddać się rozmowie, nawiązywaniu kontaktów i wymianie doświadczeń. Relację z wydarzenia można obejrzeć na Facebooku i stronie.
Kolejnym wydarzeniem, na którym zebrani będą mieli okazję do networkingu i pozyskania inspirującej wiedzy na temat najbardziej spektakularnych efektów współpracy dużych firm z kreatywnymi biznesami oraz start-up’ami będzie spotkanie 6 marca w Sopocie. Wydarzenie ma na celu dialog środowisk regionalnych z reprezentantami korporacji. Będzie to też okazja do spotkania się młodych przedsiębiorczych z doświadczonymi managerami dużych organizacji. Więcej o roadshow w Sopocie znajduje się na stronie.
Partnerami 8. edycji rankingu są: Kulczyk Investments, ING Bank Śląski, MasterCard, Lekam, Oknoplast, Omega Pilzno, SCBP Cieślewicz Bartecki Partnerzy, The Heart.