TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Krystian Dudek: Polityk musi być opowiadany jak produkt [PODCAST]

Krystian Dudek: Polityk musi być opowiadany jak produkt [PODCAST]
W kolejnym odcinku NowyMarketing Podcast rozmawiamy z dr Krystianem Dudkiem, prof. Akademii WSB, ekspertem ds. PR i marketingu politycznego, autorem kampanii wyborczych, autorem podcastu Prosto o PR.
O autorze
1 min czytania 2025-02-24

Czy polityk różni się od proszku do prania? Wbrew pozorom, niekoniecznie. Marketing polityczny, podobnie jak ten klasyczny, opiera się na budowaniu marki, wartościach i lojalności wyborców. Współczesna scena polityczna to pole bitwy, gdzie kluczowe staje się nie tylko zdobycie głosów, ale również skuteczna dezintegracja przeciwnika.

Jak wygląda ta gra od kulis? Czy deepfake i manipulacja informacją stanowią zagrożenie dla demokracji? Czy w czasach fake newsów i sztucznej inteligencji da się zbudować autentyczny wizerunek polityka? Między innymi o tym rozmawiamy z dr. Krystianem Dudkiem.

Marketing polityczny a klasyczny

Czym różni się marketing polityczny od klasycznego marketingu?

– To jest dzisiaj miks takiego e-sportu, takiej gry, która polega na łączeniu PR-u, komunikacji, autoprezentacji i chwytliwych haseł (…) Politycy dziś budują swoje kampanie na bonmotach, które robią zasięgi. Ludzie nie chcą długich wywodów – liczy się szybkość, wyrazistość i efekt viralu – mówi dr Krystian Dudek.

Podobnie jak w klasycznym marketingu, kluczowe jest dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Politycy stosują segmentację wyborców, dostosowując przekaz do ich potrzeb i emocji.

– My nie głosujemy na polityków, tylko na ich wizerunki. Tak samo jak nie kupujemy pasty do zębów analizując jej skład, tylko dlatego, że jest nam znajoma lub budzi pozytywne skojarzenia – zauważa dr Krystian Dudek.

Radykalizacja i siła przekazu

Obecnie wygrywa ten, kto umiejętnie operuje emocjami.

– Fortuna sprzyja odważniejszym. Im bardziej radykalny przekaz, tym większe zasięgi (…) To już nie czasy argumentów i merytorycznej dyskusji. Liczy się efekt i to, kto skuteczniej zdemotywuje wyborców przeciwnika – tłumaczy dr Krystian Dudek.

Media społecznościowe stały się kluczowym polem walki o głosy. To tutaj politycy docierają do najmłodszych wyborców, ale także do starszego pokolenia, które coraz lepiej odnajduje się w cyfrowej rzeczywistości.

– Dzisiaj nie ma kariery politycznej bez social mediów. Kto je lekceważy, zostaje w tyle – podkreśla ekspert.

Pełna rozmowa z dr. Krystianem Dudkiem dostępna jest na YouTubie i Spotify. Posłuchaj całości, by lepiej zrozumieć mechanizmy, które rządzą współczesną polityką.

PS Tomasz Chmielewski (Bolton Polska): Siłą marki premium jest jej historia [PODCAST]

PS2 #InfluLAB Karol Paciorek: Twórcy i agencje powinni lepiej słuchać siebie nawzajem