Kto najczęściej klika w internetowe reklamy?

W reklamy online najczęściej klikają internauci z Ukrainy, najrzadziej użytkownicy sieci z Chorwacji. Na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wśród wykorzystywanych formatów reklam dominują banery. Komputery osobiste i laptopy to urządzenia, na których niezmiennie jest najwięcej emisji reklam.
O autorze
2 min czytania 2017-05-16

Jak na tle innych krajów wypada Polska? Sprawdź w najnowszym raporcie Gemiusa.

Analizie poddano dane z raportu gemiusAdMonitor, obejmującego 13 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, tj.: Bułgarię, Chorwację, Czechy, Estonię, Litwę, Łotwę, Mołdawię, Polskę, Rumunię, Słowację, Turcję, Ukrainę oraz Węgry. Raport jest już dostępny pod adresem.

Polska na tle innych rynków

Polskim użytkownikom sieci, podobnie jak przedstawicielom innych analizowanych rynków, najwięcej kreacji reklamowych wyświetla się na komputerach osobistych i laptopach -dla tych urządzeń odsetek wyświetleń reklam wynosi 77,3 proc. Na kreacje reklamowe rzadziej natrafiają na smartfonach (19,2 proc.) i na tabletach (3,5 proc.). W polskiej sieci dominują formaty banerowe, które były wykorzystywane w 71 proc. wszystkich wyemitowanych reklam. Jednocześnie, to właśnie w Polsce jest najmniejszy udział kreacji banerowych wśród wszystkich analizowanych rynków.

Na Ukrainie internauci najczęściej klikają w reklamy

Wśród użytkowników sieci w Europie Środkowo-Wschodniej w reklamy online najczęściej klikają Ukraińcy, Turcy i Łotysze. Wskaźnik klikalności w reklamy wynosi tam odpowiednio 1,1 proc., 1,0 proc. oraz 0,9 proc. Najniższy wskaźnik kliknięć odnotowano w Chorwacji (0,4 proc.), na Litwie (0,5 proc.) i w Estonii (0,5 proc.). W ciągu ostatnich trzech lat najwyższy wzrost klikalności w reklamy nastąpił w Turcji – z 0,3 proc. do 1,0 proc.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rosnąca rola reklam multimedialnych

Jak wynika z raportu gemiusAdMonitor, rośnie popularność formatów reklamowych typu rich media (multimedialnych ─ z wideo, dźwiękiem czy animacjami), po które coraz częściej sięgają reklamodawcy. Spośród analizowanych rynków krajem, w którym ten format cieszy się największą popularnością jest Ukraina, gdzie korzystano z niego niemal w połowie kampanii internetowych (46,4 proc.). Z kolei najrzadziej reklamy multimedialne wyświetlają się internautom z Łotwy ─ tego typu kreacje zostały tam wykorzystane w 15,8 proc. reklam. Inwestycja w format multimedialny może się przekładać także na wzrost liczby kliknięć w reklamę – na wszystkich analizowanych rynkach współczynnik klikalności w ten typ reklam jest wyższy niż w przypadku formatów banerowych.

Reklamy na komputerach osobistych wyświetlane najczęściej

Wśród analizowanych urządzeń (komputery osobiste i laptopy, smartfony, tablety) najwięcej wyświetleń reklam dotyczy komputerów osobistych i laptopów. Najwyższy odsetek emisji na tych urządzeniach odnotowano w Mołdawii ─ 87 proc., a najniższy ─ 63,7 proc. w Rumunii. Odwrotnie jest w przypadku reklam na smartfonach, które najczęściej wyświetlają się właśnie Rumunom ─ 32,5 proc., a z kolei najrzadziej użytkownikom sieci z Mołdawii ─ 11,3 proc. W tym kraju również jest najniższy odsetek wyświetleń reklam na tabletach ─ 1,7 proc. Z kolei najczęściej na kreacje na ekranach tych urządzeń natrafiają w sieci Słowacy ─ 7,2 proc.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się