Odpowiadając na pytanie zadane w tytule, zgodnie z zasadą TL;DR (too long; didn’t read), możemy wskazać, że SEO w Twojej firmie powinien zająć się specjalista. Tylko odpowiednio doświadczony pozycjoner uzbrojony w niezbędne narzędzia, wiedzę i umiejętności zapewni Twojej firmie oczekiwaną widoczność w wynikach wyszukiwania.
Ale jak takiego specjalistę zatrudnić i – co gorsza – jak go znaleźć? Lepiej zbudować wewnętrzny zespół SEO czy outsourcować działania pozycjonerskie na zewnątrz? Postawić na freelancera czy może lepiej na agencję? Poniżej znajdziesz odpowiedź na każde z zadanych pytań.
Zobacz również
SEO in-house – wady i zalety
Jesteś osobą decyzyjną w dużym przedsiębiorstwie lub korporacji? W takim razie czytasz właściwy fragment tekstu. W przeciwnym wypadku – jeśli prowadzisz mikro, małą lub średnią firmę – lepiej od razu przejdź do kolejnego podtytułu.
Budowę zespołu SEO wewnątrz struktur firmy można porównać do budowy prywatnego ZOO na własnej posesji. Owszem, super byłoby mieć nieograniczony dostęp do różnych egzotycznych zwierząt i podglądać je wprost z okna salonu lub sypialni. Ale czy takie rozwiązanie jest uzasadnione ekonomicznie, wygodne, opłacalne i zwyczajnie… rozsądne? Pewnie, że nie!
O wiele lepszym, tańszym i wygodniejszym rozwiązaniem jest odwiedzanie już powstałego ZOO. Wystarczy kupić bilet, aby móc cieszyć się widokiem pięknych, egzotycznych zwierząt zawsze wtedy, gdy najdzie nas ku temu ochota.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dokładnie tak samo jest z wewnętrznym i zewnętrznym zespołem SEO. Budowa wewnętrznego zespołu pozycjonerów może okazać się dobrym rozwiązaniem jedynie wtedy, gdy Twoja firma ma na tyle duże potrzeby, że zaspokoi je kilku (a nawet kilkudziesięciu) specjalistów zatrudnionych na etacie. Wówczas rozsądniejszym rozwiązaniem jest zbudowanie i zorganizowanie własnego działu SEO, który będzie koncentrował się tylko i wyłącznie na „dowożeniu” wyników Twojemu przedsiębiorstwu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niemniej, SEO in-house to często nieoptymalne rozwiązanie, którego sens jest tym mniejszy, im mniejszą firmę prowadzisz oraz im mniejszy budżet na SEO jesteś skłonny przeznaczać każdego miesiąca.
Wewnętrzny zespół trzeba utrzymywać i opłacać, a od umów należy odprowadzać podatki. Nierzadko zespoły pracują stacjonarnie, co generuje dodatkowe koszty utrzymania powierzchni biurowej. Nie można zapomnieć o infrastrukturze IT oraz wykupieniu dostępów do narzędzi, bez których niemożliwe jest prowadzenie skutecznych kampanii SEO. Słowem – wewnętrzny zespół to potężny i złożony wydatek.
Kolejną istotną wadą SEO in-house jest ograniczony dostęp do specjalistów, z których można zbudować wewnętrzny zespół. Na rynku SEO działają głównie freelancerzy oraz agencje SEO założone przez ekspertów, którzy niegdyś byli freelancerami (w większości przypadków). Jeżeli dany pozycjoner słynie z jakości swojej pracy i ma za sobą pewne sukcesy, to zwykle działa jako specjalista do wynajęcia. Taki specjalista nie da zamknąć się w potrzasku pracy na etacie, ponieważ tym samym zamknie sobie możliwości rozwoju oraz pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Oczywiście taki specjalista zarobi więcej, pracując dla kilku podmiotów równocześnie.
Outsourcing SEO – wady i zalety
Outsourcing SEO – tak jak outsourcing wszelkich innych usług realizowanych online – to coraz popularniejszy sposób na współpracę zleceniodawców z wąsko wyspecjalizowanymi fachowcami. Decydując się na zlecenie pozycjonowania zewnętrznej agencji SEO, możesz liczyć na mnóstwo korzyści, które będą tym większe, im mniejszy biznes prowadzisz oraz im mniej możesz przeznaczyć na jego pozycjonowanie.
Poza tym outsourcing jest o wiele, wiele, wiele wygodniejszy. Wystarczy, że zlecisz usługę i opłacisz fakturę. Nie musisz martwić się o zatrudnienie pozycjonera, zapewnienie mu narzędzi oraz miejsca pracy czy regularne podnoszenie kompetencji. Zewnętrzny specjalista SEO sam o siebie zadba.
Co więcej, wyjście z usługą SEO poza firmową strukturę zapewni Twojemu biznesowi większą stabilność oraz bezpieczeństwo finansowe. W przypadku niezadowolenia ze współpracy lub nieoczekiwanych problemów finansowych wystarczy zrezygnować z dalszego kontynuowania współpracy.
W przypadku zespołu in-house pracodawców obowiązują okresy wypowiedzenia umowy, a firmy zwalniające wewnętrznych specjalistów muszą dodatkowo liczyć się z koniecznością restrukturyzacji działań operacyjnych, co jest zarówno czaso-, jak i zasobochłonne.
A co z wadami outsourcingu usług SEO? Jest jedna wada, z którą powinieneś się liczyć, chcąc zatrudnić zewnętrzną agencję SEO. A w zasadzie od końca 2020 roku wadę tę możemy uznać za wyeliminowaną.
Zapewne chcesz wiedzieć co to za wada i dlaczego już nie musisz się nią przejmować. Zaraz rozwiejemy Twoje wątpliwości, ale najpierw zastanówmy się, czy pozycjonowaniem Twojego biznesu powinien zająć się freelancer, czy agencja.
Freelancer czy agencja SEO?
No dobrze, przyjmijmy, że wiesz już, że outsourcing usług SEO to często bardziej uzasadniony ekonomicznie pomysł. Teraz rozważmy komu zlecić działania pozycjonujące – freelancerowi czy agencji SEO?
Zacznijmy od wolnego strzelca.
Jedną z największych zalet, jakie możemy przypisać freelancerom-pozycjonerom, jest ich dynamika i elastyczność w działaniu. Freelancer z reguły jest bardziej otwarty na kontakt, dyspozycyjny czy jest w stanie łatwiej dostosować sposób swojej pracy do potrzeb zleceniodawcy.
Z drugiej jednak strony, zawierzając działania SEO jednej osobie, nie możemy oczekiwać, że będzie ona dostępna dla nas 24 godziny w ciągu doby, a także, że nie będą spotykać jej losowe zdarzenia, które sprawią, że współpraca nie będzie tak stabilna, jak współpraca z agencyjnym zleceniobiorcą.
Drugą kolosalną zaletą freelancerów są niższe ceny za świadczone przez nich usługi. Niższy koszt świadczonych usług wynika z mniejszych kosztów, które ponosi freelancer. Nie musi on utrzymywać zespołu ludzi ani infrastruktury IT, a koszty jego działalności są zdecydowanie niższe. Wobec tego sam również jest w stanie zapewnić atrakcyjniejsze ceny świadczonych usług.
Warto jednak pamiętać, że freelancer działa na swój rachunek i jest wolnym strzelcem. Wobec tego jego praca nie jest weryfikowana wewnętrznie ani tym bardziej opiniowana przez innych specjalistów SEO. Zwiększa to ryzyko, że działania SEO mogą obrać niekoniecznie optymalny kierunek.
Przyjrzyjmy się zatem zaletom i wadom współpracy z agencjami SEO.
Agencje SEO to bardziej oprocesowani i ustrukturyzowani dostawcy usług SEO. Wobec tego agencje zdecydowanie będą mniej skore do naginania swojego workflow, zasad czy procedur do potrzeb i oczekiwań swoich klientów. Poza tym komunikacja w wielu agencjach przechodzi przez wianuszek osób, co wydłuża czas reakcji oraz może nieco zaburzać komunikację. Do tego należy dodać, że najczęściej agencje SEO będą droższe od freelancerów.
Jednak w cenie ich usług klienci otrzymują nie tylko większą stabilność współpracy, ale również dostęp do większej liczby specjalistów, którzy mogą mieć wkład w realizowane działania pozycjonujące.
Jak wspomnieliśmy, agencje SEO to stabilniejsi partnerzy biznesowi. Decydując się na zawiązanie z nimi współpracy, klienci mogą być bardziej pewni wyników oraz jakości usług. Agencje z reguły mają niezbędne dostępy do (dość drogich) narzędzi, informacji, baz danych czy do zewnętrznych podwykonawców – np. copywriterów, marketerów czy innych specjalistów.
Jak znaleźć agencję SEO w 2021 roku?
Jeszcze parę miesięcy temu nie było to wcale takie łatwe.
Choć na rynku działa mnóstwo dostawców usług SEO, to trafienie na tego właściwego, wyspecjalizowanego i doświadczonego w realizowaniu kampanii SEO dla podmiotów o konkretnym profilu działalności było wyjątkowo karkołomnym zadaniem.
Niemniej, problem ten został wyeliminowany przez SEO Match, które stworzyło Senuto – polski startup technologiczny dostarczający na rynek narzędzia analityczne dla branży SEO.
SEO Match jest platformą, która jest w stanie automatycznie i – co ważne – niemal całkowicie autonomicznie połączyć klienta o określonym profilu działalności ze zweryfikowaną agencją, która odnosi sukcesy w pozycjonowaniu witryn lub sklepów internetowych działających w konkretnych branżach.
Rdzeniem platformy jest autorski algorytm zaprojektowany przez specjalistów Senuto, który czerpie dane z bazy big data – również zagregowanej przez Senuto. Łącznie w bazie danych znajdują się miliony domen posegmentowanych w 403 kategoriach tematycznych. Sama baza powstawała przez kilka lat.
Algorytm dobiera właściwą agencję SEO do klienta na bazie uzupełnionego formularza rejestracyjnego. W formularzu klient podaje m.in. dane kontaktowe, preferowany miesięczny budżet, w ramach którego chce pozycjonować własną witrynę internetową, a także adres jej URL.
Na podstawie tych informacji algorytm błyskawicznie dobiera i filtruje agencje, które jednocześnie:
- Mogą pochwalić się sukcesami w związku z pozycjonowaniem witryn lub sklepów zbieżnych ze specyfiką strony internetowej oraz branżą klienta;
- Zgadzają się na prowadzenie działań SEO w ramach zadeklarowanego budżetu;
- Nie współpracują z bezpośrednią konkurencją klienta.
Po przefiltrowaniu i dobraniu 3 najwłaściwszych dostawców usług SEO przez algorytm SEO Match dostają one informację o parze i proszone są o przesłanie oferty klientowi.
Jeżeli chcesz skorzystać z SEO Match, wystarczy, że uzupełnisz krótki formularz rejestracyjny i pozwolisz, aby Twoja przyszła agencja SEO znalazła się sama. Korzystanie z SEO Match jest całkowicie darmowe!
Skorzystaj z SEO Match i niech osoba, która powinna zająć się SEO w Twojej firmie, znajdzie się sama!
Artykuł powstał we współpracy z SEO Match.