Mimo że nienaruszone i pełnowartościowe to najczęściej właśnie one marnie kończą, ponieważ bardziej skłonni jesteśmy zabrać ze sobą kilka sztuk w nierozerwanej kiści niż kilku samotników.
Zobacz również
– Nieidealna żywność to nie jest jednak tylko problem samotnych bananów. Bardzo często jesteśmy negatywnie nastawieni do lekko pomarszczonej marchewki czy piegowatych jabłek, zarówno tych na półkach sklepowych, jak i we własnych domach. Banki Żywności od ponad 20 lat dostarczają ciągłą pomoc żywnościową ponad 1,6 mln osób w kraju rocznie, dystrybuując 80 tysięcy ton jedzenia do potrzebujących. Duża część produktów pochodzi z działań Banków Żywności skoncentrowanych na ratowaniu dobrej i pełnowartościowej żywności bezpośrednio ze sklepów, od rolników czy od producentów, zanim zostanie ona zmarnowana i wyrzucona – mówi Magdalena Bryksa-Szymańczak, specjalista ds. PR i mediów społecznościowych w Federacji Polskich Banków Żywności, odpowiadająca za kreację kampanii.
W sklepach Lidl można spotkać plakaty zachęcające do kupna „samotnych” bananów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Choć Banki Żywności działają na masową skalę, odbierając żywność bezpośrednio od firm i przekazując ją potrzebującym za pośrednictwem 3500 organizacji pomocowych, to zwracają uwagę, że każdy z nas może chronić żywność. Możemy nie tylko kupować w sklepie chociażby samotne banany, ale także tworzyć w swoich domach kulturę szacunku do jedzenia, przeciwdziałać marnowaniu żywności i uczyć się, jak kreatywnie wykorzystywać wszystkie produkty, które mamy w lodówce czy szafkach. Informacje o tym, jak można przetwarzać takie produkty, jak je wykorzystywać oraz jak wspierać w tej walce Banki Żywności można znaleźć na stronach WWW www.niemarnuje.bankizywnosci.pl i www.niemarnuje.pl.
Banki Żywności od wielu lat prowadzą warsztaty edukacyjne kierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Średnio przeprowadzają ponad 5000 warsztatów rocznie. Od dwóch lat wyspecjalizowani edukatorzy Banków Żywności prowadzą warsztaty edukacyjne na Woodstocku (teraz festiwal Pol’And’Rock), w rockowej strefie Lidla. Uczestnicy tegorocznych warsztatów oprócz możliwości przygotowania posiłków (m.in. z wykorzystaniem bananów) i wzbogacenia się o wiedzę jak nie marnować żywności, otrzymają również pamiątkowe przypinki z bananami.
PS Metallicowe fartuchy „be the master of zerowaste food”
Banki Żywności podejmują wiele działań mających na celu zwrócenie uwagi na problem marnowania żywności oraz swoją misję. W tym roku zrobiło się o nich głośno również za sprawą wsparcia Metalliki. 28 kwietnia 2018 roku, w dniu swojego koncertu w Krakowie, Metallica wsparła Federację Polskich Banków Żywności. Muzycy przekazali czek na kwotę 80 tys. złotych i rozmawiali z przedstawicielami organizacji o jej działalności. W ramach podziękowania otrzymali personalizowane fartuchy w rockowym stylu, opatrzone hasłem, zachęcającym do wspierania idei niemarnowania żywności „be the master of zerowaste food”.
PS2 Intermarche: Inglorious Fruits and Vegetables
W 2014 roku Intermarche przygotowało specjalną akcję, która pokazywała, że zniekształcone warzywa są tak samo dobre, jak te zgrabne. Akcja odniosła ogromny sukces — tylko w pierwszych 2 dniach jej trwania z półek w każdym sklepie znikło średnio 1,2 tony warzyw i owoców, a ruch wzrósł o ok. 24%.