Kupuj samotne banany! Banki Żywności zachęcają, by ratować niechcianą żywność

Kupuj samotne banany! Banki Żywności zachęcają, by ratować niechcianą żywność
Banki Żywności zwracają uwagę na problem marnowania żywności, zwłaszcza tej samotnej czy nieidealnej. W mediach społecznościowych popularność zyskuje akcja, której bohaterem są samotne banany.
O autorze
2 min czytania 2018-07-31

Mimo że nienaruszone i pełnowartościowe to najczęściej właśnie one marnie kończą, ponieważ bardziej skłonni jesteśmy zabrać ze sobą kilka sztuk w nierozerwanej kiści niż kilku samotników.

– „Nieidealna żywność to nie jest jednak tylko problem samotnych bananów. Bardzo często jesteśmy negatywnie nastawieni do lekko pomarszczonej marchewki czy piegowatych jabłek, zarówno tych na półkach sklepowych, jak i we własnych domach. Banki Żywności od ponad 20 lat dostarczają ciągłą pomoc żywnościową ponad 1,6 mln osób w kraju rocznie, dystrybuując 80 tysięcy ton jedzenia do potrzebujących. Duża część produktów pochodzi z działań Banków Żywności skoncentrowanych na ratowaniu dobrej i pełnowartościowej żywności bezpośrednio ze sklepów, od rolników czy od producentów, zanim zostanie ona zmarnowana i wyrzucona  – mówi Magdalena Bryksa-Szymańczak, specjalista ds. PR i mediów społecznościowych w Federacji Polskich Banków Żywności, odpowiadająca za kreację kampanii.

W sklepach Lidl można spotkać plakaty zachęcające do kupna „samotnych” bananów:

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Post udostępniony przez Alicja Kostrzak (@al_kossino)

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Choć Banki Żywności działają na masową skalę, odbierając żywność bezpośrednio od firm i przekazując ją potrzebującym za pośrednictwem 3500 organizacji pomocowych, to zwracają uwagę, że każdy z nas może chronić żywność. Możemy nie tylko kupować w sklepie chociażby samotne banany, ale także tworzyć w swoich domach kulturę szacunku do jedzenia, przeciwdziałać marnowaniu żywności i uczyć się, jak kreatywnie wykorzystywać wszystkie produkty, które mamy w lodówce czy szafkach. Informacje o tym, jak można przetwarzać takie produkty, jak je wykorzystywać oraz jak wspierać w tej walce Banki Żywności można znaleźć na stronach WWW  www.niemarnuje.bankizywnosci.pl i www.niemarnuje.pl.

Banki Żywności od wielu lat prowadzą warsztaty edukacyjne kierowane zarówno do dzieci, jak i dorosłych. Średnio przeprowadzają ponad 5000 warsztatów rocznie. Od dwóch lat wyspecjalizowani edukatorzy Banków Żywności prowadzą warsztaty edukacyjne na Woodstocku (teraz festiwal Pol’And’Rock), w rockowej strefie Lidla. Uczestnicy tegorocznych warsztatów oprócz możliwości przygotowania posiłków (m.in. z wykorzystaniem bananów) i wzbogacenia się o wiedzę jak nie marnować żywności, otrzymają również pamiątkowe przypinki z bananami.

PS Metallicowe fartuchy „be the master of zerowaste food”

Banki Żywności podejmują wiele działań mających na celu zwrócenie uwagi na problem marnowania żywności oraz swoją misję. W tym roku zrobiło się o nich głośno również za sprawą wsparcia Metalliki. 28 kwietnia 2018 roku, w dniu swojego koncertu w Krakowie, Metallica wsparła Federację Polskich Banków Żywności. Muzycy przekazali czek na kwotę 80 tys. złotych i rozmawiali z przedstawicielami organizacji o jej działalności. W ramach podziękowania otrzymali personalizowane fartuchy w rockowym stylu, opatrzone hasłem, zachęcającym do wspierania idei niemarnowania żywności „be the master of zerowaste food”.

PS2 Intermarche: Inglorious Fruits and Vegetables

W 2014 roku Intermarche przygotowało specjalną akcję, która pokazywała, że zniekształcone warzywa są tak samo dobre, jak te zgrabne. Akcja odniosła ogromny sukces — tylko w pierwszych 2 dniach jej trwania z półek w każdym sklepie znikło średnio 1,2 tony warzyw i owoców, a ruch wzrósł o ok. 24%.