„Kurs na czytanie”: Fundacja Powszechnego Czytania szuka Ratowników Czytelnictwa

kurs na czytanie
Rusza 5. edycja programu Ratownicy Czytelnictwa, który organizuje Fundacja Powszechnego Czytania. Nauczyciele, bibliotekarze i edukatorzy skupieni wokół idei promocji czytelnictwa, promują książki szczególnie wśród dzieci i młodzieży.
O autorze
2 min czytania 2025-09-16

Celem programu Ratownicy Czytelnictwa jest budowanie wspólnoty liderów i ekspertów, która troszczy się o siebie nawzajem, razem z dziećmi i młodzieżą dba o otaczający świat, potrafi rozmawiać ze sobą, rozumiejąc się i szanując wzajemnie. To właśnie czytanie książek ma budować takie społeczności. 

„Kurs na czytanie”

W roku szkolnym 2025/2026 Ratownicy będą działać pod hasłem „Kurs na czytanie”, podkreślając wartość czytania i przekonując, że buduje ono bezcenny kapitał już od dziecka. 15 września br. rusza rekrutacja do programu. Więcej informacji o projekcie oraz formularz zgłoszenia znajduje się na stronie.

Ratownicy przez cały rok szkolny podejmują inicjatywy skierowane do różnych grup: dzieci, nauczycieli (specjalistów) i rodziców, a także działania skupiające się wokół podejmowania współpracy oraz działania na zewnątrz, do lokalnych społeczności. Wszystko po to, by pokazać, że czytanie to atrakcyjny sposób spędzania wolnego czasu, świetne narzędzie rozwoju i poznawania świata, wsparcie w budowaniu relacji w rodzinie i w społecznościach – szkolnych, sąsiedzkich czy lokalnych. 

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Fundacja Powszechnego Czytania wspiera Ratowników poprzez udostępnianie bezpłatnych materiałów edukacyjnych i dydaktycznych, możliwość zdobywania i wymiany wiedzy, dzielenia się doświadczeniami i inspiracjami oraz udział w grupie ekspertów wspierających się wzajemnie. W ramach programu organizowane są także bezpłatne webinaria dla nauczycieli i bibliotekarzy oraz spotkania z cyklu „Kolacja z książką”, promujące dobrą literaturę dziecięcą i nie tylko.

Tegoroczna edycja otwiera także możliwość podejmowania działań przez studentów – którzy w ramach ścieżki edukacji, mogą stać się liderami upowszechniania czytania w swoich środowiskach, łącząc tę misję z odbywaniem praktyk. Oprócz tego jednym z ważnych obszarów jest też certyfikowany wolontariat uczniów w ramach Ratowników Czytelnictwa – to zaproszenie młodzieży do szerzenia idei czytania, a także odpowiednie narzędzia i wskazówki, które pokazują, jak to robić.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Wcześniejsze edycje cieszyły się uznaniem wśród bibliotekarzy i nauczycieli. Społeczność skupiona wokół inicjatywy ma już prawie 5 tysięcy zaangażowanych członków, zrzeszonych przede wszystkim w mediach społecznościowych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Tylko w poprzednim roku szkolnym – 2024/2025, Ratownicy Czytelnictwa zorganizowali prawie 2100 aktywności i wydarzeń, w których wzięło udział ponad 92 tysiące uczestników w placówkach w całej Polsce. Co ważne, program objął zasięgiem ponad 150 miejscowości w całej Polsce – od dużych miast, po mniejsze ośrodki.

– Cieszymy się, że już po raz piąty możemy zaprosić bardzo ważną grupę osób, których praca ma ogromne znaczenie dla docierania do nieczytających i budowania nawyków czytania. Chcemy, aby ta społeczność rosła, a ogromna praca, którą wykonują bibliotekarze, rodzice i wszyscy działający na rzecz powszechności czytania, była doceniana. Realizując naszą misję możemy nie tylko działać razem, ale też wspierać się wzajemnie – mówi Magdalena Kosch-Maćkowiak, Dyrektor Zarządzająca Fundacji Powszechnego Czytania

Partnerem tegorocznej edycji programu jest Lajkonik.

– Wspieranie ważnych inicjatyw wpisuje się w DNA naszej marki. Fundacja Powszechnego Czytania często podkreśla, że czytanie jest dla wszystkich i powinniśmy robić to dla przyjemności. Wspierając inicjatywy rozpowszechniające czytelnictwo realizujemy naszą strategię CSR łączącą radość życia z odpowiedzialnością. Systematyczna współpraca z Fundacją sprawia, że jesteśmy Ratownikami Czytelnictwa i zapraszamy do tego grona innych – mówi Monika Pawłowska, Brand Manager w Lorenz Polska.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko