W kinach grają właśnie Wilka z Wall Street, w telewizji Miłość na bogato i Warsaw Shore. W internecie ogromną popularność zdobył serwis Rich Kids of Instagram, a w mediach społecznościowych zwykli użytkownicy dzielą się tym, jakie kupili sobie buty, co jedzą na śniadanie oraz gdzie spędzają wakacje. Co łączy wszystkie te aktywności? Ostentacyjna konsumpcja i wyraźna skłonność do chwalenia się rzeczami materialnymi. Najważniejsze cechy pokolenia show off.
Od pewnego czasu można zaobserwować niezwykle silną tendencję – zwłaszcza wśród młodych osób – do publicznego chwalenia się (na Facebooku, na Instagramie, na blogach) posiadaniem konkretnych materialnych rzeczy, marek, luksusowym sposobem spędzania wolnego czasu etc. Nie jest to nowe zjawisko – istniało od zawsze, bo ostentacyjna konsumpcja jest jednym ze sposobów budowania własnego statusu społecznego. Dziś jednak zjawisko to, głównie dzięki serwisom społecznościowym, zdaje się być bardziej widoczne. Dodatkowo, podsycają je także niektórzy celebryci (vide chociażby PeKay) oraz media tradycyjne, emitując takie programy, jak chociażby Miłość na bogato czy Warsaw Shore.
Zobacz również
Natalia Hatalska, autorka bloga http://hatalska.com, postanowiła sprawdzić, czy zjawisko show off jest zjawiskiem pokoleniowym także w Polsce. We współpracy z dwiema firmami badawczymi – Replise Poland oraz Izmałkowa Consulting postanowiła odpowiedzieć na pytania, jakie treści z kategorii show off polscy internauci publikują w serwisach społecznościowych oraz jakie motywacje nimi kierują. W wyniku przeprowadzonych analiz udało się m.in. wyodrębnić pięć różnych segmentów (Profesjonały, Lanserzy alternatywni, Beauty Queens, Million Dollar Babies, Wannabes) angażujących się w aktywności z kategorii show off.
Pełny raport Pokolenie show off: próba wyjaśnienia zjawiska prezentujący najważniejsze wnioski z obu badań został podzielony na dwie części – pierwszą dotyczącą analizy treści (zrealizowaną przez Replise Poland) i drugą dotyczącą motywacji i zachowań użytkowników (zrealizowaną przez Izmałkowa Consulting).
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]