Laureaci Konkursu „Dobroczyńca Roku” 2021 nagrodzeni!

O autorze
5 min czytania 2021-05-28

Aż 10 firm i fundacji korporacyjnych otrzymało w tym roku tytuł „Dobroczyńca Roku” m.in. za działania na rzecz zdrowia, ekologii, edukacji i pomoc społeczną we współpracy z organizacjami pozarządowymi. Nagrody za działania przeciw skutkom pandemii, w kategorii specjalnej, otrzymały Allegro.pl, Studio K2 Krzysztof Rauhut oraz koalicja firm #POMAGAMYSZPITALOM. Statuetki wręczono 27 maja w Teatrze Capitol w Warszawie.

W kategorii EDUKACJA nagrodę otrzymała firma Lenovo Technology B.V. Sp. z o.o. m.in. za wsparcie młodzieży z placówek opiekuńczo – wychowawczych, podopiecznych Fundacji Dobrych Inicjatyw. Firma zaangażowała pracowników w akcję #PaczkaDlaSeniora i wsparła akcję Uniwersytetu Warszawskiego związaną z pandemią. Drugi laureat w tej kategorii to Fundacja PKO Banku Polskiego, która przekazała prawie milion złotych na rzecz stowarzyszenia SIEMACHA. Wsparcie umożliwiło stworzenie platformy online oferującej zajęcia edukacyjne, artystyczne oraz pomoc psychologiczną dla podopiecznych organizacji. Fundacja przekazała dzieciom i młodzieży sprzęt komputerowy do nauki zdalnej i sfinansowała turnusy wakacyjne oraz 5 tysięcy posiłków dla ubogich rodzin.

Za działania na rzecz EKOLOGII tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymało STU ERGO HESTIA SA. organizujące od pięciu lat konkurs ekologiczny. Daje on możliwość sfinansowania w gminach uzdrowiskowych nowoczesnych rozwiązań na rzecz ochrony środowiska. Firma założyła dwie fundacje, dzięki którym wspiera osoby z niepełnosprawnościami oraz studentów kierunków artystycznych. W 2020 roku przekazała milion złotych na wyposażenie ratowników medycznych walczących z pandemią COVID-19.

W kategorii ROZWÓJ LOKALNY kapituła nagrodziła Studio Reklamy VALDEX s.c. m.in. za wrażliwość na potrzeby mieszkańców gminy Kluczbork i długoletnie działania związane ze społeczną odpowiedzialnością. Firma regularnie finansuje akcje dobroczynne mieszkańców, bezpłatnie drukuje materiały reklamowe. Jest darczyńcą lokalnych turniejów, utalentowanej młodzieży oraz znanej w regionie Lokalnej Grupy Działania „Dolina Stobrawy, będącej Ośrodkiem Działaj Lokalnie.

Za działania związane z POMOCĄ SPOŁECZNĄ tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymała firma Michała Szafrańskiego, autora bloga „Jak oszczędzać pieniądze”, podcastów, bestsellerowych książek, wspierającego od sześciu lat program „Pajacyk” Polskiej Akcji Humanitarnej. W 2020 roku przekazał ponad 170 tysięcy złotych na dożywianie dzieci, pomaga też w promocji organizacji, informując o działaniach fundacji na swoim blogu, podczas wystąpień publicznych i innych spotkań, jednocześnie upowszechniając ideę mądrej pomocy. Wpłaty od Michała Szafrańskiego i jego czytelników to już ponad 400 tysięcy złotych, czyli ponad 100 tysięcy obiadów w programie dożywiania dzieci Pajacyk. Drugą firmą nagrodzoną w kategorii POMOC SPOŁECZNA jest powstała w 2020 roku Fundacja Biedronki. Jej celem jest poprawa jakości życia osób starszych, dlatego w ramach przeciwdziałania ubóstwu, samotności i wykluczeniu społecznemu razem z Caritas uruchomiły program „Na codzienne zakupy” (karty na zakupy), akcję propagującą Kopertę Życia, projekt „Spełniamy marzenia” (paczki świąteczne dla samotnych seniorów), a także lokalne projekty Caritas aktywizujące seniorów. W 2020 roku zorganizowała program pomocy w czasie pandemii dla całodobowych ośrodków opiekujących się seniorami (np. DPS-ów, hospicjów, ZOL-i, schronisk dla bezdomnych). Na program „Na codzienne zakupy” Fundacja przekazała pomoc o wartości 14,5 miliona złotych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W kategorii SPORT po raz trzeci tytuł „Dobroczyńca Roku” otrzymała firma Ligihalowe.pl S.C. A. Świerzewski, B. Gendera. Założyciele firmy od początku patrzą na swój biznes również jako okazję do pomagania innym. Wiedzą z doświadczenia, że wydarzenia sportowe są idealną okazją do łączenia sportowej rywalizacji z dobroczynnością. Firma pomaga ciężko chorym dzieciom współpracując od lat ze Stowarzyszeniem Zawsze Aktywni. Drugim laureatem w tej kategorii została założona w zeszłym roku Fundacja 4F Pomaga. Dzięki wspólnej akcji z Federacją Funduszy Lokalnych „Dziękujemy Bohaterom. Pomagamy Ich Dzieciom” dzieci pracowników służb medycznych otrzymały 1000 kart podarunkowych do sklepów 4F o wartości 500 tysięcy złotych. Fundacja zorganizowała konkurs „Zacznijmy od podstaw” promujący aktywny styl życia wśród dzieci, który przyniósł im mnóstwo pozytywnych emocji w trudnym czasie pandemii.

Za działania na rzecz ZDROWIA statuetkę otrzymała firma Altair East Sp. z o.o. z Wrocławia. Od 2019 roku przekazała ponad 117 tysięcy złotych ze sprzedaży produktów marki Starwax dla Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Pieniądze trafiły na Fundusz Ratunkowy przeznaczony m.in. na kosztowne terapie dzieci chorych na raka oraz zakup nierefundowanych zestawów do pielęgnacji cewnika Broviac, będącego elementem tzw. centralnego wkłucia. Drugi laureat w kategorii zdrowie to Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie. W 2020 roku firma po raz szósty wsparła kampanię Movember Polska, tym razem umożliwiając mężczyznom nie tylko przeprowadzenie badań przesiewowych pod kątem nowotworów jąder i prostaty. W odpowiedzi na tryb życia Polaków w lockdownie i nasilenie się problemów ze zdrowiem psychicznym, kampania została rozszerzona o warsztaty i konsultacje dotyczące radzenia sobie z długotrwałym stresem i zamknięciem w domu oraz rozpoznawania symptomów zaburzeń wśród współpracowników i członków rodziny.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Biznes kontra wirus

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W tym roku, w kategorii specjalnej „WALKA ZE SKUTKAMI PANDEMII COVID-19 nagrody otrzymały dwie firmy oraz koalicja firm. Za działania na obszarze lokalnym, nagrodę otrzymało Studio K2 Krzysztof Rauhut w Pile. Firma nie ograniczyła społecznego zaangażowania w czasie epidemii, mimo że jej działalność została mocno ograniczona. Dzięki społecznej energii właściciela i jego pracowników powstały akcje #MuremZaGastro – zachęcająca inne firmy do zamawiania posiłków z lokalnych restauracji – oraz #MuremZaKulturą, dzięki której zorganizowano transmitowany w telewizji koncert lokalnych zespołów, połączony ze zbiórką pieniędzy dla artystów. Właściciel firmy Krzysztof Rauhut organizował posiłki dla medyków, zaczął wytwarzać przyłbice, które osobiście dostarczał służbie zdrowia razem ze środkami ochrony osobistej. Firma wsparła pilski szpital w zakupie respiratorów.

Za działania na terenie całej Polski Kapituła nagrodziła firmę Allegro.pl Sp. z o.o.. W odpowiedzi na głosy pracowników i aktualne potrzeby społeczne, firma powołała fundusz o wartości 2 milionów złotych finansujący pomysły ponad 200 pracowników na wsparcie m.in. bezdomnych, seniorów, osób z niepełnosprawnościami, ubogich rodzin czy osób przebywających na kwarantannie czy w izolacji. Pomoc otrzymały również domy opieki społecznej i hospicja, firma przekazała pieniądze na zakup komputerów do nauki dla ubogich uczniów. Allegro.pl stworzyło program wsparcia pracowników służby zdrowia, a dzięki doświadczeniu WOŚP i Fundacji Lekarze Lekarzom przekazała do odpowiednich placówek podstawowy sprzęt, wyposażenie laboratoriów, respiratory, środki ochrony osobistej. W ramach akcji #stay_safe pracownicy Allegro.pl otrzymali narzędzia i szkolenia dotyczące pracy zdalnej i talon o wartości 1 tysiąca złotych na sprzęt niezbędny do wygodnej pracy z domu.

Statuetkę w imieniu koalicji firm odebrali przedstawiciele Fundacji Urtica Dzieciom, reprezentującej koalicję #POMAGAMYSZPITALOM. Dla szpitali borykających się z brakiem środków ochrony osobistej, sprzętu, artykułów higienicznych i dezynfekujących powstała platforma komunikacyjna pomagamyszpitalom.pl/ Za jej pośrednictwem oddziały szpitalne zgłaszają konkretne potrzeby, a firmy oferują swoje wsparcie. Fundacja Urtica Dzieciom ma doświadczenie we wspieraniu służby zdrowia – od 24 lat jest dobroczyńcą małych pacjentów z 18 oddziałów onkologii i hematologii w Polsce.

O konkursie

„Dobroczyńca Roku” to największy i najdłużej działający tego typu konkurs w Polsce. Niezmiennie, nieprzerwanie od 25 lat nagradza firmy odpowiedzialne społecznie. Pokazuje i zbiera dobre praktyki zarówno wielkich korporacji (najbardziej doświadczonych w działaniach z zakresu CSR i CCI), ale i na równi przedstawia działania dobroczynne małych i średnich firm.

Zwycięzców we wszystkich kategoriach wybrała Kapituła, w skład której weszli w tym roku Jerzy Koźmiński, prezes Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, Anna Potocka-Domin, wiceprezeska ds. kontaktów społecznych BCC, członkini Rady Programowej UN GCNP, Marzena Strzelczak, prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Justyna Duriasz-Bułhak, przewodnicząca zarządu Forum Darczyńców, Fundacja Wspomagania Wsi, Kamil Wyszkowski, przedstawiciel i prezes Rady UN Global Compact Network Poland, Kazimierz Krupa, dziennikarz ekonomiczny, Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, prof. dr hab. Bolesław Rok, Centrum Przedsiębiorczości Pozytywnego Wpływu, Akademia Leona Koźmińskiego, Jerzy Karwelis, publicysta.

Organizatorem Konkursu o tytuł „Dobroczyńca Roku” jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce. Fundatorem Konkursu jest Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. Nad prawidłowością przebiegu procedur Konkursu czuwa firma EY. Partnerami dwudziestej czwartej edycji Konkursu są Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Business Centre Club, Global Compact Network Poland, Pracodawcy RP, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Forum Darczyńców. Partnerzy branżowi: portal organizacji pozarządowych ngo.pl, CR Navigator, Marketing przy kawie, odpowiedzialnybiznes.pl, poradnikprzedsiebiorcy.pl, egospodarka.pl, Nowy Marketing, HR na obcasach, HR Polska, publicrelations.pl. Więcej na www.dobroczyncaroku.pl