W 2020 r., mając za tło bardzo złożony kontekst gospodarczy i społeczny, w którym Covid-19 poważnie uderzył w światową gospodarką, Grupa odnotowała obrót w wysokości 2,085 mld EUR i cash flow z działalności operacyjnej w wysokości 125 mln EUR, podobnie jak w 2019 r. oraz solidny wzrost sprzedaży detalicznej na swoich głównych rynkach.
– Opieramy nasze podejście do tego trudnego okresu na trzech priorytetach: zdrowie i bezpieczeństwo osobiste, ciągłość biznesowa oraz przyszły rozwój. W 2020 roku osiągnęliśmy dobre wyniki pomimo trudnego czasu, kontynuowaliśmy rozwój naszych projektów i nadal patrzyliśmy w przyszłość, inwestując i koncentrując się na innowacjach i zrównoważonym rozwoju, które są coraz ważniejsze dla naszej strategii – powiedział Antonio Baravalle, CEO Grupy Lavazza.
Zobacz również
Grupa jest zdeterminowana, by nadal włączać kryteria ESG do swojej działalności biznesowej, wdrażając strategię zrównoważonego rozwoju środowiskowego skoncentrowaną na neutralności węglowej i gospodarce o obiegu zamkniętym, zgodnie z Agendą ONZ 2030 podpisaną w 2017 r.
Lavazza działa w tym kierunku w różnych obszarach, jednym z nich jest ogłoszenie tzw. „Roadmap to Zero” – zamiaru całkowitego zneutralizowania śladu węglowego Grupy Lavazza do końca 2030 r., poprzez zastosowanie trójstronnego podejścia: monitorowania i pomiarów emisji, bieżących procesów mających na celu poprawę wydajności i zmniejszenie skutków oraz kompensowanie pozostałych emisji, których nie można zredukować.
Ten ambitny plan pozwolił już Grupie osiągnąć ważny kamień milowy pod koniec 2020 roku: zerowy wpływ bezpośredniej emisji CO2 generowanej przez wszystkie działania firmy, w tym zakłady produkcyjne, biura, sklepy flagowe, pojazdy korporacyjne (zakres 1) oraz z emisji pośrednich generowanych przez zakup i zużycie energii elektrycznej, ciepła i pary (zakres 2). Do końca 2030 r. emisje pośrednie zostaną skompensowane w całym łańcuchu dostaw (zakres 3), od ziaren kawy po pakowanie, logistykę i utylizację.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jeden z kluczowych kamieni milowych do osiągnięcia przed 2030 r. to zrównoważone pakowanie. Do końca 2025 r. całe portfolio opakowań będzie nadawało się do ponownego użycia, recyklingu lub kompostowania: zrównoważony rozwój pozostaje jednym z filarów procesów innowacyjnych opracowanych przez jednostkę badawczo-rozwojową Grupy w oparciu o koncepcję Sustainable by Design oraz zasady gospodarki o obiegu zamkniętym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Globalna Grupa jest odpowiedzialna nie tylko za środowisko, ale także za społeczności, w których i z którymi działa. Takie jest myślenie leżące u podstaw alokacji przez Grupę Lavazza w 2020 r. 10 mln EUR na projekty wspierające opiekę zdrowotną i edukację najbardziej potrzebujących grup społecznych we włoskim regionie Piemontu. Ponadto, przeznaczono kolejne 2,5 mln EUR na wsparcie lokalnych społeczności w innych regionach Włoch i za granicą. Zapewniono również ciągłość działania w czasie pandemii, podczas której główną troską było bezpieczeństwo pracowników, których wysiłki zostały nagrodzone premiami celowymi w łącznej wysokości ponad 4,5 mln EUR wypłaconych w 2020 roku.
Jeżeli chodzi o wyniki biznesowe w 2020 roku, Grupa Lavazza odnotowała dobre wyniki, mimo że COVID-19 i związane z nim restrykcje w różnych krajach miały znaczący wpływ na wyniki operacyjne.
– Rok 2020 rozpoczął się bardzo dobrze, a potem wybuch pandemii zmienił wszystko. Jesteśmy zadowoleni z osiągniętych wyników, pomimo trudności ostatniego okresu, przy niewielkim spadku przychodów, utrzymania poziomu gotówki zasadniczo takiego samego jak w 2019 r. oraz pozytywnej sytuacji finansowej netto. Nasz wzrost był znacznie powyżej średniej rynkowej, zarówno w kanale detalicznym, jak i w naszych głównych obszarach geograficznych – powiedział Antonio Baravalle.
Na dzień 31 grudnia 2020 r. Lavazza odnotowała przychody w wysokości 2,085 mld EUR, nieznacznie mniej niż 2,2 mld EUR w 2019 r. (-5%). Pod względem marż zysk Ebitda Grupy na koniec 2020 roku wyniósł 253 mln EUR wobec 291 mln EUR w 2019 roku (-13%). Ebitda netto darowizn spadła o 8,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto wyniósł 73 mln EUR w porównaniu do 127,4 mln EUR w 2019 r. Wynik ten był efektem zarówno realnych trudności, jakie wystąpiły w ciągu roku, ale także w wyniku decyzji Grupy o dalszym inwestowaniu i przeznaczeniu środków na bezpieczeństwo, ochronę i premie dla pracowników, darowizny na wsparcie społeczności, projekty dotyczące zrównoważonego rozwoju, badania i rozwój oraz ulepszanie systemów informatycznych i zdolności produkcyjnych. Po odjęciu środków przeznaczonych na bezpieczeństwo i ochronę osobistą oraz darowizn na wsparcie społeczności lokalnych, zyski netto w 2020 roku spadły o 34% w stosunku do 2019 roku.
Sytuacja finansowa netto jest dodatnia i wynosi 102 mln EUR (w porównaniu z 31 grudnia 2019 r., kiedy to była dodatnia na poziomie 82,1 mln EUR), przy cash flow z działalności operacyjnej w wysokości 125 mln EUR, podobnie do roku 2019, co potwierdza stabilność finansową Grupy.
Grupa odnotowała + 17,3% wzrost przychodów w kanale detalicznym, przy wzroście znacznie powyżej średniej rynkowej na kluczowych rynkach i we wszystkich segmentach – Palona&Mielona, Kapsułki, Ziarna.
W szczególności liczby potwierdzają trend wzrostowy w segmencie kawy ziarnistej, najbardziej dynamiczny w branży, który odnotował wzrost o + 30,1%, czyli o 10 punktów procentowych wyższy niż rynek referencyjny (+ 20,1%). Biorąc pod uwagę 15 kluczowych rynków, Grupa Lavazza zajmuje pozycję lidera w segmencie Ziaren z udziałem wartościowym 15,1%.
Również na poziomie geograficznym Grupa odnotowała doskonałe wskaźniki wzrostu kanału detalicznego: w Niemczech (+ 35%), Stanach Zjednoczonych (+ 22%), Wielkiej Brytanii (+ 15%), Rosji (+ 30%) i Polsce(+ 10%) podczas gdy kluczowe rynki Grupy, takie jak Włochy i Francja, wzrosły o ponad + 7%.
Wzrost w kanale detalicznym częściowo zrównoważył znaczące i nieuniknione skurczenie się biznesu w segmencie Out Of Home (Food Service -40%, Office Coffee Service -30%) spowodowane lockdownem, zamykaniem kawiarni i restauracji oraz zmniejszonym zużyciem w biurach dzięki pracy zdalnej. Spowolnienie w branży jest wynikiem wyjątkowej i nieprzewidywalnej negatywnej sytuacji, która nie wpłynęła na strategię rozwoju Grupy, nawet w tym sektorze.
– W 2020 roku nie ograniczaliśmy naszej działalności i nadal inwestowaliśmy we wszystkie dotychczasowe działania, dając pozytywny sygnał w walce z pandemią poprzez darowizny na wsparcie lokalnych społeczności, w których działa Grupa. Pierwsze miesiące 2021 roku, choć zachęcające, nadal okazały się skomplikowane i jesteśmy pewni, że mamy solidność i determinację, aby sprostać przyszłym wyzwaniom i kontynuować rozwój naszej Grupy, wsparty solidnymi zasobami, spójną strategią i umiejętnościami naszych pracowników – kontynuuje Baravalle.
Wreszcie, w 2021 roku Grupa Lavazza nadal pozostaje najlepszym pracodawcą we Włoszech, dzięki ciągłemu doskonaleniu skoncentrowanemu na ludziach i ciągłemu dążeniu do doskonałości w procesach i strategiach zarządzania zasobami ludzkimi.