Przeczytaj więcej odsłon cyklu #LegalneCzwartki >>
Dzięki integracji z ekosystemem Adobe, Firefly umożliwia marketingowcom szybkie i efektywne generowanie wysokiej jakości grafik, co jest kluczowe w dynamicznie zmieniającym się środowisku marketingowym. Niemniej jednak jego użycie wymaga świadomości prawnej i wcześniejszej weryfikacji praw i ograniczeń wynikających z takiego narzędzia.
Zobacz również
Co „zapewnia” Adobe Firefly?
Na swojej stronie producenci wskazują, że:
- modele Firefly są trenowane wyłącznie na treściach z Adobe Stock, otwartych licencjach oraz contencie pochodzącym z domeny publicznej, co oczywiście ma istotne znaczenie w kontekście wyboru narzędzia przez użytkownika,
- treści wygenerowane za pomocą Firefly są „własnością” użytkownika, o ile nie naruszają praw osób trzecich,
- wygenerowane materiały można wykorzystać w różnych mediach, takich jak druk, internet, prezentacje czy media społecznościowe, co czyni narzędzie idealnym dla kampanii marketingowych,
- Adobe planuje pełną integrację Firefly z narzędziami Creative Cloud, takimi jak Photoshop czy Illustrator, co może ułatwić proces tworzenia i edycji treści,
- klienci korzystający z wybranych planów Adobe mają podobno zapewnione odszkodowanie kontraktowe w przypadku roszczeń związanych z naruszeniem praw autorskich, patentowych czy znaków towarowych,
- treści generowane przez narzędzie są oznaczone metadanymi w ramach inicjatywy Content Authenticity Initiative, co potwierdza, że zostały stworzone przy użyciu AI.
Jakie są zatem ograniczenia wynikające z narzędzia?
- Firefly nie gwarantuje unikalności wygenerowanych obrazów, mogą więc wystąpić przypadki, w których różni użytkownicy otrzymają podobne wyniki,
- treści generowane przez Firefly nie mogą być używane do trenowania innych modeli AI/ML ani w sposób naruszający prawa osób trzecich,
- niektóre funkcje w wersji „Beta” mogą mieć ograniczenia w zastosowaniu komercyjnym,
- Adobe nie ponosi odpowiedzialności za roszczenia wynikające z modyfikacji wygenerowanych treści w innych programach,
- istnieje możliwość naruszenia praw do wizerunku lub praw autorskich w przypadku tworzenia treści przypominających rzeczywiste osoby, lub dzieła.
Wskazówki – a więc o czym pamiętać korzystając z narzędzia?
- Edukacja i szkolenie zespołów na temat ograniczeń i zasad użytkowania Firefly czy innych narzędzi AI mają ogromne znaczenie.
- Warto uwzględnić w umowach z klientami kwestie związane z odpowiedzialnością za wygenerowane treści oraz ryzyka związane z ich modyfikacją, jak również być transparentnym w zakresie samego faktu korzystania z narzędzia.
- Należy regularne weryfikować generowane materiały.
- Ważne jest śledzenie aktualizacji warunków użytkowania, ewentualnie także w kontekście dodatkowych funkcjonalności narzędzia.
W celu ułatwienia sobie działań w powyższym zakresie zachęcamy do pobrania „Checklisty zgodnego z prawem korzystania z AI”: https://lawmore.pl/checklistaai/.
PS #LegalneCzwartki: Deepfake w reklamie – co na to prawo?
Słuchaj podcastu NowyMarketing