Levi’s i Wrangler: Kowboje vs anioły

Levi’s i Wrangler: Kowboje vs anioły
Brand Storytelling dwóch marek jeansów. Levi’s i Wrangler, marki które uszyły jeansy takimi, jakie dziś są.
O autorze
3 min czytania 2014-10-14

Zdjęcie royalty free z Fotolia 

PRODUKT/MARKA

Punkt wyjścia.

Spodnie – wierzchnia część ubrania chroniąca ciało od pasa w dół. W użyciu od prawie tysiąca lat, w różnych rodzajach i fasonach.

Współczesne jeansy pojawiły się w 1873, gdy przedsiębiorcy Levi Strauss i Jacob Davis otrzymali patent na wzmacnianie roboczych spodni z bawełny, wykonanych w splocie skośnym, metalowymi nitami.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na początku, głównie niebieskie, potem pojawiły się różne kolory.

Na świecie szyje się rocznie ponad miliard par jeansów – jest w czym robić 😉

Słuchaj podcastu NowyMarketing

OSOBOWOŚĆ MARKI

Myers-Briggs Type Indicator, określanie typu osobowości według ośmiu wymiarów Ekstrawersja, Introwersja, Poznanie, Intuicja, Myślenie, Odczuwanie, Osądzanie, Obserwacja.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Levi’s – Mistrz i Przedsiębiorca, twórca jeansów, nawet jeśli przed jego wynalazkiem poszukiwacze złota kopali w nie-markowych spodniach. Gdy gorączka złota trochę ostygła, zaczął pan Levi sprzedawać swoje jeansy budowniczym kanału Panamskiego, a że było ich ponad 100 tysięcy, a robota była ciężka, to spodnie szybko się zużywały. Tak więc trochę się tych jeansów sprzedało. Reszta to legenda. “Power to the people” – nosiły Levisy dzieci kwiaty, uczestnicy Woodstocku, Easy Riders i pionierzy z Doliny Krzemowej – Angels. 

Wrangler – Entuzjasta. Historia jeansów Wrangler zaczęła się w połowie lat 40-tych. Blue Bell – przedsiębiorstwo, które było właścicielem marki Wrangler, zatrudniło Bernarda Lichtensteina, krawca, który 10 lat wcześniej wyemigrował z Łodzi. Bernard, który wcześniej pracował z kowbojami, miał pomóc zaprojektować jeansy do rodeo. Sprytny pomysł, kto może potrzebować naprawdę mocnych jeansów, mocniejszych niż poszukiwacze złota i budowniczowie Kanału Panamskiego? Kowboje potrzebowali – Cowboys.

ANTROPOLOGIA MARKI 

Do jakich kulturowych wzorów, postaci lub sytuacji nawiązuje marka.

Levi’s – rodzina Strauss, z której wywodził się Levi, szukając dobrego biznesu sporo podróżowała po świecie. Z Bawarii do Nowego Jorku, z Nowego Jorku do San Francisco, a stamtąd w poszukiwaniu rynków i najlepszych dostawców po całym świecie. I tak Levi’som, podróżowanie po świecie i otwartość na to, co świat oferuje pozostała. Jest Levi’s komiwojażerem, w bardzo pozytywnym znaczeniu. Jeździ po świecie, rozmawia, sprzedaje, kręci się. Jak my wszyscy.

Wrangler – zawłaszczył rodeo i na rodeo został. Silny, introwertyczny, trochę tajemniczy, ciekawa postać. Szkopuł tylko w tym, że świat już nie jeździ konno, a przynajmniej nie tak często. Marka papierosowa, która również opierała się o kowboja od kowboja odeszła, a Wrangler dalej go ujeżdża. Choć trudno by było inaczej, Wrangler w amerykańskim angielskim znaczy Kowboj, a kto jak nie Kowboje budowali Amerykę.

PLATFORMA KOMUNIKACJI

Obszar, który definiuje marka jako najlepsze miejsce do dialogu z konsumentem.

Levi’s – platforma komunikacji Levi’sa to miejsce gdzie spotykają się ludzie, by pogadać, popatrzeć na siebie, umówić się i uśmiechnąć się, patrząc na sexowny tyłek. Ryzykownie, bo tak może być wszędzie czyli nigdzie. Levi’sowe wszędzie utrzymane jest jednak w estetycznych ryzach, z metroseksualnym dystansem, i to działa.

Wrangler – platforma Wranglera to introwertyczna eksploracja własnych ograniczeń. Zamierzona bądź nie. Ciekawy kierunek, ale prawdopodobnie w czasach, kiedy świat staje się ekstrawertyczny, a ludzie pokazują coraz więcej, może silną przecież markę osadzić na mieliznach ostracyzmu.

STORYTELLING

Historia, jaką opowiada lub może opowiadać marka swym konsumentom.

Levi’s

  • Bohater – ma bohater Levi’s dwie silne nogi. Jedna to tradycja i dziedzictwo wyjątkowo trwałych jeansów. Druga to ciekawość zmieniającego się świata i chęć w tej zmianie uczestniczenia. W reklamach Levi’sa był pluszowy pies Eric, Mr Bombastic z Shaggy’iem, tancerze Koreańskiego Baletu, kwakrowie, farmaceuci, pionierzy, farmerzy. I wszystkim im w Levi’sach jest fajnie.
  • Rola marki – mimo że nikt już nie potrzebuje metalowych nitów i legendarnej wytrzymałości, to w Levi’sach tyłek ładnie wygląda.

Sugestie:

Co tu sugerować? Z przyjemnością poczekam na kolejną odsłonę!

Wrangler

  • Bohater – archetypiczny kowboj, silny facet. Taki, co jak wychodzi rano z domu, to nie wie, o której wróci i czy w ogóle. Testuje swą męskość i siłę. Kusi i prowokuje. I cały czas opowiada historię swojej męskości.
  • Rola marki – daje Wrangler swym użytkownikom poczucie wyjątkowości. Jak masz Wranglery, to nawet jak jedziesz metrem, czujesz się jakbyś podbijał Dziki Zachód i ujeżdżał kolejnego dzikiego konia.

Sugestie:

Powinien Wrangler swego symbolicznego kowboja trochę uwspółcześnić i zresocjalizować. Odejść od rodeo i wejść do biura albo knajpy. Może wyzwać anielskiego Levi’sa na pojedynek na jego gruncie. A konikiem niech sobie Wrangler pojeździ później.


Kiedy David Bowie śpiewał “sometimes I feel like jazzing for Blue Jean”, to śpiewał o Levi’sach, a kiedy mój dziadek śpiewał “przybyli ułani pod okienko”, to śpiewał o Wrangler’ach.

Co kto woli 😉