Pod hasłem „Niemarnowanie jedzenia to sztuka, a Ty też możesz zostać artystą!” marka zachęca do kreatywnego gotowania, przemyślanych zakupów, odpowiedzialnego przechowywania żywności oraz zrezygnowania z wyrzucania, na rzecz dzielenia się z innymi. Zgodnie ze swoimi wartościami, sieć promuje odpowiedzialne działania. W ramach kampanii Lidl dzieli się na swojej stronie internetowej praktycznymi wskazówkami na temat skutecznego zapobiegania marnowaniu żywności, oraz informacją, gdzie warto szukać przepisów dobrych dla planety. Ponadto w sklepach sieci dostępne będą przecenione produkty w ramach stałej akcji „Kupuję, nie marnuję”.
„Sztuka niemarnowania”
1 września br. Lidl Polska wystartuje z piątą edycją kampanii edukacyjnej „Sztuka niemarnowania”. Sieć wraz ze swoim partnerem – Caritas Polska i Caritas diecezjalnymi – będzie zachęcać do bycia artystą nurtu zero waste, czyli dokonywania przemyślanych zakupów, korzystania z jadłodzielni oraz gotowania potraw przyjaznych zdrowiu i planecie. W trakcie kampanii promowane będą również dobre praktyki, dzięki którym można dłużej przechowywać żywność i lepiej wykorzystywać resztki.
Zobacz również
Kampania potrwa do 30 września br., a jej nośnikami będą: gazetka reklamowa, aplikacja Lidl Plus, kanały digitalowe, a także komunikacja w sklepach.
Kupuję, nie marnuję
Niemarnowanie żywności, to nieodłączna część codzienności Lidl Polska. Sieć nieustannie prowadzi i rozwija działania w tym zakresie. Na poziomie każdego sklepu jest prowadzona optymalizacja wielkości zamówień, a także funkcjonuje system przecen, który skutecznie pomaga minimalizować ryzyko marnowania. Produkty są regularnie sprawdzane pod kątem terminu przydatności do spożycia, a gdy zbliżają się do końca daty, zostają objęte przeceną.
Dzięki akcji „Kupuję, nie marnuję”, klienci mają dostęp do artykułów z każdej grupy asortymentowej, w niższej cenie – są to m.in. świeże mięso, drób i ryby, produkty chłodnicze, owoce i warzywa oraz tzw. suchych artykułów (m.in. chlebów pakowanych i ciast) o krótkim terminie przydatności lub z uszkodzeniami niewpływającymi na jakość produktu. Przecenione artykuły, zawsze znajdziemy w specjalnych kącikach „Taniej!”, dodatkowo oznaczonych informacją o przecenie i etykietą rabatową Kupuję, nie marnuję lub na ich standardowych miejscach na półkach. Obecnie przeceny, wynoszą 33% i 50%.
Playbook #3: OOH [PREMIERA]
Na Ryneczku Lidla można też znaleźć „nieperfekcyjne” warzywa i owoce w niższych cenach. Do tej pory dużym zainteresowaniem klientów cieszyły się niewymiarowe jabłka sprzedawane prosto ze skrzyń, nieidealne, „opalone” przez słońce pomidory oraz „krzywe” buraki. Posiadacze Karty Dużej Rodziny, na Ryneczku Lidla, mogą liczyć na dodatkową zniżkę, co sprawia, że świeże owoce i warzywa w mig znikają ze sklepu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Współpraca z Caritas Polska
Lidl Polska współpracuje z Caritas Polska od wielu lat. Sieć systematycznie przekazuje artykuły dla osób starszych, chorych czy żyjących w ubóstwie. Aktywnie uczestniczy również w programie „Spiżarnia Caritas”, mającym na celu ograniczenie marnowania żywności i jednoczesne wsparcie osób potrzebujących pomocy żywnościowej. W latach obrotowych 2023-2024 Lidl Polska przekazał Caritas Polska 81,5 ton o łącznej wartości ponad 2,6 mln zł.
Od wielu lat sieć wspiera również projekt modernizacji i doposażenia jadłodajni na terenie całej Polski. Jest on prowadzony przez Caritas z myślą o osobach bezdomnych oraz będących w trudnej sytuacji życiowej.
– W Lidl Polska naszą misją jest nie tylko oferowanie produktów wysokiej jakości w niskich cenach, wyprodukowanych w sposób zrównoważony, ale także promowanie niemarnowania – zarówno w naszych sklepach, jak i w domach klientów. To jeden z naszych priorytetów. Wspieramy konsumentów podejmowaniu bardziej przemyślanych decyzji zakupowych – poprzez edukację czy oznaczanie produktów z krótkim terminem przydatności. Równolegle współpracujemy z organizacjami charytatywnymi, którym regularnie przekazujemy żywność – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
W jaki sposób realnie zapobiegać marnowaniu żywności? Więcej informacji na stronie: Sztuka niemarnowania – Lidl Polska.
*Polska rodzina rocznie marnuje żywność za 2,5 tys. zł | Polska Agencja Prasowa SA
Straty i marnotrawstwo żywności w Polsce – Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy Warszawa 2020 r.
**Planujmy – nie marnujmy | WWF Polska