Live streaming to kolejny poziom promocji w marketingu, który w ostatnim czasie zyskuje na coraz większym znaczeniu. Jest to doskonałe narzędzie do budowania pozytywnego wizerunku firmy oraz zaangażowania wśród użytkowników mediów społecznościowych.
Czym jest live streaming?
Jest to transmitowanie relacji na żywo, najczęściej jest ona inicjowana za pomocą smartfonu. W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej aplikacji do tego stworzonych. Ponadto czołowe portale społecznościowe na dobre wprowadziły taką funkcję, co zapowiada ogromny przełom w światowym marketingu. To Snapchat spopularyzował live streaming, jednak wszystko zaczęło się od Google Hangouts On Air, Periscope oraz Meerkat, które stopniowo zyskiwały na znaczeniu. Tak rozwinął się videomarketing, obecnie największe marki świata prześcigają się w kreatywnych pomysłach odnośnie jego zastosowania. Głównym celem jest stworzenie Virala, który będzie rozprzestrzeniał się wirusowo w internecie i osiągnie maksymalny zasięg odbiorców, a ci są niemal uzależnieni od swoich smartfonów.
Zobacz również
Badania dowodzą, że obraz i film na dobre zdominował słowo pisane, aż 90% społeczeństw w Europie i obu Amerykach woli oglądać firmy w internecie, co pokazuje skalę tego zjawiska. Przyczyną takiego stanu rzeczy są postępujące zmiany społeczne, gdzie wymagania wobec technologii są coraz większe, a ludzie oczekują intensywniejszych wrażeń. Rozwinięte smartfony, zdalnie sterowane drony, aparat w zasięgu ręki i relacje na żywo – takie czynniki w znaczny sposób ułatwiają komunikowanie się na linii firma-konsument. Najcenniejszą umiejętnością marketera jest odpowiednia reakcja na rosnące trendy, tak aby następnie wykorzystać je w swojej promocji.
Tak też uczyniły czołowe marki świata, które angażują klientów i zapoznają ich ze swoimi produktami za pomocą transmisji online. Obecnie szacuje się, że sam Periscope przepuszcza ponad 350 tysięcy transmisji dziennie, a Snapchat aż 10 miliardów! Dane te uwidaczniają ogrom możliwości jakie daje nam live streaming, kumulując miliardy odbiorców w jednym miejscu. Ponadto użytkownicy mogą na bieżąco komentować konkretną relację i prowadzić dialog z przedstawicielami firmy. I to jest właśnie głównym celem takiego zabiegu marketingowego, aby budować odpowiednią relację z klientami i prowokować ich zaangażowanie. Dzięki temu firma nabiera „ludzkiej” twarzy, gdzie marketerzy mogą dyskutować z konsumentami, odpowiadać na ich pytania i angażować w różne wydarzenia.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Najpopularniejszymi aplikacjami używanymi do streamingu są: Periscope Twitter’a, Meerkat, Snapchat, Facebook Live Video, Instagram Stories, YouTube oraz Google Hangouts. Wszystkie te narzędzia są obsługiwane w systemie iOS i Android, wystarczy je pobrać i skonfigurować. Aplikacje są całkowicie darmowe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Snapchat liderem live streamingu?
Obecnie jest to jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych bazujące na funkcji live streamingu. Za jego pośrednictwem użytkownicy wysyłają swoim znajomym relacje z przebiegu swojego dnia, a głównie z wszelkiego rodzaju imprez. Specyfika tej aplikacji polega na tym, że użytkownik może wyświetlić odebrane zdjęcie tylko raz, maksymalnie przez 10 sekund. Ponadto aplikacja posiada funkcję „story”, gdzie można relacjonować wydarzenia za pomocą krótkich filmów wideo, które następnie są widoczne przez całą dobę. Snapchat to jedno z najdynamiczniej rozwijających się mediów społecznościowych na świecie, w przeciągu ostatnich dwóch lat wzrost jego oglądalności wzrósł aż o 400%!
Okazuje się, że za pomocą tej aplikacji można bardzo efektywnie promować swoją markę. W 2014 roku znana sieć sklepów H&M nawiązała współpracę ze Snapchatem i zorganizowała bardzo ciekawy konkurs. Użytkownicy mogli zdobyć bilety na eventy organizowane w Warszawie oraz Krakowie. Marka za pomocą zdjęć udostępnianych na aplikacji udzielała konsumentom wskazówek, gdzie można odnaleźć ukryte bilety. Do akcji przyłączyło się setki tysięcy osób, które następnie wypromowały eventy organizowane przez markę.
Innym przykładem jest promocja zorganizowana przez producenta mrożonych jogurtów 16 Handles. W okresie Nowego Roku, firma zachęciła swoich odbiorców do publikacji na Snapchacie swoich selfie z jogurtami w zamian za kupony rabatowe. Akcja okazała się wielkim sukcesem marketingowym tej firmy.
Live streaming w praktyce
Okazuje się, że funkcja relacji na żywo, najlepiej sprawdza się w event marketingu. Niestety mimo największych chęci, nie każdy może wziąć udział w danym wydarzeniu promocyjnym. Aby zwiększyć zasięg i skuteczność naszego wydarzenia, możemy posłużyć się live streamingiem i zgromadzić wirtualną widownię. Coraz częściej możemy oglądać na żywo wszelkiego rodzaju konferencje, eventy a także relacje zza kulis. Z takiej możliwości skorzystali organizatorzy „I <3 Marketing”, którzy poza transmisją wystąpień, relacjonowali również przygotowania do tego wydarzenia. Dzięki takiemu zagraniu, wydarzenie nabrało olbrzymiego wydźwięku.
Kolejną możliwością jest relacja bieżącej pracy w firmie, dzięki czemu ocieplamy jej wizerunek. Konsumenci mogą wtedy zaobserwować, że w danej firmie pracują ciekawi i pozytywni ludzie. Marki pokazują przerwę na kawę pracowników, przygotowywania do prezentacji oraz produkcję danego produktu. Z takiej możliwości skorzystał przewoźnik Turkish Airlines, który jako pierwszy w historii zrelacjonował na żywo swój lot. Widz mógł zobaczyć, jak załoga przygotowuje się do lotu oraz co się dzieje w kabinie pilotów. Wiele firm organizuje również tzw. webinary, umożliwiające interakcję z konsumentami w czasie rzeczywistym. Najczęściej przyjmuje on formę szkolenia, w trakcie którego uczestnicy mogą zadawać pytania na czacie.
Live streaming to również doskonałe narzędzie personal brandingu, z którego korzysta niemal każdy celebryta, artysta, polityk oraz biznesman. Na prowadzonych przez siebie fanpage’ach takie osoby gromadzą swoich fanów, a następnie dają im możliwość komunikowania się za pomocą relacji na żywo. Jest to doskonały sposób na ocieplenie wizerunku i zwiększenie swojej popularności. Doskonałym przykładem jest tutaj prezydent Andrzej Duda, który zrewolucjonizował polski marketing polityczny. Polityk w umiejętny sposób posługuje się mediami społecznościowymi i ochoczo korzysta z funkcji live streamingu, dzięki czemu cieszy się ogromną popularnością i sympatia internautów.
Autor:
Sabina Nowak – Specjalista ds. marketingu agencji LTB z Wrocławia