L’Occitane en Provence to marka francuskich kosmetyków z naturalnymi składnikami, w której, tak samo jak formuły produktów, ważne są ich opakowania, a właściwie materiały, z których powstają i sposób ich przetwarzania. W filozofii L’Occitane nie ma miejsca na działanie wbrew naturze ani na „green washing”. O tym, jak marka działa na rzecz środowiska oraz o jej najnowszym pomyśle – stacjach Refill – opowiada Hubert Pełka, Marketing Director Central & Eastern Europe w Q&A przygotowanym przez Marcina Sashę Łasiewickim z L’Occitane Polska.
Zobacz również
Czy to prawda, że marka L’Occitane już w latach 70-tych namawiała swoich klientów do recyklingu opakowań po kosmetykach?
Tak rzeczywiście było. Już na samym początku działalności firmy w 1976 roku jej założyciel Olivier Baussan wprowadził możliwość zwrotu do sklepów L’Occitane szklanych opakowań po naszych kosmetykach i zobowiązywał się do ich recyklingu.
To chyba była nowość, jak na tamte czasy?
O ile się orientuję to w połowie lat 70-tych w Europie możliwy był zwrot jedynie szklanych opakowań po produktach spożywczych i nie mówiło się tak dużo o ochronie środowiska oraz minimalizowaniu produkcji opakowań jak dziś.
Byliście pionierami…
Nie da się ukryć. Ochrona środowiska, bioróżnorodności, wspieranie działań proekologicznych i ścisła współpraca z producentami składników naszych kosmetyków to właściwie podstawa filozofii L’Occitane. Dziś mówi się o DNA marki i używając tej terminologii DNA L’Occitane jest angażowanie się w działania mające na celu zmniejszenie produkcji odpadów, handel na zasadach Fair Trade, uczciwe i długoterminowe kontrakty z naszymi dostawcami i plantatorami, wspieranie ekologicznych i organicznych upraw oraz wspomniana już wcześniej ochrona bioróżnorodności.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Jak to robicie w L’Occitane?
Mamy na to różne sposoby; we Francji od kilkunastu lat odnawiamy plantacje migdałowca, które wymarzły w latach 50-tych a potem przywrócenie ich do życia było dla plantatorów zbyt kosztowne i mało opłacalne. Dbamy o zrównoważone korzystanie z naturalnych surowców i składników, które znajdują się w naszych kosmetykach; nie nadużywamy zasobów wody wapiennej ze źródła Reotier, dbamy o ekologiczne i organiczne uprawy lawendy, nieśmiertelnika czy werbeny, wspieramy działalność kobiet w Burkina Faso, które produkują dla nas masło shea.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Prowadzicie też kilka ciekawych projektów w Polsce?
To prawda. 3 lata temu za pieniądze pozyskane ze sprzedaży specjalnego zestawu kosmetyków i przy wsparciu międzynarodowej Fundacji L’OCCITANE, zasadziliśmy 5 sadów (ponad 500 drzewek owocowych) dawnych odmian polskich jabłek m.in. Koszteli. W ten sposób staramy się przywrócić do uprawy odmiany, o których dawno zapomniano lub zostały wyparte przez współczesne gatunki jabłoni. Poza tym bardzo aktywnie wspieramy wszelkie działania na rzecz upraw ekologicznych i ochrony środowiska. Pomagamy rozpropagować ideę RWS-ów czyli gospodarstw rolnych wspieranych przez mieszkańców miast, zostaliśmy nawet mecenasem strony wspierajrolnictwo.pl która jest w pewnym sensie przewodnikiem po polskich gospodarstwach RWS.
Czy L’Occitane przywiązuje wagę do zminimalizowania produkcji opakowań i ich przetwarzania?
Tak, to w dzisiejszych czasach obowiązek każdego producenta. Zwracamy uwagę na to, żeby opakowania naszych kosmetyków zrobione były z materiałów po recyklingu i żeby nadawały się do ponownego przetworzenia. Sukcesywnie rezygnujemy z opakowań nieekologicznych np. z celofanu czy elementów trudnych do przetworzenia. Od 2008 roku sprzedajemy większość naszych płynnych kosmetyków w formie eko uzupełnień, czyli w workach, z których można w domu przelać kosmetyk do buteleczek lub dozowników. Jeśli chodzi o redukcję odpadów to w tym roku w Polsce udało nam się wspólnie z Organizacją Odzysku Opakowań Eko Cykl S.A. poddać recyklingowi 100% opakowań, które sprzedając kosmetyki wprowadziliśmy na rynek w 2020 roku. To nasze małe kroki ku lepszemu światu i ku ekologii.
Nie jest Wam również obcy upcykling?
Uwielbiamy upcykling czyli powtórne wykorzystanie „odpadu” w innym, nowym celu. Na naszych mediach społecznościowych pokazujemy czasem jak np. ze szklanych słoiczków po kremach zrobić lampiony albo doniczki na sukulenty, a plastikowe worki po ekouzupełnieniach zamienić na doniczki z ziołami. Wykorzystujemy również nasze niepotrzebne tekstylne banery reklamowe i szyjemy z nich wspólnie z firmą Rebago torby na zakupy, które przeznaczamy na nagrody w konkursach lub obdarowujemy nimi klientów. Mamy też sposób na wykorzystywane w witrynach sklepów piękne i kolorowe dekoracje z tektury – przekazujemy je zaprzyjaźnionym przedszkolom i dzieciaki robią z nich scenografię do teatrzyków lub wykorzystują do zabawy. Dawanie przedmiotom nowego życia to fajna i mądra moda.
Szykujecie również zupełnie nowe, niemal rewolucyjne rozwiązanie jeszcze bardziej ograniczające produkcję odpadów.
Mając świadomość tego, że najlepszy odpad to ten, który nie został wyprodukowany, w tym roku wprowadzamy do naszych sklepów niezwykle rewolucyjne rozwiązanie. Od kilku miesięcy w wybranych salonach L’Occitane na całym świecie instalowane są Stacje Refill L’Occitane. To urządzenia, dzięki którym, nasi klienci kupią swoje ulubione produkty bezpośrednio do wielorazowych opakowań z metalu lub przyniesionych ze sobą opakowań plastykowych, w których wcześniej dany produkt zakupili.
Na jakiej zasadzie działają Stacje Refill L’Occitane?
To dystrybutor płynnych kosmetyków podobny w swoim działaniu do dystrybutorów napojów – wystarczy podstawić pod kranik butelkę, która wypełni się wybranym produktem. Urządzenie wydrukuje naklejkę z kodem kreskowym, opisem produktu, składem i datą przydatności.. Instalując 60 Stacji Refill w naszych salonach w 27 krajach będziemy w stanie zmniejszyć produkcję opakowań o ponad 200 ton plastiku rocznie. To naprawdę sporo.
Złośliwi mogą zarzucić, że wprowadzanie do salonu sprzedaży kolejnego urządzenia zasilanego prądem nie jest zbyt ekologiczne…
Na szczęście pomyśleliśmy i o tym – nasze Stacje Refill zostały zaprojektowane tak, aby były jak najbardziej przyjazne dla środowiska: działają na bardzo małej ilości energii elektrycznej, a zbudowano je z litego drewna z certyfikatem FSC czyli pochodzącego z lasów zarządzanych w sposób zrównoważony. Drewno jest pokryte lakierem na bazie wody, a w montażu nie użyto ani kleju, ani rozpuszczalników ani żywic. Zarówno drewno, jak i małe elementy maszyny ze stali nierdzewnej nadają się w 100% do recyklingu. Kosmetyki wewnątrz maszyny znajdują się w 10 litrowych workach z bardzo cienkiego plastiku nadającego się do recyklingu.
Skonstruowanie takiego urządzenia to nie lada wyzwanie.
Rzeczywiście. Stacja Refill L’Occitane wykorzystuje technologię opracowaną dla przemysłu spożywczego, ale przeniesioną na potrzeby świata urody. Przy wymyślaniu tego urządzenia ważne było nie tylko to, żeby kosmetyki bez problemu przepływały przez mechanizm niezależnie od swojej konsystencji, ale także, żeby urządzenie spełniało międzynarodowe normy higieniczne, bo przecież sprzedajemy nasze produkty na wszystkich kontynentach.
Gdzie w Polsce będzie można znaleźć Stację Refill L’Occitane?
Pierwsza Stacja Refill stanęła w naszym warszawskim salonie w centum handlowym Westfield Arkadia. Dzięki niej można uzupełnić 5 najpopularniejszych kosmetyków naszej marki; Żel pod prysznic Werbena, Mydło w płynie Masło Shea Werbena, Olejek pod prysznic Migdał, Regenerujący szampon Aromakologia i Regenerującą odżywkę Aromakologia. Zapraszamy!
L’OCCITANE Polska ogłosiło, że będzie przetwarzać 100% plastikowych opakowań wprowadzonych na rynek w 2020 roku. W związku z zobowiązaniem, marka przygotowała Q&A na temat tego proekologicznego działania.
W jaki sposób i od kiedy marka L’Occitane angażuje się w ograniczanie ilości odpadów i recykling?
L’Occitane właściwie od samego początku istnienia bardzo mocno angażuje się w działania proekologiczne, między innymi w recykling i upcykling swoich opakowań oraz ograniczanie ilości odpadów. Pierwszym działaniem marki było wprowadzenie w 1976 roku możliwości zwrotu do sklepów szklanych opakowań po kosmetykach. W 2008 roku wprowadziliśmy na rynek „Eko Uzupełnienia”, czyli płynne kosmetyki sprzedawane nie w butelkach, ale w workach wykonanych z o wiele mniejszej ilości tworzywa niż butelki. Takimi kosmetykami można w domu uzupełniać oryginalne opakowania lub przelewać je do dozowników. Od 2014 roku w krajach gdzie L’Occitane sprzedaje swoje produkty, stara się nawiązywać współpracę z lokalnymi firmami zajmującymi się recyklingiem opakowań.
W lipcu br. marka L’Occitane Polska zadeklarowała, że przetworzyła równowartość 100% opakowań, które wprowadziła na rynek. Co to znaczy?
Zgodnie z ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, każda firma działająca na terenie Unii Europejskiej zobowiązuje się co roku do przetworzenia ekwiwalentu wynoszącego ponad 50% opakowań, w których wprowadziła na rynek swoje produkty w roku poprzednim. L’Occitane Polska przetworzyła więcej niż to konieczne, bo aż 100% plastiku.
Jak to możliwe, że marce L’Occitane udało się tak szybko przetworzyć aż 100% opakowań z tworzyw sztucznych? Skąd wiadomo ile stanowi te 100%?
To proste! Na podstawie zamówionych w 2020 roku dostaw produktów do naszych sklepów na terenie Polski podliczyliśmy wagę materiałów jakie wprowadziliśmy na rynek i zobowiązaliśmy się, że w kolejnym roku kalendarzowym przetworzymy dokładnie taką samą ilość opakowań z plastiku, papieru, szkła i metalu. Udało nam się to zrobić w dość krótkim czasie dzięki współpracy z profesjonalną firmą zajmującą się recyklingiem i jesteśmy z tego niezmiernie dumni. To ważny krok w naszych działaniach proekologicznych.
Czy w ramach 100% przetworzonych opakowań plastikowych znalazły się tylko odpady pochodzące z L’Occitane?
Nie, bo byłoby niemożliwe zapanować nad „losem” każdego sprzedanego w naszym sklepie plastikowego opakowania. Mówiąc o przetworzeniu 100% opakowań, które wprowadziliśmy na rynek mamy na myśli równowartość tej ilości. Dla przykładu; jeśli wartość wprowadzonego na rynek przez firmę tworzywa w postaci opakowań wynosi 100 kg, to aby uzyskać wynik 100% powinna ona przetworzyć 100 kg opakowań. My przetworzyliśmy dokładnie tyle odpadów, ile wyprodukowaliśmy, ale wśród nich znalazły się różne opakowania plastikowe, nie tylko nasze.
Czy nie lepiej byłoby zorganizować zbiórkę opakowań na własną rękę?
Dla ochrony środowiska tak naprawdę nie ma znaczenia czy przetwarzamy własne opakowania czy opakowania innych producentów, ważne jest to, że się tego podejmujemy i robimy więcej niż to konieczne. Zorganizowanie zbiórki opakowań plastikowych na własną rękę (np. podczas akcji w salonach L’Occitane) niosłoby za sobą dodatkowe działania, bo zebrane opakowania musielibyśmy przetransportować do firmy zajmującej się recyklingiem, albo wyrzucić do zbiorczych pojemników na odpady, a takie aktywności generują ślad węglowy i niepotrzebne koszty. Jak tylko się da minimalizujemy działania, które mogą być szkodliwe dla środowiska.
Jaka firma brała udział w przetwarzaniu odpadów marki L’Occitane?
W realizacji naszego zobowiązania przetworzenia 100% odpadów współpracowaliśmy z Organizacją Odzysku Opakowań Eko Cykl S.A, naszym wieloletnim partnerem. To właśnie Eko Cykl na nasze zlecenie zajął się wyborem odpowiednich form przetwarzania bądź utylizacji odpadów.
Co stało się z przetworzonym przez L’Occitane plastikiem?
Znaczna część odpadów posłużyła do powtórnej produkcji opakowań oraz innych przedmiotów plastikowych używanych na co dzień.
Czy L’Occitane w jakiś inny sposób radzi sobie z przetwarzanie odpadów?
Tak, staramy się na niewielką skalę zajmować upcyklingiem czyli powtórnym wykorzystaniem opakowań po naszych produktach oraz opakowań zbiorczych i innych przedmiotów pochodzących z naszych sklepów. W słoiczkach po kremach sadzimy sukulenty, które ozdabiają sklepy lub są rozdawane klientom, kartonowe elementy aranżacji wystaw przekazujemy do przedszkoli gdzie są twórczo wykorzystywane np. w teatrzykach kukiełkowych lub służą jako materiał do zajęć plastycznych, a z banerów reklamowych zrobionych z tkaniny od dwóch lat szyjemy z firmą REBAGO.COM torby na zakupy, które rozdajemy klientom lub przeznaczamy na nagrody w konkursach na naszym Facebooku i Instagramie. Jako partner Organizacji Eko Cykl jesteśmy również współzałożycielem pierwszego na świecie Teatru Ekologicznego Bohema House i innych równie twórczych i innowacyjnych działań w ramach publicznych kampanii edukacyjnych podnoszących świadomość ekologiczną i mających realny wpływ na walkę z kryzysem klimatycznym.