Osoby w wieku 50+ chętnie sięgają po nowe produkty i nowe marki. Wbrew powszechnym opiniom aż 69% badanych po pięćdziesiątce deklaruje, że sięgnie po nowy produkt, jeśli ma do dyspozycji lepsze rozwiązanie–- wynika z badania przeprowadzonego przez IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP. Największą zmienność w preferencjach obserwujemy w kategoriach sprzęt elektroniczny i AGD oraz artykuły spożywcze. Przedstawiciele pokolenia silver najbardziej lojalni są wobec banków i operatorów telefonicznych. Osoby 50+ chętnie sięgają po nowinki technologiczne. Pandemia koronawirusa przyspieszyła adaptowanie nowych technologii w tym bankowości elektronicznej, zakupów online oraz platform wideo.
Pokolenie silver, wbrew powszechnemu odczuciu nie jest mniej skłonne do podejmowania zmian niż dorosłe osoby przed pięćdziesiątką. Niezależnie od wieku osoby po pięćdziesiątce chętnie zmienią markę, jeśli otrzymają ciekawszą propozycję. 69% badanych deklaruje, że jest w stanie porzucić każdą markę, jeśli posiada lepsze rozwiązanie. Sprzęt elektroniczny oraz artykuły spożywcze to kategorie z największą otwartością na zmianę. 62% badanych w wieku 50-75 lat deklaruję, że są w stanie zmienić markę laptopa (vs. 60% osoby 16-49 lat), a 61% nie przywiązuje się do marki telewizora (vs 57% osoby 16-49 lat). W kategorii artykuły spożywcze największą otwartość na zmianę w grupie 50-75 lat ma kategoria czekolada oraz jogurty. 69% badanych deklaruje możliwość zmiany marki czekolady (vs. 81% osoby 16-49 lat), a 61% osób nie jest przywiązana do marki jogurtów (vs 83% osoby 16-49 lat). Pokolenie silver jest najbardziej lojalne wobec kategorii banki oraz telekom. 28% badanych po pięćdziesiątce deklaruję brak chęci na zmianę operatora telefoniczne (vs. 38% osoby 16-49 lat), a aż 24% osób jest lojalne wobec wybranego banku ( vs. 32% osoby 16-49 lat).
Zobacz również
Z przeprowadzonych badań wynika, że pandemia spowodowała, że osoby z pokolenia 50+ dokonały skoku technologicznego. W lutym 2021 roku 27,85% osób korzystających z Internetu to osoby po pięćdziesiątce. Nauczyły się one korzystać ze Skype’a, czy Zooma – po to, by porozmawiać z bliskimi.
Smartfon to narzędzie używane przez 83% badanych 50+. Głównie wykorzystywany jest do obsługi komunikatorów i czatów – tak deklaruje 43% osób. Często osoby po pięćdziesiątce komunikują się tak ze swoimi dziećmi i wnukami. Dla części z nich jest to jednak zwykły sposób komunikacji i nie postrzegają go jako czegoś wyjątkowego.
Z serwisów streamingowych korzysta 25% osób po pięćdziesiątce. W tej grupie przyjmuje się nowy sposób konsumpcji treści – związany z samodzielnym wyborem co, kiedy i gdzie się ogląda. Platformy coraz częściej przygotowują dokumenty, filmy i seriale, których bohaterowie są w wieku 50+ i cieszą się pełnią życia.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Z bankowości elektronicznej korzysta aż 46 % badanych w wieku 50-75 lat. Wiele osób po 50 roku życia dokonuje płatności, sprawdza stan konta i jest w stanie na równi z młodszymi zarządzać w ten sposób swoimi finansami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Badanie przeprowadzono w grudniu 2020 roku oraz w styczniu 2021 roku na próbie 1000 – reprezentatywnej dla osób w wieku 50-75, w części dotyczącej internetu na próbie N=700 użytkowników internetu w wieku 50-75 lat oraz referencyjnie na grupie 300 internautów w wieku 16-49. Badanie przeprowadziła agencja badawcza IRCenter na zlecenie Biura Reklamy TVP. Premiera badania odbyła się podczas webinaru „Silver? Senior? A może Gold? Kim są dzisiejsi Polacy 50+, 60+ i 70+?”