Nawiązana współpraca koncentruje się przede wszystkim na wprowadzeniu zaawansowanych rozwiązań, takich jak platforma analityczna czy repozytorium danych, ale także wdrożeniu innowacji w infrastrukturze technicznej e-commerce oraz implementacji rekomendacji produktów w oparciu o sztuczną inteligencję. Zgodnie z planami przyjętymi przez LPP, spółka zamierza przejść na pełną obsługę infrastruktury technicznej e-commerce wraz z Google Cloud do końca 2020 roku.
Udział kanałów online w zakupach, również w segmencie odzieży, rósł sukcesywnie w ciągu ostatnich kilku lat. Jednak zmiany, jakie zaszły w ostatnich kilku tygodniach w zwyczajach zakupowych Polaków sprawiły, że z e-commerce korzystamy jeszcze więcej i jeszcze częściej. Z danych Polskiego Standardu Płatności wynika, że tylko w marcu, w porównaniu z lutym, sprzedaż online w kategorii odzież wzrosła aż o 63%. Tendencja ta najprawdopodobniej będzie się utrzymywała, sprawiając, że rozwój i inwestycja w e-commerce stanie się niezbędna do zaspokojenia bieżących oczekiwań klientów i zapewnienia im bezpiecznych i komfortowych zakupów.
Zobacz również
– W ostatnim czasie nasze przychody z e-commerce wzrosły o 129%, a tylko w kwietniu było to aż 270%. Aby utrzymywać efektywny rozwój i wzrost cyfrowych kanałów Grupy, zawarliśmy strategiczne porozumienie z Google Cloud. Na kolejne lata mamy ambitne plany, dlatego postanowiliśmy związać się z doświadczonym partnerem, który dostarczy nam swoje know-how, ale także infrastrukturę i narzędzia do budowy i utrzymania serwisów e-commerce – wyjaśnia Arkadiusz Ruciński, dyrektor ds. e-commerce w LPP.
W ramach nawiązanej współpracy, oprócz wdrożenia technologii Google Cloud, Grupa będzie wykorzystywała wiedzę i ekspertyzę Google w zagadnieniach sztucznej inteligencji, performance marketingu, big data i machine learningu. Ponadto, zespół ekspertów Google wspiera LPP w ekspansji grupy na rynkach zagranicznych.
– Współpracę z LPP rozpoczęliśmy już dobrych kilka lat temu, a w 2019 roku firma zdecydowała się przenieść do chmury wszystkie działania związane z marką Mohito. Dzięki narzędziom Google Cloud przez ostatnie półtora roku serwis internetowy zyskał wysoką efektywność i niezawodność, szczególnie w okresach podwyższonego ruchu. Wszystkie akcje promocyjne czy bieżąca obsługa zamówień odbywają się płynnie i bez żadnych przeszkód, ponieważ system automatycznie skaluje się do liczby odwiedzających, zapewniając również maksymalną efektywność. Rezultatem tych działań jest optymalizacja kosztów oraz zapewnianie najwyższej jakości obsługi klienta w kanałach cyfrowych – tłumaczy Dawid Papież, industry head w Google Polska.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
-– Z naszej perspektywy wykorzystanie potencjału chmury to przede wszystkim szybkość, bezpieczeństwo i elastyczność. Sama migracja do chmury produkcyjnie działającego serwisu sklepu Mohito trwała zaledwie 6 tygodni. Równocześnie uzyskaliśmy online’ową kopię serwisu, która na wypadek ewentualnej awarii pozwoli nam bardzo szybko przywrócić działanie sklepu, minimalizując ryzyko utraty ciągłości działania. Chmura zapewnia nam dużą elastyczność, gdyż wielkość działającego środowiska będzie dynamicznie dostosowywana do obsługiwanego ruchu. Rozwiązanie chmurowe to również oszczędności. Z jednej strony koszty utrzymania infrastruktury będą adekwatne do obsługiwanego ruchu. Z drugiej zaś, dynamiczne skalowanie pozwoli znacząco skrócić proces przygotowań do wyprzedaży czy okresów wzmożonego ruchu, eliminując potrzebę wymiarowania parku maszynowego pod prognozy ruchu, kupowania serwerów, czy testowania ich konfiguracji – wyjaśnia Marek Maciejewski, kierownik ds. infrastruktury i bezpieczeństwa e-commerce w LPP.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Branża retail jest dla Google Cloud wyjątkowo ważna, dlatego z radością będziemy kontynuowali naszą współpracę z liderem tego rynku w regionie. Cieszymy się, że dzięki narzędziom Google Cloud marki takie jak Reserved, Cropp czy Sinsay mogą jeszcze szybciej się rozwijać, odpowiadając na trendy i potrzeby konsumentów – dodaje Magdalena Zwierzyńska z zespołu Google Cloud.
Grupa LPP w ciągu ostatnich kilku lat przygotowywała się do cyfrowej transformacji poprzez znaczące inwestycje w rozbudowę zespołu online i rozwój kompetencji w wymiarze analitycznym (wykorzystanie narzędzia Google Analytics 360), chmurowym (testowanie Rekomendacji AI) czy efektywnościowym (performance), odpowiedzialnym za sprzedaż online.
LPP zdecydowało się na wykorzystywanie rozwiązań Google Cloud m. in. w następujących obszarach:
• Analityka – wdrożenie platformy analitycznej i repozytorium danych (tzw. data lakes, gdzie przechowuje się ogromną ilość nieprzetworzonych danych w oryginalnym formacie). Dzięki temu LPP będzie mogło gromadzić wszystkie zasoby w jednym miejscu i otrzymywać kompleksowe raporty w krótkim czasie, bazujące na analizie z wielu rozproszonych systemów. Pozwala to na demokratyzację dostępu do danych – różne zespoły mogą w łatwy sposób pracować z zebranymi informacjami na potrzeby sprzedaży, marketingu i logistyki.
• Infrastruktura e-commerce – pełna optymalizacja, która zapewnia płynność i niezawodność działania systemów, nawet w najbardziej szczytowych okresach ruchu, takich jak sezon świąteczny. Zapewnia to optymalizację kosztów, także w obszarze IT oraz zwiększenie niezawodności systemów.