Zdjęcie royalty free z Fotolia
Polski rynek pracy przechodzi właśnie rewolucję. Wiąże się ona nie tylko ze spadającym bezrobociem, ale coraz większym niedoborem specjalistów w wielu dziedzinach. Dodatkowo, pokolenie Y, coraz bardziej wkraczające do firm, stawia nie tylko na budowanie relacji międzyludzkich, rozwój, ale także przyjazne miejsce pracy, które pozwalają na rozwój kompetencji i umiejętności, przy zachowaniu standardów etycznych. Jednym z wyzwań dla firm jest właśnie pokazywanie firmowej codzienności. Nie tylko pięknych momentów związanych z sukcesami, ale tego, jak wygląda tzw. szary dzień. To przecież on jest najczęściej doświadczany przez pracowników. Czasem jednak zwykły zabieg pokazania go z perspektywy spotkań międzyludzkich może nie tylko zdynamizować sam przekaz, ale też zaprezentować to, co powinno być siłą każdej firmy, czyli ludzi.
Zobacz również
Poleć pracę
Dzisiaj HR coraz bardziej funkcjonuje w czasie niedoboru. Luka kompetencyjna, brak specjalistów na rynku pracy to dzisiaj wyzwania, przed jakimi staje wielu rekruterów. Jednym z najskuteczniejszych narzędzi jest dzisiaj polecanie pracowników, które często łączy się z odpowiednim wynagrodzeniem dla osoby wskazującej przyjętego kandydata. Chociaż to jedno z bardziej efektywnych narzędzi, tak naprawdę na jego wykorzystanie może sobie pozwolić stosunkowo niewielki procent przedsiębiorców. Dlaczego? Bo niezadowolony pracownik nie poleci nikogo do pracy, która nie spełnia jego oczekiwań. Jednak trend z poleceniami specjalistów wychodzi dzisiaj dużo szerzej niż poza grono firm. Powszechne staje się płacenie za dobrego pracownika, którego rekomenduje się organizacji. W ten sposób zaczyna rekrutować nie tylko coraz więcej firm czy agencji zatrudnienia. Ten sposób zaczynają także zauważać portale z ogłoszeniami. Wśród nich można wymienić z pewnością Praca.pl, która jako jedna z pierwszych właśnie polecenia specjalistów uczyniła tematem swojej kampanii. Dzisiaj z całą pewnością employer branding coraz mocniej stawia również na wskaźniki i monitoring efektywności. Nie chodzi tutaj wyłącznie o fundusze, ale bardzo często o czas poświęcony danemu procesowi, czy jego efektywność.
Pokazuj wyjątkowość
Dlaczego kandydat jest dla nas taki ważny i wyjątkowy? W świetny sposób pokazuje to spot Barclays, w przyjemny i zabawny sposób koncentrujący się na wysokiej jakości specjalistach. Dzisiaj wiedza i kompetencje ukryte w ludziach stanowią bardzo często największy kapitał organizacji. Społecznościowe potwierdzanie kompetencji, wykorzystywane za pomocą chociażby LinkedIn, zastępuje już na dobre papierowe referencje. Dzisiaj przecież skuteczne CV to nie tylko informacja o zatrudnieniu i karierze zawodowej, ale właśnie przede wszystkim o kapitale, jaki można wnieść do nowej firmy. Z perspektywy działań employer brandingowych swoista walka o kompetencje w organizacji to także spore wyzwanie, do którego używamy coraz szerszego arsenału narzędzi reklamowych i komunikacyjnych. Na czym polega ich sukces? Na właściwym dobraniu ich do kultury organizacyjnej, wyzwań, jakie stoją przed pracownikami oraz strategią rozwoju samego przedsiębiorstwa. Samo narzędzie jest już kwestią wtórną.
Ludzie są dzisiaj największą wartością, jaką posiada firma. Umiejętna praca najpierw z działaniami wewnętrznymi, a dopiero potem zewnętrznymi pozwoli z całą pewnością osiągać nie tylko employer brandingowy sukces. Da możliwość realizacji celów, jakie stawia przed sobą sama organizacja. Dzisiaj skuteczna strategia budowania wizerunku pracodawcy musi być oparta na ludziach. To oni tworzą firmę, budują jej wartość i są podstawowym czynnikiem sukcesu. Zdjęcia ze stocka, fikcyjne wypowiedzi oraz brak troski o funkcjonowanie ludzi długookresowo przyczyniają się jednak do dużo mniejszego zwycięstwa na rynku. Co istotne, w dobie porównywalnych zarobków przez firmy to właśnie takie czynniki jak współpracownicy, klimat organizacyjny, czy możliwość rozwoju mają coraz większe znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu oraz pozostaniu w dotychczasowym miejscu pracy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing