Łukasz Ostrowski (IKEA): W marketingu najważniejsze jest połączenie trzech elementów: serca, mózgu i cohones

Łukasz Ostrowski (IKEA): W marketingu najważniejsze jest połączenie trzech elementów: serca, mózgu i cohones
W specjalnej serii Marketingowej 11 przepytujemy jurorów Effie Awards 2015 - konkursu oceniającego efektywność działań komunikacji marketingowej. Wydarzenia, którego jesteśmy patronem medialnym. Pierwszą osobą, z którą rozmawiamy jest Łukasz Ostrowski, dyrektor marketingu IKEA.
O autorze
4 min czytania 2015-08-18

1. W marketingu najważniejsze są…

Najważniejsze jest połączenie trzech elementów: serca, mózgu i cohones. Trzeba słuchać ludzi (serce), przetwarzać to, co się usłyszy na sensowne wnioski (mózg) i na koniec mieć rzeczone cohones, aby wprowadzić wnioski w praktykę. Jak czegoś braknie, to zaczynają się kłopoty marketera (i zwykle marki). Acha, trochę szczęścia też się przyda…

2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…

Każdy projekt dodaje skrzydeł. Takich wielkich albo takich malutkich. Nawet jak jest to projekt z kategorii „niekochane dziecko”, to sam fakt, że w końcu się pojawił i jest, daje radość. Ostatnio dużo skrzydeł dodał mi projekt re-launchu systemu kuchennego w IKEA. Głównie dlatego, że udało się osiągnąć fantastyczną równowagę pomiędzy elementami sprzedażowymi i budowaniem marki, a wyniki przeszły najśmielsze oczekiwania.

3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwania, z jakimi przyszło mi się zmierzyć…

Zazwyczaj dużym wyzwaniem nie jest obmyślenie dobrej strategii, tylko pociągnięcie za sobą całej organizacji i zrobienie perfekcyjnej egzekucji. Kluczowe są słowa: „całej” i „perfekcyjnej”. Względnie łatwo jest przekonywać przekonanych (Dział Marketingu?), trudniej jest dotrzeć do każdego pracownika (a co jeśli nie ma maila?). A dalej – w miarę łatwo jest zaakceptować przyzwoity brief, trudniej poszukać kilka warstw głębiej, za tym złotym kluczykiem do serca (i portfela) konsumenta.  

4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…

Ej, staram się brać udział tylko w takich projektach z których mogę być najbardziej dumny. Nie gramy półśrodkami, prawda?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

5. Kampania, której twórcom szczególnie zazdroszczę, to…

Bardzo ciekawą marką jest Tesco. I w Polsce i globalnie. Po wielu latach spadków globalnej sprzedaży, związanych z rozcieńczaniem marki przez dziwne akwizycje (kawiarnie Tesco?!), trend się odwraca. Zmiana trendu sprzedażowego, to fantastyczny przykład niewyczerpanych rezerw wzrostu tkwiących zazwyczaj w kluczowej (core) działalności. W Polsce marka robi content marketing w radio i innych tradycyjnych mediach. W swoich spotach udziela faktycznie użytecznych porad. Brawo! Nie widziałem wyników sprzedaży w Polsce, ale spodziewam się, że nie rozczarowują zbytnio…

6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu to…

Niezwykle obiecująco zapowiada się wspomniany wcześniej content marketing. Czy droga marko masz coś ciekawego do powiedzenia światu? Czy rozwiązujesz mój problem lub czynisz moje życie lepszym/ciekawszym? Czy tylko chcesz ze mną pohandlować (jaki dzisiaj dajesz rabat?). Poza tym stare trendy to nowe trendy. Pomimo wszystkich multi-taskingów, multi-screeningów, live streamingów i innych takich tam, Polacy ciągle spędzają około 4 godziny dziennie przed starym dobrym telewizorem….  

Słuchaj podcastu NowyMarketing

7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…

Bałbym się zaszufladkować jakieś działanie tak kategorycznie. Często media społecznościowe są grubo przereklamowane w kontekście marek, które po prostu mają działać, a nie być tematem rozmowy – przykładowo nie spodziewam się, że będzie wielu chętnych, aby zostać fanem szamponu. To tylko jeden z wielu przykładów. Dla każdej kategorii można znaleźć działania skuteczne i nieskuteczne.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…

Ze strony klienta – jasność oczekiwań i kontekstu biznesowego oraz jak najzwięźlejszy brief (najlepiej jedna strona A4, fontem o wielkości 14+). Ze strony agencji otwartość na kontekst biznesowy oraz nieprzyjmowanie pierwszego „nie” ze strony klienta jako ostatecznego wyroku. No tak, i warto też być człowiekiem dla drugiego człowieka…

9. Swoje inspiracje czerpię z…

Z każdego miejsca z którego się da i od każdej osoby. Czasami przychodzę przed telewizor, jak inni wychodzą (przerwa reklamowa), co jakiś czas zdarza mi się ocknąć o czwartej nad ranem nad YouTube z myślą „jak trafiłem na film o wychowaniu małych morświnów?”. Spotykam też ciekawe osoby na swojej drodze (Vespą przez Afrykę? Naprawdę?). Poza tym czytam wszystkie-ważne-książki-oraz-blogi. No prawie wszystkie. Konkretnie tylko niektóre.  

10. Efektywność w marketingu to…

Osiągnąć zakładane rezultaty przy użyciu minimalnych zasobów (ludzie, czas pieniądze). Poza tym warto, aby każdy projekt, który powstaje dla marki budował coś dalej niż tylko słupek sprzedaży w danym miesiącu/kwartale. Wtedy w kolejnym miesiącu/kwartale będzie łatwiej…

11. Zajmuję się marketingiem, dlatego że…

Marketing to dziedzina, która pozwala użyć obu półkul mózgu. Trzeba w jednej chwili być analitykiem, który ocenia szanse powodzenia projektu, a w drugiej chwili wrażliwym artystą wyobrażającym sobie historię właśnie zaprezentowaną przez zespół kreatywny. Rano opracowywać strategię mediową na kolejny okres, a po południu zajrzeć na facebooka i wczuć się w puls dyskusji pomiędzy konsumentami. Każdy brand to zagadka. Każdy proces porywania organizacji za strategią/planem, to jak taniec, a praca nad egzekucją to jak rozpakowywanie prezentów.

Jest niewiele obszarów działalności człowieka, które operują na takiej skali tematów i to jest fascynujące.

 

Łukasz Ostrowski – Dyrektor Marketingu, IKEA

Łukasz Ostrowski, związany z marketingiem od zawsze, zawodowo od kilkunastu lat. Obecnie Dyrektor Marketingu IKEA Retail Polska, odpowiedzialny za strategię na rynku polskim oraz wszystkie działania marketingowe marki.Wcześniej związany z branżą FMCG (Mars i Danone) oraz retail (Vision Express). Zdobywca EFFIE (dla Danio). Jest jednym z niewielu marketerów w Polsce, który ma w swojej historii doświadczenia z obszaru finansów – Controlling Manager w Mars Polska dla portfolio karm (Pedigree, Chappi, Whiskas, Kitekat, itd) oraz produktów gotowych (Uncle Ben’s, Dolmio). Ukończył międzywydziałowe studia zarządzania produkcją na Uniwersytecie Śląskim oraz SGH na kierunku Zarządzanie i Marketing.

 

Już niebawem poznamy kampanie nominowane do Effie Awards 2015. Nagrody zostaną wręczone 12 października podczas uroczystej gali w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Do tego czasu NowyMarketing jako patron medialny wydarzenia będzie przedstawiał Wam jurorów konkursu w specjalnej edycji Marketingowej 11. W tegorocznym Jury Effie Awards 2015 zasiada 82 specjalistów – praktyków, ekspertów i autorytetów z szeroko rozumianej branży komunikacji marketingowej. Są wśród nich przedstawiciele reklamodawców, agencji komunikacyjnych, mediów i instytutów badawczych oraz niezależni branżowi eksperci. Do tegorocznej edycji konkursu wpłynęło 171 zgłoszeń. Effie to najważniejszy konkurs oceniający efektywność działań komunikacji marketingowej i ich wpływ na wyniki biznesowe firm. Więcej na www.effie.pl