fot. unsplash.com
Zobacz również
1. Klaudia Hernik, Media Manager, Cube Group
2. Marika Kachelska, Specjalistka ds. copywritingu w Grupie TENSE
3. Marcin Kędziora
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >
Mobile marketing
[Klaudia Hernik:] Mobile marketing to najprościej mówiąc kierowanie komunikacji marketingowej do użytkowników za pośrednictwem urządzeń mobilnych – przede wszystkim smartfonów.
Mobile marketing tworzy nowy kanał sprzedaży poprzez takie możliwości jak m.in.:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- strony mobilne,
- aplikacje,
- QR kody,
- SMS/MMS,
- rozszerzoną rzeczywistość,
- reklamy mobilne display i video,
- możliwości interakcji jak Click To Call.
Targetowanie w mobile marketingu
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mobile jest prawdopodobnie najbardziej bezpośrednim kanałem komunikacji z klientem i dociera tam, gdzie inne kanały dotrzeć nie mogą. Opcje targetowania dotyczące reklam mobilnych są bardzo szerokie. Operatorzy mogą zaoferować kryteria targetowania oparte o dane z bilingów klienta, np. stan cywilny, liczba dzieci, rodzaj karty kredytowej.
Śledzenie ruchu in-app (w aplikacjach) z kolei pozwala dokonywać kierowania na podstawie nawyków konsumowania treści. Wiedząc, że użytkownik korzysta z Wi-Fi można też serwować mu cięższe, ale i bardziej angażujące formaty rich mediowe.
Targetowanie może dotyczyć także:
- modelu urządzenia,
- systemu operacyjnego,
- danych demograficznych,
- dokładnej geolokalizacji,
- pory dnia,
- pogody itp.
Rys. Przykład mobilnej kreacji rich mediowej z kampanii rebrandingowej Innogy (dawniej RWE) „Miło Cię widzieć”. Format Full Page Touch wyświetlał się użytkownikom iOS i Androida w Warszawie. User, przesuwając palcem po ekranie, odkrywał/zdrapywał inne zdjęcie (źródło: materiały własne Cube Group)
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby budować komunikat dynamicznie na podstawie np. kursu walut czy wyniku meczu. Mobile daje możliwość docierania z reklamą do użytkownika w odpowiednim czasie i miejscu. Dzięki wielu możliwościom trackowania ruchu odpowiada więc na pytanie – gdzie użytkownik się znajduje, co robi i co będzie najprawdopodobniej robił za godzinę.
Mobile to nie tylko docieranie do grupy docelowej, ale także zachęcanie tej grupy do działania i angazowanie. Mobilny content może być z łatwością share’owany i udostępniany za pomocą linków społecznościowych. Użytkownicy z coraz większą ufnością podchodzą do mobilnych zakupów, a będąc w sklepach stacjonarnych coraz częściej sprawdzają ceny produktów, opinie i pobierają kupony.
Mobile skupia się na tym, co dla użytkownika najważniejsze, czyli dostarcza poszukiwane informacje i proste sposoby ich wykorzystania, spersonalizowaną ofertę „tu i teraz, wyłącznie dla Ciebie”!
Mobile marketing w mikromomentach
Specyfikę reklamy mobilnej bardzo dobrze obrazuje Google’owa koncepcja mikromomentów zależnych od intencji użytkownika i kontekstu, w jakim się on znajduje, i wynikająca z tego, że w coraz większej liczbie krajów użytkownicy częściej szukają informacji w Google na smartfonie niż na komputerze stacjonarnym. Zgodnie z tą koncepcją marketer musi zidentyfikować ważne dla jego marki 4 momenty, w których może dotrzeć do użytkownika. Są to tzw.:
- I-want-to-know moments: gdy użytkownik szuka jakieś informacji, ale nie jest jeszcze gotowy do konwersji, jest dopiero w jednym z pierwszych (poznawczym) etapie ścieżki zakupowej.
-
I-want-to-go moments: gdy użytkownik poszukuje w wybranej lokalizacji jakiegoś konkretnego biznesu/usługi lub chce kupić produkt w sklepie stacjonarnym.
Rys. Według danych Google 76% osób, które szukają na smartfonie jakiejś lokalizacji, faktycznie udaje się do niej w przeciągu jednego dnia (źródło: www.thinkwithgoogle.com)
- I-want-to-buy moments: gdy użytkownik jest gotów do zakupu i poszukuje bardziej szczegółowych informacji, jak go dokonać.
- I-want-to-do moments: gdy użytkownik poszukuje informacji, jak czegoś dokonać – zwykle przypada to w momencie przed zakupem lub po nim.
Autorka definicji:
Klaudia Hernik
Media Manager w zespole obsługi klienta Cube Group. Obecnie prowadzi między innymi kampanie efektywnościowe dla takich marek jak XL Energy Drink czy Tchibo Coffe Service. Posiada certyfikat DoubleClick Manager.
—
[Marika Kachelska:] Marketing mobilny (mobile marketing, m-commerce) jest zbiorem interaktywnych praktyk marketingowych, które nastawione są na urządzenia przenośne. Stanowią odpowiedź na zmieniające się zwyczaje konsumentów – wykorzystują do komunikowania się z klientem coraz bardziej popularne i powszechne, a przede wszystkim osobiste urządzenia, np. smartfony czy tablety.
Rozwój marketingu mobilnego to początek XXI wieku i upowszechnienie SMS-ów. Wraz z wysokim wskaźnikiem wykorzystania telefonów komórkowych oraz pojawieniem się nowej generacji smartfonów rośnie zainteresowanie używaniem ich w marketingu. Powody takiego stanu rzeczy to m.in.: osobisty charakter urządzeń, które zawsze ma się przy sobie, oraz posiadanie wbudowanych modułów GPS, pozwalających na dokładne określenie położenia danego człowieka i sprawdzenie jego konsumenckich przyzwyczajeń.
Najważniejsze cechy marketingu mobilnego:
- spersonalizowany przekaz,
- punktowe, proste komunikaty,
- wysoki poziom skuteczności – precyzyjne dotarcie do grupy docelowej,
- dynamiczna i elastyczna interakcja z odbiorcą,
- budowanie relacji i lojalności klientów.
Trendy związane z marketingiem mobilnym:
- real time marketing,
- zbieranie danych o konsumentach,
- rzeczywistość rozszerzona – wzbogacanie otoczenia konsumenta o interaktywne informacje,
- web usability – wygoda korzystania ze stron www na urządzeniach mobilnych, np. dostosowanie do małych ekranów oraz sterowania za pomocą dotyku, szybkość ładowania,
- aplikacje – jako samodzielny przekaz internetowy lub reklamy w aplikacjach.
Popularne narzędzia marketingu mobilnego:
- SMS i MMS
SMS to pierwsza i podstawowa forma marketing mobilnego. Kampanie można prowadzić tylko za zgodą odbiorcy. Szczególny element wielu programów lojalnościowych – informują o promocjach i ofercie. - Strony mobilne
Przystosowane do przeglądania na mniejszym ekranie. Albo strony RWD, albo osobne serwisy zbudowane od podstaw na potrzeby urządzeń mobilnych. - Aplikacje i widżety
Płatne lub bezpłatne oprogramowanie, o którego pobraniu decyduje posiadacz urządzenia. Szybki dostęp do zawartości. Przykłady: gry, przegląd nowości lub katalog produktów, wyszukiwarka sklepów. - Geolokalizacja
Wykorzystywana poprzez samodzielne meldowanie się w określonych miejscach, a także przez wejście do udostępnionej sieci bezprzewodowej. Użytkownik może znaleźć w ten sposób firmę w najbliższej interesującej go lokalizacji. - Kody QR
Zaawansowane kody kreskowe. - Mobilne płatności.
Autorka definicji:
Marika Kachelska
Specjalistka ds. copywritingu w Grupie TENSE
Magister filologii polskiej i studentka innowacyjnego e-marketingu. W Grupie TENSE odpowiada za korektę i tworzenie treści (przede wszystkim SEO Copywriting i Content Copywriting) oraz współkoordynuje pracę copywriterów.
—
[Marcin Kędziora:] Najczęstsze skojarzenie w przypadku tego hasła to smarfon czy tablet. I jest to bardzo dobre skojarzenie, choć nie powinno być jedynym. Marketing mobilny może odnosić się zarówno do działań prowadzonych przy użyciu telefonów komórkowych, jak i również do wszelkich przekazów ruchomych, takich jak chociażby jeżdżące billboardy z nagłośnieniem czy pokazy drogowe.
Z punktu widzenia potencjału, warto skupić się jednak na powiązaniu marketingu mobilnego z urządzeniami mobilnymi. W tym przypadku cechują go:
- osobisty i spersonalizowany przekaz,
- precyzyjne i natychmiastowe dotarcie do grupy docelowej,
- łatwa, dynamiczna i elastyczna interakcja z odbiorcą,
- wysoki poziom skuteczności,
- wskaźnik nowoczesności i otwartości firmy,
- wymierność – precyzyjne monitorowanie kampanii, budowa bazy.
Do najpowszechniejszych narzędzi marketingu mobilnego, jakie są wykorzystywane w telefonach, smatfonach i tabletach, zaliczamy:
- SMS,
- MMS,
- nośniki reklamowe drogą Bluetooth,
- mkupony,
- wszelkiego rodzaju aplikacje i widżety.
Autor definicji:
Marcin Kędziora
Z wykształcenia marketingowiec i dyplomowany strateg sprzedaży, zgłębiający z pasją tajniki social media. Pełen zapału do zabawy z programami graficznymi i odkrywania nowych technologii w służbie marketingu. Wprawiony w boju mówca, który z łatwością przenosi słowa na papier. Człowiek pełen humoru, z nastawieniem prokonsumenckim, miłością do motocykli i gotowania. Więcej o nim można dowiedzieć się na portalu LinkedIn.
Zobacz inne odcinki cyklu Encyklopedia Marketingu >