TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Makłowicz, body positive i ćwiczenia dla ciężarnych. Tak wyglądają kampanie, w których promuje się aktywność fizyczną

Makłowicz, body positive i ćwiczenia dla ciężarnych. Tak wyglądają kampanie, w których promuje się aktywność fizyczną
Sport to nie tylko wielkie rozgrywki z udziałem zawodowców. W pandemii znaczenia nabrała aktywność w domowym zaciszu i ta podejmowana przez amatorów. Jak marki definiują sport w zmieniającej się rzeczywistości i zachęcają do podjęcia aktywności fizycznej? Oto wybrane kampanie motywujące do ruchu.
O autorze
8 min czytania 2021-09-07

Sport na odporność

Komunikaty ze znanym przekazem „ruch to zdrowie” pojawiały się w niejednej reklamie siłowni czy producenta sportowej odzieży, jednak wydaje się, że zdanie to nabrało nowego znaczenia właśnie w czasie pandemii, co podchwyciły i konsekwentnie komunikowały różne marki. W wielu przekazach reklamowych zaczęto mocniej akcentować wpływ sportu na zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

W związku z pandemią aż o 12 p.p. spadł odsetek Polaków uprawiających sport. W 2019 roku średnia osób podejmujących aktywność fizyczną wynosiła 81%, a rok później, ze względu na pojawienie się pandemii, odsetek ten spadł do 69%. Spadek został odnotowany we wszystkich grupach wiekowych. (Dane: Badanie ARC Rynek i Opinia Sponsoring Monitor 2020).

– Polacy w roku pandemicznym częściej niż w poprzednich latach interesowali się sportem, śledzili rozgrywki i wyniki niż uprawiali sport. Z pewnością pandemia miała i nadal ma na tę sytuację niebagatelny wpływ. Zamknięte przez dłuższy czas siłownie, kluby fitness czy obiekty sportowe oraz obawa przed zarażeniem wirusem spowodowały, że wiele osób w takie miejsca, nawet w czasie, gdy były one otwarte, się nie wybrało. Dlatego na pewno warto prowadzić kampanie zachęcające do ruchu, niezależnie od obostrzeń – stwierdziła Agnieszka Doktorska, badaczka z ARC Rynek i Opinia, autorka raportu dotyczącego aktywności Polaków w czasie pandemii.

Kiedy po kilku miesiącach zaostrzonych ograniczeń związanych z pandemią na powrót otworzono siłownie czy baseny, właściciele obiektów sportowych postanowili zachęcić odbiorców do wstania z kanap i regularnego uprawiania sportu. Chwilowe poluzowanie obostrzeń było okazją dla właścicieli obiektów sportowych do zyskania nowych klientów i zachęcenia do powrotu dawnych członków siłowni.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W sierpniu 2020 roku, po kilku miesiącach trwania pandemii Covid-19, ruszyła kampania #zdrowiepotrzebujeruchu. W promowanie sportu, jako elementu niezbędnego do utrzymania zdrowia, włączyła się Federacja Pracodawców Fitness, a akcję wsparło Ministerstwo Sportu. Kampania FPF miała na celu zachęcenie ludzi w każdym wieku do regularnych ćwiczeń, a w szczególności do korzystania z nowo otwartych obiektów sportowych. W kampanii podkreślano wpływ sportu na zdrowie fizyczne, ale również psychiczne, co ma szczególne znaczenie w dobie pandemii.  

Ogólnopolska kampania edukacyjna skupiła się na przedstawieniu korzyści płynących ze sportu widzianych oczami specjalistów. W promowanie ruchu włączyli się eksperci, których wypowiedzi miały zachęcić Polaków do dbania o zdrowie poprzez sport.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Aktywność fizyczna potrzebuje dziś promocji, gdyż aktywizacja społeczeństwa jest ważna nie tylko z powodów zdrowotnych i potrzeby budowania odporności w okresie pandemii, ale również ze względu na sytuację branży sportowej, zwłaszcza obiektów sportowo-rekreacyjnych. Poprzez kampanię #zdrowiepotrzebujeruchu chcemy zachęcić Polaków do aktywności i pokazać, że sport to m.in. niezawodna profilaktyka przeciw wielu dolegliwościom i chorobom XXI wieku. Wraz z nami to prozdrowotne podejście promuje ponad tysiąc współpracujących z nami obiektów sportowych na terenie całego kraju, za co serdecznie pragniemy im podziękować – mówił wówczas Adam Śliwiński z Federacji Pracodawców Fitness, działającej na rzecz budowania prozdrowotnych nawyków w społeczeństwie, ze szczególnym naciskiem na aktywność fizyczną.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W ramach kampanii powstały plakaty mówiące o pozytywnym wpływie sportu na zdrowie. Największe sieci klubów sportowych, zrzeszonych w Federacji Pracodawców Fitness, zaangażowały się w dystrybucję promocyjnych materiałów.

 

federacjapracodawcowfitness.pl/

Pierwsza kampania sieci Multisport w post-pandemicznej rzeczywistości miała na celu ponowne zachęcenie do korzystania z siłowni. Po pierwszym kilkumiesięcznym lockdownie w 2020 roku sieć stworzyła serię plakatów zapewniających, że treningi w domowych warunkach można już zastąpić wizytą w obiekcie sportowym. Sieć podkreśliła w kampanii, jak ważne dla ludzi jest uprawianie sportu, ale też dała do zrozumienia, że obecność klientów w obiektach sportowych jest niezbędna do ich przetrwania. „Dobrze, że jesteś” to hasło, które przyświecało kampanii i wskazywało na więź marki z klientem.

navagency.com

Po kolejnym lockdownie Multisport stworzyło kampanię z udziałem Roberta Makłowicza. „Gotuj się do sportu” to kampania, która w zabawny sposób łączy tematykę sportu z gotowaniem. A wszystko po to, by zachęcić Polaków do powrotu na siłownię i dbania o zdrowie.

 „Jeżeli nie pasujemy do jakiegoś sportu, zmienimy go”

W kampanii Nike z 2020 roku marka nawiązała do wydarzeń ze świata, które miały wpływ na sport – zarówno ten związany ze światowymi rozgrywkami drużynowymi, jak i ten dotyczący jednostek. W spocie pojawił się ważny przekaz mówiący o tym, że nie ważne jak źle rysuje się dana sytuacja – ludzie wspólnymi siłami osiągną swój cel.

„Jeśli masz ciało, jesteś sportowcem”

W kampanii „Best Day Ever” Nike prezentuje możliwości, jakie niesie ze sobą ludzka aktywność oraz to, jak może wyglądać przyszłość sportu z udziałem ambitnego młodego pokolenia. Marka zapewnia, że stara się dotrzeć z innowacją i inspiracją do wszystkich sportowców na świecie, aby mogli tworzyć lepsze jutro dla sportu.

„Jutro Shelly-Ann Fraser-Pryce zostanie pierwszą kobietą, która przebiegnie 100 m w mniej niż 10 sekund. Jutro legenda tenisa na wózku inwalidzkim Diede de Groot zadebiutuje w swojej grze wideo. Jutro A’ja Wilson przekona światowych przywódców, by uznali sport za prawo człowieka. Ponieważ jutro może być najlepszy dzień dla sportu, jeśli tylko sobie to wyobrazimy” – słyszymy w spocie.

Wielu konsumentów, myśląc o kampaniach reklamowych marek z branży fitness wyobraża sobie szczupłe, wysportowane sylwetki i profesjonalnych sportowców bijących kolejne rekordy. Marki od jakiegoś czasu starają się jednak pokazać nowe oblicza sportu, który jest niezwykle różnorodny – tak jak osoby podejmujące aktywność fizyczną.

Sport w każdym rozmiarze

Marki sportowe zaczęły dostrzegać potrzebę kierowania swojej oferty również dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę ze sportem. Sklepy poszerzyły ofertę o odzież kilka rozmiarów większą, aby każdy mógł znaleźć strój dla siebie i czuć się komfortowo podczas ruchu. Wreszcie kampanie reklamowe sklepów z odzieżą sportową zaczęły pokazywać prawdziwe ciała – również te w większych rozmiarach.

Nike, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie, pokazała, że sport może uprawiać każda kobieta, w kampanii promującej stanik sportowy Sport Bra Pro 101. Z czasem marka zaczęła konsekwentnie wdrażać nową komunikację, prezentując w większych rozmiarach już nie tylko biustonosze, ale także leginsy, koszulki, bluzy czy kurtki. Nike coraz chętniej zaczęło zapraszać do kolejnych kampanii modelki plus size, stawiając na naturalność i promowanie sportu dla każdej społeczności. Jeszcze kilka lat temu taka komunikacja marki sportowej wydawała się kontrowersyjna. Dlaczego? Wielu obawiało się, że jeżeli w reklamie odzieży fitness konsumenci nie zobaczą swojej wymarzonej sylwetki, reklama nie będzie dość motywująca, aby zakupili produkt. Dziś jednak już miliony konsumentów na całym świecie doceniają markę za to, że w ofercie Nike można znaleźć odzież w rozmiarach od 3XS do 3XL. Okazuje się, że komunikacja, w której stawia się na naturalność i pokazanie sportu jako elementu życia każdego – bez względu na rozmiar czy doświadczenie – spotyka się z pozytywnym odbiorem ze strony konsumentów i dodaje im śmiałości w podjęciu nowego wyzwania.

nike.com

Ukazywanie wizerunku utytułowanych sportowców w reklamach ma na celu zmotywowanie do działania i podejmowania aktywnych wyzwań. Dla jednych taka komunikacja marki stanowi sporą motywację do wysiłków wzorem znanych sportowców. Sport to jednak nie tylko wielkie rozgrywki sportowe i pobijanie rekordów. Marki zaczęły zauważać, jak ważna jest aktywność fizyczna podejmowana w domowym zaciszu, dająca odprężenie i wpływająca przede wszystkim za zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. W komunikatach marek z branży fitness zaczęto na większą skalę uwzględniać osoby, które dopiero zaczynają podejmować aktywność fizyczną, lub z jakichś powodów dotąd czuły się wykluczane i nie podejmowały aktywności chociażby ze względu na swoja wagę.

Do jednej z najnowszych kampanii firma Nike zaprosiła do współpracy Paris Alexandrę – praktykantkę wellness, pisarkę, joginkę, która zaprezentowała sportową odzież z kolekcji plus size.

Dziewczyna jest założycielką BK Yoga Club – ciałopozytywnego studia jogi z Nowego Jorku, które łamie stereotypy dotyczące uprawiania sportu.

– Jako instruktorka jogi plus size pamiętam, że czułam się skrępowana, ponieważ zawsze byłam jedyną „grubą” osobą na zajęciach jogi. Proszę, nie pozwól, aby twój rozmiar przeszkadzał ci w korzystaniu z tej wspaniałej praktyki. Kontynuując jogę, zauważysz, że czujesz się bardziej komfortowo ze swoim rozmiarem, a twoja pewność siebie wzrośnie – czytamy słowa założycielki BK Yoga Club.

Paris Alexandra podkreśla korzystny wpływ sportu na zdrowie ciała i umysłu. Założycielka klubu mówi: „Tworzymy przestrzeń, w której nasze ciała są honorowane i kochane w pełni za to, kim jesteśmy, i jacy jesteśmy”. Kampanie BK Yoga Club mają na celu pokazanie, że joga jest aktywnością, która ściśle łączy ciało i umysł, który powinien być wolny od wszelkich uprzedzeń względem wyglądu.

bkyogaclub.com

Day/Won to marka odzieży sportowej, która przekonuje: „Wiemy, że fitness to nie rozmiar, to styl życia, a my jesteśmy do Twojej dyspozycji na każdym kroku”. Amerykański sklep sportowy jako jeden z pierwszych wprowadził na rynek odzież sportową w rozmiarach do 4XL. Marka kieruje do swoich odbiorców obietnicę, że ubrania DAY/WON mają na celu umożliwienie robienia absolutnie wszystkiego, co uszczęśliwia i dodaje sił.

– DAY/WON rzuca Ci wyzwanie, by przekroczyć swoje granice – po prostu wiedz, że wspieramy Cię bez względu na wszystko – czytamy na stronie marki.

daywon.com

Producent odzieży sportowej ActiveTruth zapewnia, że wszystkie kobiety zasługują na to, by wyglądać i czuć się świetnie w odzieży sportowej, która pasuje, podkreśla i podtrzymuje sylwetkę, ponieważ zdrowie to strój, który wygląda inaczej na każdym ciele. Marka powstała z myślą o kobietach noszących większe rozmiary i przyszłych mamach, które nie chcą rezygnować ze sportu mimo zmieniającego się ciała. Active Truth w swojej komunikacji stawia na ukazanie sportu jako źródła energii, szczęścia i zdrowia, niezależnie od rozmiaru.

activetruth.com

Adidas redefiniuje sport

„Sport może potężnie zmienić sposób, w jaki myślimy, działamy, czujemy i łączymy się. Wyobraź więc sobie na nowo, co oznacza dla Ciebie sport i graj po swojemu”. Taki przekaz do swoich odbiorców kieruje adidas od początku 2020 roku. Marka zmieniła swoją kolekcję, wprowadzając produkty w większej liczbie rozmiarów i oferujące nowe dopasowanie i styl. Tym samym adidas uświadamia, że sam sport ma wiele wymiarów, a każdy powinien znaleźć w nim coś dla siebie i „grać na swój sposób” – niezależnie od tego, kim jest.

adidas.com

Do udziału w kampanii zaproszono Mikaelę Shiffrin – mistrzynię świata w narciarstwie, która sport definiuje jako coś uzależniającego, ale jednocześnie jako „mentalne i emocjonalne uwolnienie”.

Do kampanii dołączyła także Mae Yoshikawa, która uważa, że sport, oprócz swojej intensywnej i konkurencyjnej strony, ma też tę drugą – łagodną i sprawiającą przyjemność.

Ważną postacią w redefiniującej sport kampanii adidas jest nauczycielka jogi Jessamyn Stanley. Podobnie jak wspomniana wyżej Paris Alexandra – Jessamyn należy do osób promujących praktykowanie jogi wśród wszystkich społeczności, niezależnie od rozmiaru. Autorka książki „Every body yoga: let go of fear, get on the mat, love your body” przedstawia się jako „gruba femme”, z dystansem podchodząc do kwestii swojej wagi i płci. Co najważniejsze – w swojej działalności Stanley stara się pokazać, że praktykowanie jogi jest dla każdego. Marka adidas postanowiła przedstawić Jessamyn w swojej kampanii jako „inspirującą joginkę, zwolenniczkę ruchu bodypositive”, przytaczając jej słowa: „Bardziej niż cokolwiek innego, chciałabym po prostu być autentyczna, ponieważ to zainspiruje innych ludzi do zrobienia tego samego”.

W polskiej odsłonie kampanii „Reimagine Sport”, w której adidas przekonuje, że kobiety na nowo odkrywają pojęcie sportu, wystąpiła Ewa Chodakowska, Zuzanna Borucka, Dominika Nahajowska i Anna Fritz-Fabijanek.

Sport w ciąży? Dla wielu to wciąż sprzeczne połączenie. Nike postanowiła uhonorować niezwykłą siłę obecnych i przyszłych matek, tworząc kampanię „The Toughest Athletes”. Firma ogłosiła premierę nowej kolekcji odzieży sportowej Nike (M), kierowanej specjalnie dla aktywnych kobiet oczekujących dziecka i młodych mam. W kampanii promującej kolekcję ubrań stworzonych przez mamy dla mam, w której wystąpiła m.in. Serena Williams z córką, Nike podkreśla, że to „matki są najtwardszymi sportowcami”. 

O tym, że sport to zdrowie, słyszymy od dziecka. Z jednej strony, chociażby w związku z pandemią, w wielu kampaniach przekonuje się, dlaczego warto podejmować aktywność fizyczną. Z drugiej jednak strony wielu konsumentów czuje się wykluczonych ze względu na swoją wagę i brak doświadczenia w sporcie. Na szczęście nowe przyzwyczajenia i wymagania konsumentów, a także zmiany związane z pandemią determinują nowe sposoby komunikacji marek z odbiorcami. Wydaje się, że marki coraz bardziej konsekwentnie starają się przekazać, jak zróżnicowany jest sport, jak istotny wpływ ma na zdrowie człowieka i przede wszystkim – że sport ma służyć ludziom, a nie stwarzać wymagania nie do spełnienia.

PS
Firmy Decathlon i Medicover połączyły siły i postanowiły zawalczyć o wzrost aktywności fizycznej i poprawę samopoczucia Polaków, wprowadzając sport na receptę.

PS 2
Fundacja Kulawa Warszawa stworzyła kampanię #PoPierwszeJestemSportowcem, która pokazała, że ćwiczyć może każdy, kto zechce, a jedyne, co różni sport osób z niepełnosprawnościami i sport osób bez niepełnosprawności, to dyscypliny.

PS 3
Firma Nike, aby motywować młode pokolenia do pielęgnowania sportowego talentu, odnowiła boisko w rodzinnej dzielnicy Cristiano Ronaldo i jednocześnie świętowała sukces sportowca.