Zapadła decyzja w sprawie oskarżenia wniesionego przeciwko firmie Orifarm Healthcare, będącej autorem reklamy produktu z witaminą D3. „Mam to w D”, będące głównym hasłem działań reklamowych, zostało uznane za nawiązujące do wulgarnego, potocznie używanego stwierdzenia. W związku z tym slogan zakwalifikowano jako potencjalnie naruszający zasady etyki reklamy w zakresie wspomnianym w art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy.
Jak stwierdził Zespół Orzekający w składzie:
Zobacz również
- Agnieszka Przewoźnik – członkini,
- Sławomir Skowerski – członek,
- Olaf Krynicki – przewodniczący:
„Uchybiona została również należyta staranność, ponieważ Skarżona [firma – przyp. red.], tworząc przekaz, powinna była wziąć pod uwagę pierwsze skojarzenie, jakie nasuwa się odbiorcy. Natomiast odpowiedzialność społeczna to szeroko rozumiana troska o poprawną formę przekazu. Przedsiębiorcy powinni uwzględniać nie tylko potencjalną korzyść z emitowanej reklamy, lecz także to, jaki będzie odbiór przekazu przez indywidualnego odbiorcę oraz jego wpływ na ogół społeczeństwa”.
Skarżona firma argumentowała, że w wykorzystanym haśle nie zastosowano wulgaryzmów. „Mam to w D, bo mam Vitrum D” miałoby nawiązywać do odporności, którą można wzmocnić, zażywając reklamowany produkt. Co więcej, w tej samej witrynie internetowej, w której umieszczono wspomniany slogan, można też znaleźć inny: „Nie tylko w D, ale też w C i cynku”.
Co więcej, przedstawiciele Orifarm Healthcare nawiązywali również do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, według którego konsument jest dostatecznie dobrze poinformowany, uważny i ostrożny, aby uniknąć budowania skojarzeń z wulgarnym stwierdzeniem pochodzącym z języka potocznego.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Mimo to skarga nie została oddalona.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pełną treść orzeczenia można przeczytać TUTAJ.
Zdjęcie główne: www.vitrumd3.pl/
PS Chrzanić to, co było…, czyli grzechy polskiej reklamy cz. 5
Reklama lubi kontrowersje. Czasami aż za bardzo. Według decyzji Rady Reklamy, reklamy m.in. fabryki rajstop ADRIAN, napoju energetycznego Devil i filmu Botoks naruszyły normy Kodeksu Etyki Reklamy.
PS2 Rada Reklamy wypracowała kompleksową samoregulację ds. etycznej reklamy suplementów diety
Przedstawiciele Rady Reklamy opracowali pierwszą tak kompleksową samoregulację dotyczącą etycznej reklamy suplementów diety. W dokumencie znaleźć można informacje m.in. na temat nadrzędnych celów działań reklamowych.