Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >
W jakich serwisach społecznościowych jest obecna Państwa marka? Jakie działania są tam prowadzone?
Kompania Piwowarska prowadzi działania w mediach społecznościowych wielokanałowo. Jesteśmy obecni na Facebooku i Twitterze, gdzie oprócz naszych marek, prowadzimy profile Kompanii Piwowarskiej, a także na YouTube i Flickr. W tym roku uruchomiliśmy blog Pawła Kwiatkowskiego, naszego rzecznika prasowego – stawiamnapiwo.pl, na którym Paweł komentuje rynek piwa, od tematów lifestylowych po kwestie regulacyjnei odpowiedzialnościowe. Wiemy też, jak ważne jest dostosowanie komunikacji do danego kanału oraz że zmieniając język komunikacji, częstotliwość komunikatów i poszerzając kanały dotarcia w social media, zwiększamy efektywność naszych działań. Dlatego w każdym z serwisów, w których jesteśmy obecni, nasza komunikacja jest inna i dostosowana do jej odbiorców. Profil na Facebooku Kompanii Piwowarskiej jest skierowany do miłośników piwa i potencjalnych pracowników. Tam szerzymy kulturę piwną oraz pokazujemy, że KP jest dobrym pracodawcą. Część postów na Facebooku wspierana jest reklamowo, by dotrzeć z nią do jeszcze szerszego grona. Natomiast komunikacja na Twitterze skierowana jest głównie do dziennikarzy i polityków, więc umieszczamy tam przede wszystkim najświeższe newsy o naszych akcjach odpowiedzialnościownych i działaniach ekologicznych – tak, aby mogli być zawsze na bieżąco.
Zobacz również
Jakie efekty są dla Państwa najważniejsze w działaniach w social media?
Strategia obecności Kompanii Piwowarskiej w mediach społecznościowych opiera się przede wszystkim na kształtowaniu wizerunku naszej firmy oraz budowaniu zaufania i lojalności wśród konsumentów. Dodatkowo poprzez social media wpieramy obsługę klienta.
Od kiedy prowadzą Państwo działania w mediach społecznościowych? Jakie były dotychczas najważniejsze wydarzenia związane z obecnością Państwa marki w social media?
Pierwsze profile Kompanii Piwowarskiej w mediach społecznościowych powstały w 2010 roku. Od tej pory sporo się zmieniło – zmieniały się trendy, zmieniała się częstotliwość komunikacji, a także liczba fanów czy followersów, których przybywa z roku na rok.
W 2014 roku, najciekawszą i zarazem najbardziej angażującą akcją na facebookowym profilu Kompanii Piwowarskiej była kampania „Wąsopad”. Przyłączyliśmy się wtedy do międzynarodowej akcji „Movember”, której celem było edukowanie i zachęcanie mężczyzn do regularnych badań, a także zbieranie funduszy na rzecz walki z rakiem prostaty. Całą komunikację oparliśmy o luźny język, hasło „Gdyby piwo miało wąsy, to by się badało” i grafiki z wąsami na butelkach naszych piw. Dodatkowo zorganizowaliśmy konkurs, w którym zachęcaliśmy fanów do dodawania swoich zdjęć z wąsami. Cała kampania okazała się dużym sukcesem i była szeroko komentowana w internecie.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Jakie trendy/nowe możliwości związane z mediami społecznościowymi wydają się Państwu obecnie najciekawsze?
Obecnie rozważamy założenie profilu Kompanii Piwowarskiej na Instagramie, więc z naszego punktu widzenia możliwości reklamowe, które niedawno pojawiły się w tym serwisie, wydają się najciekawsze. Niemniej, z racji naszej branży – piwowarskiej, a więc alkoholowej – mamy świadomość, że będzie się to wiązało z koniecznością ustawienia bramki wiekowej. Przykładamy ogromną rolę do kwestii związanych z odpowiedzialnym spożyciem, dlatego tak ważne jest aby nasza komunikacja nie docierała do osób poniżej 18 lat.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie wyzwania związane z social media uważają Państwo za najważniejsze?
Wiemy, że mediów społecznościowych nie można wyłączyć na weekend, że w każdej chwili może pojawić się w internecie coś, na co musimy szybko zareagować. Takim przykładem był wpis na blogu Palikota, a na który zdecydowaliśmy się odpowiedzieć w filmiku „Czy poseł Palikot zna prawdę o polskim piwie?”. Dlatego uważamy, że już samo prowadzenie (dobrze!) działań w social media i ciągły monitoring internetu to wyzwanie samo w sobie. W przypadku Kompanii Piwowarskiej dodatkowym wyzwaniem jest prowadzenie działań tak, by nasze komunikaty nie docierały do osób poniżej 18. roku życia.
Jakie trudności widzą Państwo obecnie w prowadzeniu social media? Czy zetknęli się z nimi Państwo bezpośrednio?
Wszystkie działania Kompanii Piwowarskiej, które prowadzimy w social media musimy robić z rozwagą. Ze względu na to, że działamy w branży piwowarskiej, a więc alkoholowej – nasza komunikacja musi być skierowana co najmniej do osób powyżej 18. Roku życia, a jak wiadomo nie wszystkie kanały social media umożliwiają ustawienie bramki wiekowej. Obecnie rozważamy pojawienie się na Instagramie – choć serwis nie umożliwia takiego rozwiązania dla wszystkich, mamy takie narzędzia i takie możliwości, by prowadzić tam komunikację stosując się nie tylko do przepisów prawa, ale i naszych zasad odpowiedzialnościowych, które sami sobie narzucamy – wszystko po to, by prowadzić nasz biznes odpowiedzialnie.
Skąd czerpią Państwo wiedzę i inspirację nt. mediów społecznościowych i możliwych do przeprowadzenia w tej sferze działań marketingowych?
W Kompanii Piwowarskiej dbamy o to, by osoby odpowiedzialne u nas za komunikację w social media wiedziały, co się dzieje w tej branży i jakie aktualnie panują trendy. Oprócz wsparcia wyspecjalizowanych agencji social media, konferencji czy szkoleń, otrzymują one cotygodniowy newsletter z najciekawszymi branżowymi case studies, który może okazać się inspiracją do naszych działań.
Kto odpowiada za działania związane z obecnością Państwa marki w social media?
W Kompanii Piwowarskiej za działania w mediach społecznościowych odpowiadają nasi pracownicy wspierani przez agencje social media – zarówno w zespołach marek, jak i zespole korporacyjnym.
Jaki budżet przeznaczany jest na działania w social media?
Największa cześć budżetu social media Kompanii Piwowarskiej przeznaczona jest na działania na Facebooku. Niewykluczone, że zmieni się to w przyszłym roku, jeśli zdecydujemy się być obecni na Instagramie. Niestety nie mogę tu mówić o konkretnych kwotach.
–
Tekst pochodzi z nowego e-booka Nowego Marketingu „Social Media 2010-2015-2010” Pobierz za darmo >