Biorąc pod uwagę specyfikę branży, z szerokiego wachlarza narzędzi marketingowych, wybraliśmy pięć, które mogą okazać się szczególnie wartościowe do promocji obiektów sportowych.
#1 Social Media
Promocja w kanałach social media, to tak zwany „must have”, o którym należy pamiętać w przypadku realizowania działań marketingowych dla obiektów sportowych. Warto jednak zastanowić się nad wyborem konkretnych platform społecznościowych, w ramach których planujemy promocję (Facebook? Instagram? Foursquare? Google+? Snapchat? itd.). Na każdym portalu istnieją różnorodne, bezpłatne oraz płatne możliwości reklamowania naszego klubu fitness, boxu crossfit, kortów tenisowych, czy innego obiektu sportowego, którego marketingiem zarządzamy. Przechodząc do tworzenia strategii działań w social media warto określić i uwzględnić między innymi :
Zobacz również
- wiodący sposób komunikacji marketingowej (oryginalny, ciekawy, angażujący, użyteczny dla odbiorcy)
- zastosowanie narzędzi sprzedażowych (kupony, promocje, gratisy, etc.)
- prowadzenie działań na stronie (aktualizacje i uzupełnienie informacji o stronie, wprowadzenie dodatkowych zakładek, zastosowanie hashtagów, tagowanie, interakcje z innymi stronami, interakcje z fanami)
- działania dodatkowe (np. konkursy).
Promocja meldunków przy wykorzystaniu serwisów społecznościowych. Fot.: materiały własne.
#2 Wyszukiwarka Google
Działania SEM będą szczególnie ważne w przypadku nowych obiektów sportowych. Jeżeli świadomość istnienia marki jest niska, obiekt nie jest rozpoznawalny, niewiele osób wie o jego istnieniu, wówczas warto przede wszystkim zakomunikować potencjalnym klientom o nowym miejscu na sportowej mapie dzielnicy, miasta lub regionu. SEO, jak i PPC należy dobrze przemyśleć pod kątem wyboru właściwych słów kluczowych. Możliwości przeprowadzenia kampanii reklamowej w Google jest naprawdę sporo, warto zatem na wstępie zastanowić się, które narzędzia i w jaki sposób będziemy chcieli wykorzystać. Oprócz wspomnianego pozycjonowania organicznego i linków sponsorowanych, mamy także liczne opcje doboru wariantów reklam: w wyszukiwarce, w sieci reklamowej Google, z zastosowaniem opcji remarketingu, rozszerzenia lokalizacji (w połączeniu z reklamami w Mapach Google), itd.
#3 Reklama zewnętrzna
W przypadku obiektów sportowych, jednym z najważniejszych czynników decydujących o skorzystaniu z usług danego miejsca, oprócz ceny, oferty i rekomendacji, jest oczywiście lokalizacja. Promocję danej lokalizacji można przeprowadzić za pośrednictwem kanałów reklamy zewnętrznej (billboardy, citylighty, siatki reklamowe, bannery, reklama na środkach komunikacji miejskiej). Wybór nośników i form reklamy zależy od specyfiki miejsca (regionu, dzielnicy, miasta, obszaru), budżetu oraz dostępnych opcji. Realizując działania marketingowe warto także pomyśleć o mniej standardowych możliwościach promocji z wykorzystaniem pomysłów na marketing partyzancki.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Marketing partyzancki marki Puma. Reverse graffiti. Fot.: By Streetadvertisingservices (Own work) [CC BY-SA 3.0], via Wikimedia Commons
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#4 Video marketing
Temat wykorzystania video marketingu do zwiększania sprzedaży w branży sportowej został szerzej omówiony w niniejszym artykule. Obiekty sportowe takie jak kluby fitness, boxy crossfit, kluby squash, czy korty tenisowe stanowią bardzo wdzięczny przedmiot do realizowania kampanii typu video. Możliwość zaprezentowania budynku, wnętrza, przedstawienia personelu oraz zademonstrowania zajęć i wyposażenia, to podstawowe kwestie, w przypadku których film sprawdzi się lepiej niż opis słowny, czy materiał zdjęciowy. Dodatkowo można także pomyśleć o działaniach content marketingowych przy użyciu video, zatem przykładowo o nagrywaniu tutoriali, filmów instruktażowych, poradników ze wskazówkami trenerów i innych specjalistów.
#5 Marketing wirusowy
Viral marketing, jako specyficzny rodzaj działań marketingowych może wykorzystywać wszystkie opisane powyżej narzędzia i techniki promocji. Główną ideą oraz celem, w tym przypadku jest bowiem zachęcenia jak największego grona osób do samoistnego rozpowszechniania informacji o naszej marce, naszym obiekcie i jego usługach. Najważniejszy w tego typu działaniach jest zatem pomysł. Oryginalne i kreatywne pomysły są zawsze pożądane, a w przypadku branży sportowej możliwość wyróżnienia się w niekonwencjonalny sposób jest z założenia bardziej dostępna, niż w takich branżach, jak chociażby branża farmaceutyczna. Pomysły mogą być odważne, czasami nawet kontrowersyjne. Dobrze żeby wzbudzały emocje, prowokowały do działania, zachęcały do interakcji. Im mocniej wpłyniemy na odbiorcę, tym z większym prawdopodobieństwem będzie on chciał podzielić się z innymi treściami, które go zainteresowały.
Opis każdego z powyższych narzędzi promocji, stanowi jedynie wstęp do tematu i bardzo ogólne przedstawienie opcji oraz możliwości dostępnych dla właścicieli lub managerów obiektów sportowych. Realizacja działań marketingowych powinna się każdorazowo opierać na dokładnej analizie danego przypadku i opracowaniu planu marketingowego uwzględniającego specyfikę konkretnej firmy.