Niedawno Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski przebywając z wizytą w Polsce zaapelował do lokalnych przedsiębiorców, aby nie czekali na zwycięstwo Ukrainy, ale już teraz inwestowali w jej rozwój.
Polski producent Euroser Dairy Group postanowił nie zwlekać z rozmyślaniem nad taką propozycją, i wsparł Ukraińców nie słowem, ale czynem. Firma wkrótce wprowadzi na rynek ukraiński nową markę produktów mlecznych. Zadanie połączenia europejskich standardów z ukraińskimi wartościami otrzymała kijowska agencja Nebo Ideas, która rozpoczęła prace od części strategicznej.
Zobacz również
Głębokie zanurzenie w kulturę sera pozwoliło na odkrycie ciekawych faktów i dostrzeżenie nowych trendów:
- „seromania” zawojowała półki i serca: teraz ser to nie tylko poprawiacz wszystkich smaków, ale także mem internetowy;
- masło z ziołami zagości na każdym stole: nowa interpretacja pysznej pasty z Tiktoka, którą łatwo przygotować w domu, ale wierzymy, że wkrótce trafi to i do producentów;
- Ukraińcy są gotowi wspierać własnego producenta, ale w trudnych czasach zwracają też uwagę na cenę.
- polskie produkty zdobywają popularność na Ukrainie: na rynku krajowym jest już około dziesięciu polskich marek mleczarskich, a biorąc pod uwagę bliską współpracę między obydwoma krajami, trend ten może się nasilić;
Twórcy nie chcieli tworzyć „kolejnej polskiej marki”, więc zaczęli od komunikacji z potencjalnym odbiorcą. Agencja Nebo przeprowadziła własne badania i wywiady z 78 respondentami.
Okazało się, że odbiorcom bardzo znudziły się banalne skojarzenia mleko = krowa. Klienci pragną nowych rozwiązań. Jednak w ciągu ostatnich 10 lat na rynku ukraińskim nie pojawili się nowi gracze, którzy mogliby konkurować z popularnymi markami i wejść do pierwszej piątki koszyka zakupowego.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Potrzeby i wymagania grupy docelowej pozwoliły uświadomić sobie prostą prawdę wyrażoną niegdyś przez Stanisława Lema: Nie szukamy nikogo oprócz ludzi. A więc parafrazując klasyka: Ludziom potrzebni są ludzie. Tak narodziło się pozycjonowanie „połączenie polsko-ukraińskie”, bo to nie tylko polska marka. Została ona stworzona przez Polaków specjalnie dla Ukraińców i wspólnie z Ukraińcami. Przez dwa narody o różnych kulturach, ale podobnych wartościach. To właśnie tworzy idealny duet wzajemnego wsparcia. Nowa marka będzie mogła okazać swoje wsparcie we wszystkim: łączyć receptury i doświadczenie szefów kuchni z dwóch krajów, mieszać tradycje, tworząc coś nowego i ciekawego. Kreatywną koncepcję łatwo można wykorzystywać również w marketingu sytuacyjnym. Na przykład marka może w kreatywny sposób okazać wsparcie dla szerokiej gamy wydarzeń, od imprez sportowych po Międzynarodowy Dzień Sera, promując smaczną kampanię.
Kreatywni twórcy Nebo połączyli też języki w nazwie nowej marki – Razem смачно. Polskie „razem” jest zrozumiałe nawet dla najmłodszych Ukraińców, a w połączeniu z ukraińskim słowem charakteryzuje jedną z najbardziej niesamowitych cech naszych narodów – gościnność. Przecież razem jest fajniej, pewniej, ciekawiej i smaczniej.
À propos pysznego. Doceniwszy zamiłowanie Ukraińców do kulinarnych show i gotowania, marka postanowiła podbić kulinarną niszę. Dlatego ci, którzy lubią czarować w kuchni, wkrótce będą mogli otrzymać nie tylko wysokiej jakości produkt, ale także nowe wariacje przepisów. Magię pomogą stworzyć tajemne składniki, które błyskawicznie przemienią danie ukraińskie w polskie i odwrotnie. O tym, jakie to są składniki, dowiecie się wkrótce.
Aby stworzyć firmowy styl, agencja Nebo Ideas szukała inspiracji w ukraińskiej wycinance, której wzór był czytelny i nawiązywał również do polskiej kultury. Opakowanie było jednolite, ale podzielone na dwie części: polską i ukraińską, dzięki różnicy w rysunkach.
Nowa marka już wkrótce zagości na ukraińskich półkach, a później również Polacy będą mogli skosztować serowych i mlecznych przysmaków oraz dowiedzieć się więcej o Ukrainie.